Ze Śląska o Śląsku, Polsce i Europie
Smogowe płuca ruszają w Polskę – Polski Alarm Smogowy zaczyna kampanię
Mobilne instalacje przedstawiające ludzkie płuca po raz kolejny ruszają w Polskę. To już szósta edycja antysmogowej kampanii Polskiego Alarmu Smogowego „Zobacz czym oddychasz”, która w tym sezonie grzewczym koncentruje się na wpływie zanieczyszczenia powietrza na najmłodszych. Nowatorskie instalacje trafią aż do dziesięciu województw i 29 miejscowości. Instalacje pojawią się głównie w gminach, w których nie prowadzi się pomiaru jakości powietrza.
– W tym sezonie grzewczym będziemy pokazywać i edukować w jaki sposób zanieczyszczenie powietrza wpływa na na zdrowie dzieci – mówi Magdalena Cygan, koordynatorka kampanii – jak podkreślają naukowcy i lekarze zajmujący się zanieczyszczeniem powietrza, dzieci są szczególnie wrażliwe na unoszące się w powietrzu szkodliwe substancje. Nie tylko pochłaniają one więcej zanieczyszczeń w przeliczeniu na masę ciała, ale również zaburzają rozwój dziecięcych organizmów. Badania wykazują, że dzieci, które wyrastały w zasmogowanym otoczeniu są w dojrzałym wieku bardziej podatne na przewlekłe choroby układu oddechowego i układu krążenia. W kolejnych kampaniach mobilnych płuc koncentrować się będziemy za każdym razem na innej grupie społecznej.
– Dzieci w okresie niemowlęcym, wczesnoszkolnym i przedszkolnym są szczególnie narażone na zanieczyszczenie powietrza – mówi dr Piotr Dąbrowiecki, alergolog – Występują u nich częstsze infekcje układu oddechowego, takie jak: alergie, astma oskrzelowa. Smog wpływa także na rozwój ogólny dzieci oraz na rozwój centralnego układu nerwowego, co przejawia się gorszymi wynikami w nauce.
W tym sezonie grzewczym mobilne płuca trafią aż do dziesięciu województw i 29 miejscowości. W każdej z nich będą mierzyć jakość powietrza i pokazywać czym oddychają mieszkańcy. To wyjątkowa kampania, ponieważ po raz pierwszy płuca trafiają do gmin na prośbę ich przedstawicieli, a w miejscowościach tych najczęściej nie jest prowadzony pomiar jakości powietrza. Płuca trafią m.in. do zasmogowanej Nowej Rudy czy położonej na Podlasiu Hajnówki.
– Kampania PAS rusza w szczególnym momencie – mówi Piotr Siergiej, rzecznik PAS – odnotowujemy w Polsce stopniową poprawę jakości powietrza wynikającą z likwidacji ok. miliona starych kotłów, czyli tzw. „kopciuchów”. Z drugiej strony, w obecnym sezonie grzewczym już zaczynamy odnotowywać przekroczenia dopuszczalnych poziomów zanieczyszczenia, których przyczyną jest ok. dwóch milionów wciąż działających „kopciuchów”. Dlatego musimy zrobić wszystko, aby doprowadzić do trwałej poprawy jakości powietrza w Polsce. „Oddychające” ludzkie płuca to nowatorskie instalacje antysmogowe, które w tym sezonie grzewczym staną w 29 polskich miejscowościach. Podczas kampanii trwającej aż pięć miesięcy sześć mobilnych instalacji pojawi się na terenie dziesięciu województw.
Dwumetrowy model ludzkich płuc „oddycha” pochłaniając zanieczyszczenia powietrza, które osiadają na białej materii pokrywającej instalację. Powietrze zasysane jest poprzez białą flizelinę pokrywającą płuca przez dwa wentylatory symulujące proces oddychania. Zanieczyszczenia powietrza filtrowane przez “płuca” osiadają na białej materii, która – zależnie od poziomu zanieczyszczenia powietrza – przybiera grafitowy, a nawet czarny kolor. Instalacja ustawiana jest na cztery tygodnie w różnych lokalizacjach, ale głównie w miejscach, w których nie ma pomiarów jakości powietrza, a mieszkańcy często nie mają świadomości, jakim powietrzem oddychają.
Po raz pierwszy kampania mobilnych płuc pojawi się w przestrzeni wirtualnej dzięki Tech To The Rescue, organizatorowi Hackathonu. Zwycięzca tej rywalizacji, zespół z firmy Brainhub – stworzył narzędzie „Wirtualne płuca”. Pozwala ono zwizualizować wygląd płuc po dwóch tygodniach „oddychania” powietrzem w dowolnej lokalizacji na całym świecie. Na stronie wirtualnepluca.pl znajdziemy również grę komputerową, w której gracze mają za zadanie zlikwidować wszystkie źródła zanieczyszczenia powietrza.
Partnerami kampanii są: Allegro Foundation, Fundacja Better Future oraz Grupa LuxMed.
Patronatem kampanię objęły: Edukacyjna Sieć Antysmogowa NASK, Tech To The Rescue, Polska Federacja Stowarzyszeń Chorych na Astmę, Alergię i POChP oraz Europejskie Centrum Czystego Powietrza.