Czysta zmiana. W Tychach rusza nabór wniosków na wymianę „kopciuchów”

27 kwietnia rusza w Tychach nabór wniosków do nowego programu wymianywęglowych źródeł ciepła. Inwestycja planowana jest do współfinansowania ze środków unijnych w ramach projektu grantowego pn. „Wymiana węglowych źródeł ciepła szansą na poprawę powietrza w Tychach”. To już kolejny program wymiany starych źródeł ciepła na nowe, bardziej ekologiczne. Sprawdź, jakie warunki trzeba spełnić, by z niego skorzystać.

Termin składania wniosków o przyznanie grantu:

od 27 kwietnia 2021 r. (od godz. 9.00) do 28 maja 2021 r. (do godz. 23.59)

Termin ogłoszenia listy podstawowej i rezerwowej:

do 12 lipca 2021 r.

Planowany termin rozstrzygnięcia konkursu przez Urząd Marszałkowski

grudzień 2021 r.

Kwota grantu przeznaczona na dofinansowanie projektu

Nabór wniosków będzie się odbywał w trybie konkursowym. W przypadku dużej ilości wniosków decydująca będzie kolejność zgłoszeń, aż do wyczerpania kwoty alokacji, wynoszącej: 5 527 000,00 zł.

Kto możne dostać dofinansowanie? 

Każdy mieszkaniec, który spełni jednocześnie dwa warunki: • posiada i zlikwiduje kocioł węglowy klasy 3 według normy PN-EN 303- 5:2012 lubbezklasowy oraz zastąpi go jednym z poniższych niskoemisyjnych źródeł ciepła:1. przyłączeniem budynku do sieci ciepłowniczej, 2. kotłem gazowym (jedynie w przypadku braku możliwości podłączenia budynku do sieci ciepłowniczej lub gdy podłączenie do tej sieci nie jest uzasadnione ekonomicznie),3. kotłem na biomasę (jedynie w przypadku braku możliwości podłączenia budynku do sieci ciepłowniczej i gazowej lub podłączenie do tych sieci nie jest uzasadnione ekonomicznie). 

oraz• posiada budynek spełniający zasadę minimalnego standardu efektywności energetycznej(spełnia jeden z dwóch poniższych punktów):1. wykonanie w okresie do 10 lat przed rokiem złożenia wniosku (2021) o dofinansowanie prac termomodernizacyjnych w budynku: docieplenie stropów, podłóg na gruncie, fundamentów, stropodachów lub dachów oraz modernizacja lub wymiana stolarki okiennej i drzwiowej w przegrodach zewnętrznych budynków.2. posiadanie pierwszego wpisu do dziennika budowy nie wcześniej niż 12 lat przed rokiem złożenia wniosku o dofinansowanie (2021 rok).

W ramach projektu wymianie podlegają jedynie kotły na paliwa stałe, nie będą kwalifikowane inwestycje w budynkach, w których likwidowany będzie inny rodzaj źródła ogrzewania.

Maksymalna wysokość grantu

Lp.Wariantwymiany węglowegoźródła ciepła(bezklasowego lub 3 klasy)Przyjęte nakłady jednostkowe [zł]bruttoŹródła finansowania
   środki własne mieszkańcaGrant
   %[zł]brutto%[zł]brutto
1.Zakup i montaż węzła cieplnego, zasilanego z lokalnej sieci ciepłowniczej12 000202 400809 600
2.Zakup i montaż kotła gazowego kondensacyjnego12 000202 400809 600
3.Zakup i montaż kotła gazowego kondensacyjnego wraz z urządzeniem do ciepłej wody użytkowej13 000202 6008010 400
4.Zakup i montaż automatycznego kotła na biomasę min.5 klasy plus ekoprojekt15 000406 000609 000
5.Zakup i montaż automatycznego kotła na biomasę min.5 klasy plus ekoprojekt wraz z urządzeniem do ciepłej wody użytkowej16 000406 400609 600

Jakie dokumenty należy złożyć:

1.wniosek o przyznanie grantu.

2.załączniki do wniosku o przyznanie grantu:1) zbiór oświadczeń niezbędnych do oceny wniosku (załącznik nr 1 do Wniosku o przyznanie grantu),2) oświadczenia wszystkich współwłaścicieli nieruchomości o zgodzie na realizację inwestycji (załącznik nr 2 do Wniosku o przyznanie grantu) – jeśli dotyczy,3) zdjęcie źródła ciepła i jego tabliczki znamionowej lub innego dokumentu potwierdzającego klasę źródła ciepła,4) oryginał pełnomocnictwa do reprezentowania i zawierania umów, udzielonego przez wszystkich współwłaścicieli budynku w sytuacji powołania pełnomocnika (załącznik nr 3 do Wniosku o przyznanie grantu)  jeśli dotyczy.

Link do wniosku (wraz załącznikami) w wersji online:

www.niskaemisja.pl/link/wniosektychy

Wzór będzie dostępny 
od 27.04.2021 (od godziny 09.00) do 28.05.2021 (do godziny 23.59)

Link do wniosku (wraz za załącznikami) w wersji pdf do złożenia w wersji papierowej:

www.niskaemisja.pl/link/wniosekpdftychy

Wniosek o przyznanie grantu powinien spełniać następujące kryteria formalne:1. zawierać wszystkie czytelnie wypełnione pola,2. być podpisany przez potencjalnego Grantobiorcę lub osobę upoważnioną (Grantodawca dopuszcza podpisanie dokumentów podpisem osobistym, kwalifikowanym lub profilem zaufanym).3. zawierać wszystkie wymagane załączniki.

