Wystartowała budowa pierwszej velostrady w Katowicach. Trasa połączy Brynów i Giszowiec

Symbolicznym „wbiciem łopaty” prezydent Marcin Krupa rozpoczął realizację pierwszej velostrady w Katowicach. Będzie to tak zwana autostrada rowerowa umożliwiająca wygodniejsze i szybsze przemieszczanie się rowerzystów, łącząca Brynów z Giszowcem. Roboty budowlane potrwają 9 miesięcy, a kolejne 3 przeznaczone są na odbiory inwestycji.

– Rozwój infrastruktury rowerowej w Katowicach ma na celu nie tylko stworzenie komfortowych dróg dla rowerzystów, ale również zwiększenie ich bezpieczeństwa. To ważny element zrównoważonego rozwoju miasta. Tylko od 2015 r. w Katowicach powstało 46 km infrastruktury rowerowej za ponad 43 mln zł. Aktualnie jesteśmy w trakcie realizacji połączeń rowerowych w Giszowcu i Szopienicach-Burowcu, dodatkowo w przetargach na realizację są kolejne inwestycje w Brynowie, na os. Paderewskiego i w Śródmieściu – mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic. – Największa inwestycja dotyczy budowy pierwszej w naszym mieście velostrady. To realizacja bezkolizyjnej drogi rowerowej o szerokości 4 m i długości blisko 4,4 km oraz całej infrastruktury towarzyszącej z punktami odpoczynku dla rowerzystów, chodnikiem i oświetleniem – dodaje prezydent. Wartość inwestycji, która zostanie udostępniona mieszkańcom na przełomie 2024 i 2025 r., to blisko 11,5 mln zł.  

Pierwsza katowicka velostrada połączy Giszowiec z Muchowcem i dalej z Brynowem. Swój bieg rozpocznie w rejonie układu drogowego przy ul. Kolistej i będzie prowadziła – częściowo śladem dawnej linii kolei piaskowej – do przejścia pieszo-rowerowego w sąsiedztwie ul. Huberta oraz skrzyżowania z trasą rowerową nr 1.

Na trasie o szerokości 4 metrów znajdzie się m.in. 7 miejsc obsługi rowerzystów, zamontowany zostanie licznik rowerowy oraz oświetlenie. Z trasy będzie można zjechać w kierunku ul. Francuskiej, w pobliżu przystanku autobusowego Muchowiec Korty Pętla, by istniejącą infrastrukturą rowerową pojechać w stronę Śródmieścia lub Osiedla Paderewskiego i Doliny Trzech Stawów. Od zjazdu w ulicę Francuską w stronę Giszowca wzdłuż velostrady będzie poprowadzony chodnik.

– Serdecznie dziękuję Panu Prezydentowi za otwartość przy rozmowach w sprawie tej inwestycji. Ta velostrada będzie stanowiła jeden z elementów całej 120 km sieci takich dróg, których budowę planujemy w miastach Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Pierwsze metry velostrady w GZM powstały w Sosnowcu, natomiast w Katowicach wybudowane zostaną pierwsze kilometry dogi rowerowej o parametrach rowerowej autostrady. Katowice są kluczowe dla tego projektu, gdyż to właśnie tutaj będą się zbiegały velostrady prowadzące z pozostałych miast Metropolii. Mam nadzieję, że to będzie dobry przyczynek by mieszkańcy przesiadali się z samochodów na rowery – powiedział Kazimierz Karolczak, przewodniczący zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

W postępowaniu przetargowym na realizację wybrana została oferta firmy DROGOPOL Sp. z o.o. To jeden z 10 wykonawców, którzy byli zainteresowani realizacją tej inwestycji i złożyli swoje oferty. Umowa z wykonawcą została zawarta 6.02.2024, natomiast 13.02.2024 został przekazany plac budowy. Oprócz standardowych robót przygotowawczych ważne było także dopełnienie formalności z PKP w zakresie możliwości prowadzenia prac na działce spółki oraz w pobliżu czynnej linii kolejowej. 

– Nasza firma jest od samego początku swojego istnienia związana z Katowicami. Tym bardziej jesteśmy dumni, że to DROGOPOL wybuduje pierwszą w mieście velostradę. Mamy 9 miesięcy na realizację tej inwestycji. Bardzo dobrym prognostykiem jest termin, w którym przejmujemy plac budowy, bo to początek sezonu budowlanego – powiedział Michał Staszewski, wiceprezes spółki DROGOPOL Sp. z o.o.

Trzy przetargi na kolejne inwestycje rowerowe

Obecnie trwają trzy przetargi na inwestycje związane z rozwiązaniami dla rowerzystów. Pierwszy z nich dotyczy budowy odcinka, który połączy ulice Kościuszki i Barbary, wzdłuż autostrady A4. Wykonawca wybrany w ramach drugiego przetargu będzie odpowiadał za stworzenie odcinka drogi dla pieszych i rowerów na ul. Meteorologów, od ul. Porfirowej do ul. Bazaltowej. Natomiast w ramach trzeciego przetargu miasto wybierze wykonawcę analogicznego rozwiązania na odcinku od ul. Bazaltowej do ul. Francuskiej.

Dodatkowo wybrany został wykonawca, z którym miasto podpisze umowę na wymianę nawierzchni drogi rowerowej wzdłuż ul. Mysłowickiej. To firma ZRD i TZ „ROMUS” Jerzy Musiał, Maciej Rotyński, z którą miasto podpisze umowę o wartości nieco ponad 565 tys. zł z termin realizacji inwestycji w ciągu 45 dni.

– W imieniu miasta konsekwentnie realizujemy kolejne trasy w różnych lokalizacjach, by ta sieć była rozległa i umożliwiała coraz dłuższe przejazdy. Obecnie kończymy odbiory realizacji pierwszego etapu połączenia rowerowego ul. Konnej z ul. Techników i al. Niepodległości i rozpoczynamy drugi etap, wzdłuż ulicy Korczaka. Trwają też prace przy budowie infrastruktury w rejonie ul. Kolistej, a więc nieopodal giszowieckiego początku velostrady – mówi Andrzej Hołda, prezes zarządu miejskiej spółki Katowickie Inwestycje S.A.

Urząd Miasta Katowice

Informacja Prasowa
Informacja Prasowa

Opublikowany tekst jest nadesłanym do nas materiałem prasowym. Jeżeli chcesz wysłać do nas informacje o swoim projekcie, jakimś wydarzeniu lub problemie pisz na redakcja@slaskaopinia.pl.