Ze Śląska o Śląsku, Polsce i Europie
Rynek turystyki biznesowej w Katowicach wciąż się rozwija
Ponad 236 mln zł wydali w Katowicach w ubiegłym roku uczestnicy wydarzeń biznesowych i spotkań konferencyjnych, których w ciągu całego roku było ponad 730 tysięcy. Kwota łączna wydatków uczestników wydarzeń biznesowych w 2023 r. jest wyższa niż przed pandemią COVID–19, kiedy to odnotowano rekordową liczbę osób biorących udział wydarzeniach na terenie Katowic (w 2019 r. było to ponad 1 mln osób, którzy zostawili w mieście ponad 209 mln zł).
Z raportu nt. rynku turystyki biznesowej w Katowicach, przygotowanego przez dr. Krzysztofa Cieślikowskiego z Wydziału Zarządzania Sportem i Turystyką katowickiej Akademii Wychowania Fizycznego, wynika, że liczba wydarzeń biznesowych i spotkań konferencyjnych w ubiegłym roku wróciła do poziomu sprzed pandemii COVID-19, a w porównaniu do roku 2022 r. nawet nieznacznie wzrosła.
– Z pewnością jest to powód do zadowolenia, pozwalający z optymizmem patrzeć w przyszłość – mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic. – Rynek turystyki biznesowej wrócił do liczb sprzed pandemii, odczuwamy to w Katowicach, ale ciągle stawiamy przed sobą nowe wyzwania i konsekwentnie ściągamy nowe imprezy biznesowe oraz wspieramy rozwój tych, które już odbywają się w naszym mieście. Ta strategia przynosi rezultaty. W 2023 roku uczestnicy wydarzeń biznesowych i spotkań konferencyjnych zostawili w Katowicach w sumie ponad 236 mln zł. Kwota ta jest o ponad 56% większa rok do roku, bo w 2022 r. było to 151 mln – dodaje prezydent.
Miasto Katowice podejmuje szereg działań w zakresie współpracy z innymi ośrodkami w Polsce i za granicą. Wspiera także lokalne instytucje w pozyskiwaniu wydarzeń. Doskonałym tego przykładem jest otrzymany tytuł Europejskiego Miasta Nauki 2024.
Miasto angażuje się również w przygotowanie oferty atrakcji czasu wolnego. – Dla gości odwiedzających nas w weekendy lub dla tych, którzy są zainteresowani wydłużeniem swojej wizyty w Katowicach, pod koniec ubiegłego roku uruchomiliśmy dwujęzyczną aplikację Katowice City Break. Dzięki temu narzędziu każdy ma szansę odwiedzić najatrakcyjniejszemiejsca w naszym mieście – mówi Marta Chmielewska, naczelnik wydziału promocji.
Dla przedstawicieli przedsiębiorstw funkcjonujących na rynku turystyki biznesowej, branżowych dziennikarzy czy gości kongresowych organizowane są także study tours po mieście.
Baza hotelowa rozwija się
Tym, co wpływa na rozwój turystyki biznesowej, jest niewątpliwie powiększająca się w Katowicach baza hotelowa. W ubiegłym roku oddano do użytku dwa hotele – Qubus i Rehabilis, wciąż trwa także przebudowa Hotelu Katowice, który będzie funkcjonował pod marką Voco, należącą do sieci InterContinental Hotels Group (IHG). W tym roku przy ul. Mariackiej 23 otworzył się Hotel M23.
– Przedsiębiorcy hotelowi pozytywnie oceniają możliwości rozwoju swojego biznesu w Katowicach – zauważa dr Krzysztof Cieślikowski, autor raportu.
W sumie w Katowicach w ubiegłym roku dostępne były 24 hotele o różnych kategoriach, w tym dziesięć czterogwiazdkowych. Średnia liczba pokoi w hotelach wynosiła 110 pokoi. Jest to wynik znacznie wyższy od średniej w Polsce i oznacza, że katowickie obiekty są w stanie przyjmować duże grupy osób przyjezdnych, zainteresowane różnym standardem świadczonych usług. Jednocześnie jednak nie bez znaczenia dla gości wybierających noclegi w naszym mieście jest fakt powtarzalnego standardu usług świadczonych przez sieci hotelowe.
Przestrzenie konferencyjne
Oprócz bazy noclegowej hotele spełniają także funkcję konferencyjną, udostępniając przestrzenie do organizacji spotkań biznesowych. Tę rolę pełnią przede wszystkim jednak Międzynarodowe Centrum Kongresowe, które może pomieścić 15 tys. osób, oraz Spodek z możliwością przyjęcia 12 tys. osób jednocześnie.
