Górniczy telefon zaufania rozdzwonił się 70 razy! Pracownicy zwracali uwagę na nieprawidłowości w funkcjonowaniu kopalń

W 2022 roku na górniczy telefon zaufania wpłynęło łącznie 70 zgłoszeń. Pracownicy zwracali uwagę na nieprawidłowości w funkcjonowaniu kopalń, ale nie tylko. Jak ta statystyka wygląda w porównaniu z poprzednimi latami? I czego konkretnie dotyczyły zgłoszenia pracowników zakładów? Wyższy Urząd Górniczy przygotował ciekawe zestawienie.

Górniczy telefon zaufania powstał z myślą o pracownikach. Mogą oni, także anonimowo, zgłosić nieprawidłowości w funkcjonowaniu kopalń, ale nie tylko. W 2022 roku telefon rozdzwonił się łącznie 70 razy, a pracownicy nadzoru górniczego potwierdzili zasadność 25 takich zgłoszeń. W trakcie rozpatrywania, jak informuje Wyższy Urząd Górniczy, pozostaje nadal 6 zgłoszeń. To mniej niż w 2021 roku, kiedy zgłoszeń interwencyjnych było 87 (potwierdzonych 26), z kolei w 2020 roku było ich niemal sto (35 potwierdzonych na 97 wszystkich). W 2019 roku to natomiast 141 zgłoszeń (potwierdzonych 44), a w 2018 roku – 109 (potwierdzonych 25). Tendencja jest więc spadkowa, co powinno cieszyć, bo może to wskazywać na polepszenie sytuacji.

Wyższy Urząd Górniczy wylicza, że najczęściej zgłaszane i potwierdzone nieprawidłowości w funkcjonowaniu zakładów górniczych w roku 2022 dotyczyły:

  • przekroczenie dopuszczalnej temperatury (19 nieprawidłowości; 12 potwierdzonych),
  • nieprzestrzeganie przepisów (8 nieprawidłowości; 2 potwierdzone),     
  • zagrożenie metanowe w tym niesprawne czujniki metanometrii (6 nieprawidłowości; 4 potwierdzone),     
  • brak ładu i porządku w miejscu pracy i podczas wyjazdu załogi szybem (5 nieprawidłowości; 2 potwierdzone),     
  • alkohol (4 nieprawidłowości; 0 potwierdzonych),     
  • nieprawidłowości związane z funkcjonowaniem KSRG (3 nieprawidłowości; 0 potwierdzonych),    
  • nieprawidłowości związane z robotami strzałowymi w tym nieprawidłowe używanie materiałów wybuchowych (3 nieprawidłowości; 0 potwierdzonych),     
  • mobbing (3 nieprawidłowości; 0 potwierdzonych).

Pozostałe zgłoszenia dotyczyły między innymi dopuszczania osób do pracy bez posiadania odpowiednich kwalifikacji, nieprawidłowego stanu maszyn i urządzeń oraz nieprzestrzegania czasu pracy.

„Telefon interwencyjny w Wyższym Urzędzie Górniczym, obsługuje pełniący dyżur przez całą dobę dyspozytor, który przyjmuje m.in. informacje o zagrożeniach bezpieczeństwa w zakładach górniczych. Informacje o występujących nieprawidłowościach można również przekazywać na adres mailowy wug@wug.gov.pl oraz tradycyjną pocztą”, przekazuje Wyższy Urząd Górniczy.

Pozostaje mieć nadzieje, że tendencja spadkowa dotycząca zgłoszeń się utrzyma, a nadchodzący rok będzie jeszcze bardziej bezpieczny.

Bartosz Wojsa
Bartosz Wojsa

Dziennikarz, wydawca strony głównej w „Super Expressie”.