Ze Śląska o Śląsku, Polsce i Europie
Tyskie przedszkola w Międzynarodowym Programie Powszechnej Dwujęzyczności
Dzięki wsparciu finansowemu Miasta Tychy, 21 tyskich przedszkoli wraz z inauguracją nowego roku szkolnego 2021/2022 przystąpi do Międzynarodowego Programu Powszechnej Dwujęzyczności „Dwujęzyczne Dzieci”.
Ideą programu jest umożliwienie dzieciom na wczesnym etapie rozwoju, poprzez zabawy językowo -muzyczno – ruchowe (indywidualne i grupowe) oraz stały, codzienny kontakt z językiem angielskim i jego nauczanie równolegle do języka polskiego, po to, by dzieci mogły porozumiewać się w tym języku w sposób równie naturalny, co w języku ojczystym.
– Korzyści wynikające z powszechnej znajomości języka angielskiego czy jakiegokolwiek języka obcego są bezdyskusyjne. Dwujęzyczność poprawia koncentrację, podzielność uwagi i pamięć, rozwija zdolności analityczne i empatyczne oraz pogłębia wrażliwość kulturową i społeczną. W konsekwencji sprawia, że dzieci osiągają lepsze wyniki w nauce, lepiej adaptują się w społeczeństwie. Dlatego zdecydowaliśmy się wesprzeć finansowo nasze przedszkola, by mogły wziąć udział w tym międzynarodowym projekcie – mówi Maciej Gramatyka – z-ca prezydenta Tychów ds. społecznych.
Pedagodzy podkreślają, że prócz samych umiejętności językowych dwujęzyczność wiąże się także z licznymi korzyściami dla intelektu, psychiki i zdrowia dziecka. Mózg otrzymuje zdrową dawkę treningu, a przy tym wiedzę i umiejętności, które na tym etapie rozwoju utrwalają się nadzwyczaj szybko i efektywnie.
Międzynarodowym Programem Powszechnej Dwujęzyczności „Dwujęzyczne Dzieci” zostaną pilotażowo objęte dzieci w grupach wybranych przez dyrektorów przedszkoli, natomiast w dalszej perspektywie, gdy program spełni pokładane w nim oczekiwania, jego realizacja zostanie rozszerzona także na pozostałe grupy dzieci.
Programem objętych zostanie ok. 700 dzieci. Miasto Tychy na realizację Programu Powszechnej Dwujęzyczności przeznaczyło blisko 100 tys. złotych.
Urząd Miasta Tychy