Dla organizacji wydarzeń biznesowych swoje przestrzenie użyczają też siedziby Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, Muzeum Śląskiego, Wydziału Prawa Uniwersytetu Śląskiego oraz innych uczelni, a także nowoczesne obiekty biurowe.
– Rozwinięte zaplecze konferencyjne i kongresowe zapewnia duże możliwości w organizacji wielkich wydarzeń biznesowych i zachęca do dalszych inwestycji na katowickim rynku biznesowym – podsumowuje dr Cieślikowski.
Dbając o rozwój swojej przestrzeni konferencyjnej, Miasto troszczy się także o dostępność komunikacyjną dla obsługi wydarzeń konferencyjnych (parkingi, centra przesiadkowe, drogi dojazdowe do miejsc spotkań), która dla odwiedzających Katowice gości jest jednym z podstawowych czynników wpływających na atrakcyjność konferencyjną naszego miasta.
Warto w tym miejscu zauważyć, że w 2023 roku na lotnisku Katowice-Pyrzowice obsłużono rekordową liczbę 5 609 022 pasażerów, co w porównaniu do roku 2022 daje prawie 27%wzrost.
Przyjazna atmosfera dla biznesu sprzyja turystyce biznesowej
Katowice i województwo śląskie pozostają najbardziej atrakcyjnym regionem w Polsce pod względem inwestycyjnym. – W ubiegłorocznym rankingu fDI InteligenceMagazine nasze miasto zajęło szóste miejsce wśród europejskich miast pod względem atrakcyjności dla bezpośrednich inwestycji zagranicznych – przypomina prezydent Marcin Krupa. – Co ważne, zdobyliśmy też drugie miejsce w rankingu miast wojewódzkich najlepszych do życia, a także jesteśmy czwartym z kolei miastem
w Polsce atrakcyjnym z punktu widzenia studenta – dodaje prezydent.
Dokonująca się na przestrzeni lat przemiana Katowic, potwierdzana wielokrotnie wysokimi notami w rankingach czy otrzymywanymi przez miasto tytułami (np. Miasto Kreatywne UNESCO w dziedzinie Muzyki, Europejskie Miasto Nauki 2024), sprawia, że stolica województwa śląskiego pozostaje na czele ośrodków miejskich atrakcyjnych dla rynku biznesowego.
Renoma miasta, jaką Katowice zyskały po organizacji COP24 czy WUF11, a także odbywające się cyklicznie wydarzenia, jak Europejski Kongres Gospodarczy, Europejski Kongres Małych i Średnich Przedsiębiorstw czy Intel Extreme Masterszachęcają innych organizatorów spotkań biznesowych do zainteresowania się ofertą naszego miasta.
W tym roku również kalendarz obfituje w liczne kongresy, konferencje, targi i wystawy. Wśród nich na szczególną uwagę zasługuje EuroScience Open Forum. Zaplanowany na 12-15 czerwca kongres, realizowany w ramach Europejskiego Miasta Nauki, poświęcony będzie dyskusji o badaniach naukowych i innowacjach.
Turystyka biznesowa w liczbach (2023 r.)
8 261 – suma dni konferencyjnych
6 451 – liczba konferencji i innych wydarzeń biznesowych (w 2022 r. – 6 426)
4 681 – liczba spotkań jednodniowych, co stanowi 72,6% ogólnej liczby konferencji (w 2022 r. – 4 897)
1,28 dnia – średni czas trwania konferencji (w 2022 r. – 1,24 dnia)
730 001 – liczba uczestników (w 2022 r. – 552 849 osób)
236 249 515,13 zł – całkowita kwota wydatków uczestników wydarzeń biznesowych (w 2022 r. –
151 mln zł)
950,17 zł – średnia suma wydatków uczestników konferencji korzystających z noclegu (w 2022 r. – 837,73 zł)
195,62 zł – średnia suma wydatków uczestników konferencji, którzy nie skorzystali z noclegu
(w 2022 r. – 172,33 zł)
dr Krzysztof Cieślikowski – doktor nauk ekonomicznych, pracownik naukowo-dydaktyczny (Wydział Zarządzania Sportem i Turystyką, Akademia Wychowania Fizycznego im. Jerzego Kukuczki w Katowicach), ekspert w Narodowym Centrum Badań i Rozwoju w Warszawie, członek Śląskiej Rady Turystyki, doradca Convention Bureau Katowice, współpracownik Unii Metropolii Polskich.
Urząd Miasta Katowice