Centrum Przesiadkowe w Gliwicach. Co już zrobiono?

Wielka miejska inwestycja realizowana po północnej stronie dworca PKP jest coraz bardziej zaawansowana. Komunikacyjne serce Gliwic ma zacząć bić z początkiem przyszłego roku, skupiając wszystkie środki transportu. Nowoczesne Centrum Przesiadkowe z wewnętrznym układem drogowym, wjazdami od strony ulic Toszeckiej i Tarnogórskiej i sąsiadującą z nimi strefą przystanków, postojów taxi i parkingów „kiss and ride”, wpłynie na poprawę komfortu i jakości podróży zarówno gliwiczan, jak i mieszkańców całego regionu.

Co słychać na placu robót? W budynku głównym Centrum Przesiadkowego (CP) wzniesionym pod największą wiatą peronową (w którym w niedalekiej przyszłości będzie odbywała się obsługa pasażerów) gotowe są już granitowe posadzki, od stycznia trwa natomiast montaż konstrukcji balustrad, instalacji wentylacji, klimatyzacji, elektrycznej i niskoprądowej oraz bardzo trwałych laminatów HPL. Zakończono układanie płytek w pomieszczeniach WC i montowanie stolarki drzwiowej aluminiowej oraz stalowej.

Na wszystkich sześciu wiatach peronowych wchodzących w skład zadaszenia głównego ułożono pokrycie z jego elementami. Aktualne prace toczą się pod konstrukcją „fal” i są związane m.in. z montażem okablowania i opraw oświetleniowych. Na czterech wiatach gotowa jest ponadto instalacja fotowoltaiczna, na dwóch pozostałych jest wciąż w fazie montażu.

Nowy tunel w strefie przejść podziemnych łączących Centrum Przesiadkowe z dworcem PKP jest już w całości wyłożony granitowymi płytami. Budowlańcy zamontowali ponadto ruchome schody, którymi pasażerowi będą wyjeżdżać z tunelu na teren CP, a równolegle montują w obiekcie sufity podwieszane wraz z wypełnieniem.

W przyszłym budynku pomocniczym (z pomieszczeniami przeznaczonymi pod wynajem), zlokalizowanym poza strefą wiat, niedaleko wyjazdu z CP nowym łącznikiem ulic Składowej i Toszeckiej, toczy się „wykończeniówka”. Skupiona jest głównie na montażu instalacji wodno-kanalizacyjnej i instalacji HVAC łączącej w jeden system ogrzewanie, klimatyzację i wentylację. W obiekcie wykonywana jest stolarka drzwiowa, a w nadchodzących dniach rozpocznie się montaż podkonstrukcji pod daszek szklany.

W strefie murów oporowych, opasujących teren CP, gotowe są schody terenowe, montowane są balustrady i pergole. W zabytkowej wieży ciśnień sąsiadującej z kamieniczkami przy ul. Kolberga (której pomieszczenia – w zależności od decyzji inwestora, Miasta Gliwice – będą przeznaczone pod komercyjny wynajem bądź staną się efektownym punktem informacji turystycznej) kontynuowane są prace związane z tzw. białym montażem.

Trwają prace projektowe związane z drugim historycznym obiektem na terenie Centrum Przesiadkowego – budynkiem dawnej Huty Szkła przy ul. Toszeckiej 2b. Do tego obiektu podłączana jest obecnie sieć gazowa, a w sąsiedztwie toczą się prace związane z wykonywaniem nowej nawierzchni chodnika.

Układ dróg wewnętrznych CP powoli nabiera kształtu. Obecne prace toczą się przede wszystkim w obrębie tzw. obszaru zasadniczego (skupionego wokół wiat peronowych), który w przyszłości dostępny będzie wyłącznie dla pojazdów komunikacji zbiorowej, taksówek oraz pojazdów upoważnionych specjalnymi pozwoleniami. Ukończono tam większość prac związanych z wykonaniem nawierzchni granitowych pod czterema pierwszymi wiatami. Wzdłuż muru oporowego oraz pod dwoma wiatami wykonywane są konstrukcje drogowe, dodatkowo na całej długości muru prowadzone są roboty związane m.in. z doprowadzeniem poszczególnych sieci do wieży ciśnień. Dostarczono i zamontowano stację transformatorową, trwa jej wyposażanie.

Inwestycję realizuje konsorcjum firm: Mostostal Zabrze Gliwickie Przedsiębiorstwo Budownictwa Przemysłowego SA i Przedsiębiorstwo Remontów Ulic i Mostów SA. Koszt prac to około 184 mln zł. Na ten cel ze środków unijnych pozyskano 129,5 mln zł. Planowany termin uruchomienia CP – z uwagi na okres czasu niezbędny do przeprowadzenia procedur odbiorowych – to obecnie początek 2023 roku.

Po południowej stronie dworca kolejowego przebudowywany jest układ drogowy, który wraz z Centrum Przesiadkowym stworzy przyjazną i funkcjonalną przestrzeń miejską.

– Obecnie na obszarze tym, w miarę sprzyjających warunków pogodowych, prowadzone są przede wszystkim prace związane z infrastrukturą podziemną. Zakres robót zwiększy się z nastaniem wiosny – informuje Jadwiga Jagiełło-Stiborska, rzecznik prasowa Zarządu Dróg Miejskich, który nadzoruje tę część inwestycji.

Całość prac po południowej stronie dworca PKP realizuje Eurovia Polska S.A. Koszt inwestycji finansowanej z budżetu miasta to ponad 41 mln zł. Umowny termin zakończenia robót budowlanych to koniec 2022 r.

UM Gliwice

Informacja Prasowa
Informacja Prasowa

Opublikowany tekst jest nadesłanym do nas materiałem prasowym. Jeżeli chcesz wysłać do nas informacje o swoim projekcie, jakimś wydarzeniu lub problemie pisz na redakcja@slaskaopinia.pl.