Ze Śląska o Śląsku, Polsce i Europie
Górniczy telefon zaufania rozdzwonił się 70 razy! Pracownicy zwracali uwagę na nieprawidłowości w funkcjonowaniu kopalń
W 2022 roku na górniczy telefon zaufania wpłynęło łącznie 70 zgłoszeń. Pracownicy zwracali uwagę na nieprawidłowości w funkcjonowaniu kopalń, ale nie tylko. Jak ta statystyka wygląda w porównaniu z poprzednimi latami? I czego konkretnie dotyczyły zgłoszenia pracowników zakładów? Wyższy Urząd Górniczy przygotował ciekawe zestawienie.
Górniczy telefon zaufania powstał z myślą o pracownikach. Mogą oni, także anonimowo, zgłosić nieprawidłowości w funkcjonowaniu kopalń, ale nie tylko. W 2022 roku telefon rozdzwonił się łącznie 70 razy, a pracownicy nadzoru górniczego potwierdzili zasadność 25 takich zgłoszeń. W trakcie rozpatrywania, jak informuje Wyższy Urząd Górniczy, pozostaje nadal 6 zgłoszeń. To mniej niż w 2021 roku, kiedy zgłoszeń interwencyjnych było 87 (potwierdzonych 26), z kolei w 2020 roku było ich niemal sto (35 potwierdzonych na 97 wszystkich). W 2019 roku to natomiast 141 zgłoszeń (potwierdzonych 44), a w 2018 roku – 109 (potwierdzonych 25). Tendencja jest więc spadkowa, co powinno cieszyć, bo może to wskazywać na polepszenie sytuacji.
Wyższy Urząd Górniczy wylicza, że najczęściej zgłaszane i potwierdzone nieprawidłowości w funkcjonowaniu zakładów górniczych w roku 2022 dotyczyły:
- przekroczenie dopuszczalnej temperatury (19 nieprawidłowości; 12 potwierdzonych),
- nieprzestrzeganie przepisów (8 nieprawidłowości; 2 potwierdzone),
- zagrożenie metanowe w tym niesprawne czujniki metanometrii (6 nieprawidłowości; 4 potwierdzone),
- brak ładu i porządku w miejscu pracy i podczas wyjazdu załogi szybem (5 nieprawidłowości; 2 potwierdzone),
- alkohol (4 nieprawidłowości; 0 potwierdzonych),
- nieprawidłowości związane z funkcjonowaniem KSRG (3 nieprawidłowości; 0 potwierdzonych),
- nieprawidłowości związane z robotami strzałowymi w tym nieprawidłowe używanie materiałów wybuchowych (3 nieprawidłowości; 0 potwierdzonych),
- mobbing (3 nieprawidłowości; 0 potwierdzonych).
Pozostałe zgłoszenia dotyczyły między innymi dopuszczania osób do pracy bez posiadania odpowiednich kwalifikacji, nieprawidłowego stanu maszyn i urządzeń oraz nieprzestrzegania czasu pracy.
„Telefon interwencyjny w Wyższym Urzędzie Górniczym, obsługuje pełniący dyżur przez całą dobę dyspozytor, który przyjmuje m.in. informacje o zagrożeniach bezpieczeństwa w zakładach górniczych. Informacje o występujących nieprawidłowościach można również przekazywać na adres mailowy wug@wug.gov.pl oraz tradycyjną pocztą”, przekazuje Wyższy Urząd Górniczy.
Pozostaje mieć nadzieje, że tendencja spadkowa dotycząca zgłoszeń się utrzyma, a nadchodzący rok będzie jeszcze bardziej bezpieczny.