Ze Śląska o Śląsku, Polsce i Europie
Nowa płyta postojowa w Katowice Airport
Na pyrzowickim lotnisku oddano do użytku nową płytę postojową samolotów o powierzchni 6,4 hektara z dziewięcioma stanowiskami dla najpopularniejszych na świecie samolotów średniodystansowych typu Airbus A320 lub Boeing 737, które w branży lotniczej oznaczane są kodem C.
Dzięki zakończeniu tej inwestycji liczba stanowiska postojowych dla tego typu statków powietrznych wzrosła w Pyrzowicach z 37 do 46. Wartość przedsięwzięcia, które rozpoczęło się pod koniec 2019 roku, to 51 mln zł brutto. Wykonawcą inwestycji była firma Silesia Invest.
Budowa nowej płyty to jedno z dwóch zadań składających się na projekt rozbudowy bazy do obsługi technicznej samolotów. Drugim jest konstrukcja trzeciego hangaru, który powstaje przed świeżo oddaną do użytku nawierzchnią lotniskową. Nowy hangar będzie największym tego typu obiektem w Pyrzowicach, jego powierzchnia wyniesie ok. 9,3 tys. m kw. W środku znajdą się dwie zatoki do serwisu samolotów maksymalnej wielkości Airbusa A321neo, który mierzy 44,5 m długości, 11,7 m wysokości i 35,8 m rozpiętości. Budynek wyposażony będzie także w warsztaty, lakiernie oraz duże zaplecze socjalne i biurowe. Budowa hangaru rozpoczęła się w pierwszym kwartale 2021 roku, do użytku zostanie oddany w połowie 2022. Najemcą trzeciego hangaru będzie linia lotnicza Wizz Air. – Pomimo pandemii koronawirusa, która wywołała największy kryzys w historii branży lotniczej, zrobiliśmy wszystko, żeby nie przerwać kluczowych dla rozwoju Pyrzowic inwestycji. Osiągnęliśmy ten cel. W trakcie pandemii rozbudowaliśmy terminal pasażerski B. Z powodzeniem realizujemy także projekt rozbudowy bazy do obsługi technicznej samolotów. Oddane do użytku nowe stanowiska postojowe są ważne z perspektywy rozwoju Katowice Airport. Ułatwią także obsługę frachtowców z pomocą humanitarną dla Ukrainy – przekonuje Artur Tomasik, prezes zarządu Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego SA.
Rozbudowę pola ruchu naziemnego Katowice Airport, na które składa się droga startowa, drogi kołowania i płyty postojowe trwa od 2007 roku. Wtedy spółka GTL SA rozpoczęła największy w historii lotniska program inwestycyjny. Wówczas powierzchnia pola ruchu naziemnego wynosiła 33 hektarów. Dziś jest to już ponad 88 ha. W latach 2007-2022 w Pyrzowicach przeprowadzono osiem dużych projektów związanych rozbudową pola ruchu naziemnego, w tym pięć dotyczyło budowy nowych płyt postojowych. Wybudowano także nową płytę do odladzania, zmodernizowano drogi kołowania i zrealizowano kluczowe dla funkcjonowania portu zadanie, czyli budowę nowej drogi startowej o długości 3 200 metrów z systemem dróg kołowania. Łączna wartość inwestycji związanych z rozbudową pola ruchu naziemnego w latach 2007-2022 wyniosła ok. 470 mln zł brutto, z tego 130 mln zł stanowiło pozyskane przez Spółkę dofinansowanie z Programu Operacyjnego infrastruktura i Środowisko w ramach Funduszu Spójności Unii Europejskiej.
Śląski Urząd Marszałkowski