Grantobiorca może złożyć jeden wniosek, dotyczący jednego jednorodzinnego budynku mieszkalnego. 

Wniosek, który nie spełni kryterium formalnego nie będzie podlegał ocenie.

Jak złożyć wniosek:1. w wersji elektronicznej, za pomocą specjalnie udostępnionego wzoru wniosku. Data wpływu rejestrowana będzie w momencie przesłania wniosku online. Po złożeniu wniosku online Grantobiorca będzie dodatkowo poproszony do dostarczenia podpisanej papierowej wersji wniosku za pośrednictwem operatora pocztowego lub za pomocą platformy ePUAP (adresy wraz z instrukcją zostaną podane w mailu, który zostanie wysłany po złożeniu wniosku online),

lub2. w wersji papierowej, w Biurze Obsługi Klienta, w terminie wskazanym poniżej(w harmonogramie przyjmowania papierowej wersji wniosku). Data wpływu rejestrowana będzie w momencie złożenia wniosku w BOK. 

Nie ma możliwości złożenia wniosku wyłącznie za pośrednictwem operatora pocztowego(wysłania wniosku pocztą, bez wcześniejszej wysyłki on-line) z uwagi na to, że o zakwalifikowaniu się do programu decyduje kolejność zgłoszeń. 

Po złożeniu wniosku nie będzie możliwości zmiany zakresu inwestycji. Zmiana zakresu po złożeniu wniosku lub w trakcie realizacji traktowana będzie jako rezygnacja z uczestnictwa w projekcie.

Harmonogram przyjmowania papierowych wersji wniosku

Biuro Obsługi Klienta (BOK) – Urząd Miasta Tychy, al. Niepodległości 49 (parter)

27.04.2021 r. (wtorek)w godzinach 09.00 – 12.00
29.04.2021 r. (czwartek)w godzinach 14.30 – 17.30
04.05.2021 r. (wtorek)w godzinach 09.00 – 12.00
06.05.2020 r. (czwartek)w godzinach 14.30 – 17.30
11.05.2021 r. (wtorek)w godzinach 09.00 – 12.00
13.05.2020 r. (czwartek)w godzinach 14.30 – 17.30
18.05.2021 r. (wtorek)w godzinach 09.00 – 12.00
20.05.2021 r. (czwartek)w godzinach 14.30 – 17.30
25.05.2021 r. (wtorek)w godzinach 09.00 – 12.00
27.05.2021 r. (czwartek)w godzinach 14.30 – 17.30

Sposób potwierdzenia złożenia wniosku:

– wnioski papierowe

należy złożyć w BOK w zamkniętej kopercie opatrzonej opisem: Nabór „Wymiana węglowych źródeł ciepła szansą na poprawę powietrza w Tychach”. Wniosek powinien zawierać również wszystkie wymagane załączniki. 

– wnioski elektroniczne

złożone w trybie online powinny dodatkowo zostać potwierdzone złożeniem wersji papierowej za pomocą operatora pocztowego. Po złożeniu wniosku w wersji elektronicznej każdy mieszkaniec otrzyma powiadomienie na podany adres e-mail, ze wskazaniem adresu do wysyłki wersji papierowej wniosku. W powiadomieniu będzie znajdowała się lista załączników, które należy dołączyć do papierowej wersji wniosku. 

Na wysłanie dokumentów mieszkaniec ma 7 dni kalendarzowych od złożenia wniosku, liczy się data nadania (stempla pocztowego). Dokumenty należy przesłać w zamkniętej kopercieopatrzonej opisem: Nabór „Wymiana węglowych źródeł ciepła szansą na poprawę powietrza w Tychach” numer wniosku (adres do wysyłki otrzymają Państwo po złożeniu wniosku online).

Wymagany okres realizacji wszystkich zadań: 

Wymagany termin realizacji wszystkich zadań to 30 czerwca 2023 roku. Realizacje zaplanowane we wniosku o przyznanie grantu na rok 2022 będą musiały być bezwzględnie w tym roku wykonane.  Podobnie w roku 2023.

Z uwagi na pandemię wirusa SARS-CoV-2, Urząd Miasta zwraca się z prośbą, aby wnioski składne były za pomocą formularza internetowego. Wnioski w formie papierowej w BiurzeObsługi Klienta prosimy składać wyłącznie w uzasadnionych przypadkach.

Wszelkie pytania można kierować telefonicznie 721 747 447 oraz 785 702 804 lub mailowo na adres: tychy@niskaemisja.pl. W ramach kampanii informacyjnej Urząd Miasta Tychy przygotował także ulotki dla mieszkańców zawierające najważniejsze informacje o programie, plakaty informacyjne oraz artykuły w prasie, a także reklamę mobilną w obrzeżnych dzielnicach miasta. 

Lista najczęściej pojawiających się pytań znajdzie się na stronie internetowej: https://www.niskaemisja.pl/link/tychyFAQ

Przykład poprawnie wypełnionego wniosku został zamieszczony na stronie: https://www.niskaemisja.pl/tychy/

Urząd Miasta Tychy

Informacja Prasowa
Informacja Prasowa

Opublikowany tekst jest nadesłanym do nas materiałem prasowym. Jeżeli chcesz wysłać do nas informacje o swoim projekcie, jakimś wydarzeniu lub problemie pisz na redakcja@slaskaopinia.pl.