Postęp prac przy modernizacji hali peronowej dworca PKP w Bytomiu

Choć zima nie odpuszcza, trwają zaawansowane prace związane z montażem nowego poszycia dachu hali peronowej dworca PKP w Bytomiu. Realizująca inwestycję firma PORR SA wykonała już montaż krokwi, kończy montaż deskowania oraz rozpoczęła pokrywanie dachu blachą cynkowo-tytanową. Pojawiły się już pierwsze przeszklenia świetlików. Roboty trwają także na dwóch pozostałych stacjach kolejowych w naszym mieście. W Karbiu wykonawca realizuje prace ziemne i torowe oraz rozpoczął budowę pierwszego peronu, zaś w Stroszku trwają przygotowania pod budowę krawędzi peronowej nowego przystanku kolejowego.

– Przebudowa linii kolejowych w naszym mieście to szansa na szybki, komfortowy i dogodny transport dla mieszkańców Bytomia do innych miast Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii oraz lotniska w Pyrzowicach – mówi Michał Bieda, zastępca prezydenta Bytomia. – W 2021 roku zakończyła się przebudowa linii kolejowej nr 132 na odcinku Bytom – Zabrze Biskupice, obecnie trwają prace na Magistrali Węglowej, a w 2023 roku spółka PKP PLK podpisała umowę na opracowanie dokumentacji odtworzenia pasażerskiego połączenia kolejowego z Bytomia do Rudy Śląskiej Chebzie – dodaje wiceprezydent Michał Bieda.

Poszycie dachu hali peronowej z blachy cynkowo-tytanowej

Hala peronowa dworca PKP przechodzi gruntowną modernizację. Wykonawca zakończył już prace związane ze wzmocnieniem konstrukcji hali i zabezpieczeniem antykorozyjnym, zaś prace związane z montażem krokwi i deskowaniem są już prawie na ukończeniu. Równocześnie trwają także prace związane z ułożeniem nowego poszycia dachu z blachy cynkowo-tytanowej oraz montażem przeszklenia świetlika i ścian szczytowych.

Łącznie wykonawca inwestycji będzie musiał wykonać nowe poszycie dachu z blachy cynkowo-tytanowej o powierzchni aż 5600 mkw.

Budowa peronów, przebudowa przystanków kolejowych w Karbiu i Stroszku oraz przebudowa wiaduktu nad ul. Dojazd

Modernizacja hali peronowej to tylko jeden z etapów przebudowy odcinka Magistrali Węglowej w Bytomiu. Na stacji w Bytomiu trwa budowa korpusów peronów nr 2 i 3 (peron 1 ze względu na stojące rusztowania niezbędne do przebudowy dachu hali peronowej zostanie wybudowany w kolejnych etapach robót). Do wszystkich trzech peronów pasażerowie będą mogli dostać się zarówno od strony tunelu dworcowego, gdzie trwają prace wykończeniowe, jak również zachodniego, który po remoncie /w zakresie aktualnej fazy prac/ został udostępniony mieszkańcom. Na perony z obydwu tuneli będą mogły dostać się również osoby z niepełnosprawnościami, a to dzięki wyposażeniu wejść na perony w windy.

Intensywne roboty budowlane trwają także w rejonie przystanków kolejowych Bytom Karb i Bytom Stroszek. W Karbiu wykonawca realizuje prace ziemne i torowe oraz rozpoczął budowę pierwszego peronu. Z kolei na nowym przystanku kolejowym Bytom Stroszek w pobliżu wiaduktu kolejowego nad DK 11 rozpoczęły się prace przygotowujące pod budowę pierwszej krawędzi peronowej wraz z dojściami do peronu.

Oprócz przebudowy stacji i przystanków kolejowych na linii nr 131 w Bytomiu trwają również roboty budowlane związane z przebudową wiaduktów kolejowych. Nad ulicą Dojazd wykonawca przystąpił już do rozbiórki obiektu wraz z zabezpieczeniem nasypu kolejowego oraz rozpoczął prace ziemne pod nowy wiadukt.

Jakie jeszcze prace będą realizowane na linii nr 131 w Bytomiu

W 2024 roku realizowane będą oprócz robót związanych z przebudową hali peronowej, peronów na stacji Bytom, torów oraz przystanków kolejowych w Karbiu i Stroszku, także prace związane z przebudową wiaduktów kolejowych nad ul. Dojazd, Chorzowską, Sienną oraz Krzyżową. Prace będą realizowane również wewnątrz Lokalnego Centrum Sterowania przy ul. Składowej, z którego dyżurni będą dbali o bezpieczne prowadzenie pociągów na odcinku od Chorzowa Batorego przez Bytom do Radzionkowa. W nowo wybudowanym obiekcie zakończyły się wszystkie prace budowlane, a obiekt został już przekazany pod montaż urządzeń kolejowych.

Wszystkie prace związane z przebudową linii kolejowej nr 131 w Bytomiu powinny zakończyć się w 2025 roku.

Przebudowa stacji Bytom jest częścią dużej inwestycji na odcinku Chorzów Batory – Nakło Śląskie

Prace modernizacyjne na odcinku Centralnej Magistrali Węglowej od Chorzowa Batorego do Nakła Śląskiego rozpoczęły się w marcu 2022 roku. W ramach inwestycji zostanie wymienione 76 km torów wraz z siecią trakcyjną. Będą nowe urządzenia sterowania ruchem, w tym 217 rozjazdów. Na szlaku Chorzów Batory – Chorzów Miasto zostanie dobudowany dodatkowy tor, dzięki czemu zwiększy się przepustowość linii kolejowej. Pociągi pojadą z prędkością do 120 km/h.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. realizują zadanie „Prace na linii kolejowej nr 131 na odcinku Chorzów Batory – Nakło Śląskie” w ramach projektu „Prace na linii kolejowej C-E 65 na odc. Chorzów Batory – Tarnowskie Góry – Karsznice – Inowrocław – Bydgoszcz – Maksymilianowo”. Wartość prac to 1,2 mld zł netto. Dofinansowanie pochodzi z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Urząd Miejski w Bytomiu

Informacja Prasowa
Informacja Prasowa

Opublikowany tekst jest nadesłanym do nas materiałem prasowym. Jeżeli chcesz wysłać do nas informacje o swoim projekcie, jakimś wydarzeniu lub problemie pisz na redakcja@slaskaopinia.pl.