Ze Śląska o Śląsku, Polsce i Europie
Mikołów ma nowe centrum przesiadkowe
31.10.2022r. – oddanie do dyspozycji mieszkańców ostatniego etapu budowy centrum przesiadkowego w Mikołowie wraz z modernizacją układu drogowego centrum miasta. To największa inwestycja ostatnich lat w mieście. Koszt po stronie UM Mikołów to ok. 30 mln złotych.
Prace rozpoczęły się w 2018r. Poprzedzone wielomiesięcznym procesem przygotowawczym – planowanie, uzgodnienia branżowe, uzyskanie potrzebnych decyzji i pozwoleń, otrzymanie dofinansowania do projektu, ogłoszenie przetargu na wykonawstwo.
Władze Mikołowa w rozwoju miasta kierują się rozwiązaniami proekologicznymi. Stawiają na transport publiczny i tworzą warunki do komfortowego przemieszczania się po metropolii. Nowe centrum przesiadkowe, zmodernizowany układ drogowy i nowy wiadukt kolejowy mają służyć mieszkańcom przez dekady. Stąd decyzja o tak szerokim zakresie projektu.
Dla zminimalizowania uciążliwości projekt podzielono na części:
- Część 1: Budowa łącznika ulic Waryńskiego – Kolejowa. 470m, droga skanalizowana, oświetlona energooszczędnymi lampami, obustronne chodniki, ścieżki rowerowe, mała architektura – ławki. Lepsze skomunikowanie Reta – centrum, rozładowanie natężenia ruchu w centrum.
Budowa parkingu obsługującego CP– ok. 200 miejsc (pojazdy osobowe, autobusy, jednoślady).
- Część 2, etapy 1, 2, 3: Budowa płyty dworca (1 etap) – 5 peronów z nowoczesnymi wiatami, system dynamicznej informacji pasażerskiej, infokioski z dotykowymi ekranami, hotspoty, podgrzewane ławki we wiatach, ogniwa fotowoltaiczne na dachach wiat. Budowa ronda (2 etap|) na skrzyżowaniu Prusa i Kolejowej; budowa ronda turbinowego u zbiegu Prusa i Miarki, modernizacja układu drogowego między rondami (3 etap). Instalacja monitoringu: teren dworca i nowy układ drogowy – 67 kamer.
- Część 2, etap 4: całkowita przebudowa wiaduktu kolejowego (PKP PLK) i modernizacja układu drogowegobiegnącego pod nim (UM Mikołów). Włożyliśmy dużo wysiłku, by czasowo skoordynować inwestycję PKP PLK z harmonogramem prac UM. Efekt: powstał trzykrotnie szerszy wiadukt, zmodernizowana jezdnia pod nim, rondo w miejsce skrzyżowania ulic Prusa, Rybnickiej, Wyzwolenia i Towarowej.
Aspekt ekologiczny: transport zbiorowy, zachęcamy by mieszkańcy częściej wybierali autobusy i kolej. Ekologiczne ogniwa fotowoltaiczne na wiatach, powstały 2 stanowiska z ładowarkami dla samochodów elektrycznych, cały teren obsadzony setkami krzewów, kwiatów i innych roślin, wiosną powstaną ścieżki rowerowe rozchodzące się promieniście z centrum w różnych kierunkach Mikołowa.
Wielopodmiotowość projektu: w sumie zaangażowanych ponad 10 partnerów – przedstawiciele wszystkich szczebli samorządu terytorialnego (urząd miasta, starostwo powiatowe, urząd marszałkowski, Metropolia), szczebla państwowego (administracja rządowa, urząd wojewódzki, ministerstwo, spółki państwowe PKP PLK, PKP Nieruchomości).
Montaż finansowy: zaangażowane środki z budżetu miasta, fundusze unijne, budżet państwa (środki Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju), Fundusz Dróg Samorządowych oraz Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (Fundusz Solidarności), środki Powiatu Mikołowskiego. Przebudowa wiaduktu kolejowego sfinansowana przez PKP PLK.
Wartość zadania dla UM to ok. 30 mln złotych – największa inwestycja ostatnich lat.
FINANSE
1. Część I – budowa łącznika i parkingu- ok. 7 mln złotych.
2. Część II etapy I-III koszt ok. 14,4 mln złotych.
3. Część II etap IV – koszt ok. 7 mln złotych.
4. System Monitoringu Wizyjnego i Dynamiczna Informacja Pasażerska – koszt ok. 1,5 mln złotych.
Stanisław Piechula burmistrz Mikołowa – To ważny dzień dla miasta. Po kilku latach prac i wspólnych wysiłków wielu podmiotów, oddajemy do użytku sporą cześć zmodernizowanego centrum miasta. Czynimy to z myślą o komforcie i bezpieczeństwie oraz poprawie mobilności mikołowian i mieszkańców powiatu mikołowskiego. Dziękuję wszystkim partnerom za zaangażowanie i dobrą robotę, a użytkownikom życzę, by inwestycja służyła jak najlepiej.
Mateusz Handel zastępca burmistrza Mikołowa – Jest mi bardzo miło, że mogłem od początku koordynować budowę centrum przesiadkowego i modernizację układu drogowego całego centrum miasta. Jestem przekonany, że inwestycja będzie nam wszystkim służyła przez długie lata. A muszę powiedzieć, że poszczególne jej etapy przypadały na bardzo ciekawe czasy –m.in. okres pandemii coronawirusa, galopująca i zaskakująca wszystkich rozmiarami inflacja – co czyniło realizację zadania trudniejszym – wreszcie piękny jubileusz 800-lecia Mikołowa. Dodatkową satysfakcje przynoszą mi pro-ekologiczne rozwiązania, jakie w tym projekcie zastosowaliśmy. Z pewnością nasze miasto i mieszkańcy zasługują na tego typu nowoczesne rozwiązania, dlatego będziemy podobne zadania kontynuować.
Urząd Miasta Mikołów