Ze Śląska o Śląsku, Polsce i Europie
Sieć sklepów wycofuje jaja klatkowe z produktów marki własnej
Ogólnopolska sieć sklepów Stokrotka ogłosiła, że najpóźniej do końca 2026 roku wycofa jaja z chowu klatkowego ze składu produktów marki własnej. Jest to rozszerzenie wcześniejszej decyzji o wycofaniu świeżych jaj klatkowych, tzw. „trójek”, ze sklepowych półek.
Już w 2017 roku Stokrotka zobowiązała się do wycofania świeżych jaj klatkowych zarówno marki własnej, jak i producentów zewnętrznych. Obecnie blisko połowa jaj sprzedawanych przez sieć pochodzi z chowu bezklatkowego: ściółkowego, wolnowybiegowego i ekologicznego. Teraz Stokrotka postanowiła rozszerzyć swoją deklarację, określając, że proces realizowanych zmian obejmie również gotowe produkty marki własnej, których składnikiem są jaja. Realizacja tego postanowienia już się rozpoczęła. Obecnie w przypadku blisko 60% produktów marki własnej, które zawierają jaja, wykorzystywane są wyłącznie te z chowu bezklatkowego. Przykłady takich artykułów to biszkopty z galaretką Home Relax, majonez z jaj od kur z wolnego wybiegu Home Food czy wafle Home Relax.
– Mając na celu dalszy udział w procesie pozytywnych zmian na rzecz zwierząt i ich propagowaniu, podjęliśmy decyzję o rozszerzeniu naszej dotychczasowej deklaracji dotyczącej wycofania ze sprzedaży świeżych jaj klatkowych. Jako odpowiedzialna organizacja, której celem jest działanie w sposób zrównoważony, zobowiązaliśmy się do usunięcia jaj klatkowych ze składu gotowych produktów marki własnej. Mamy nadzieję, że takie działanie przyczyni się do poprawy dobrostanu kur niosek oraz stanowić będzie element wsparcia klientów w ich zrównoważonych wyborach żywieniowych – mówi Daria Raganowicz, menadżer ds. PR i komunikacji zewnętrznej Stokrotki.
Według badań przeprowadzonych przez Biostat w styczniu 2022 r. dla aż 72,5% Polek i Polaków przy zakupie produktów spożywczych lub dań zawierających w składzie jaja istotne są warunki hodowli kur. O większą transparentność w zakresie wykorzystywanych przez firmy jaj od lat zabiega w ramach kampanii Jak One To Znoszą?” Stowarzyszenie Otwarte Klatki.
– Troska o dobrostan zwierząt jest niezbędnym elementem odpowiedzialności społecznej biznesu – konsumenci nie chcą wspierać chowu klatkowego kur i oczekują od firm wycofywania tzw. jaj „trójek” – mówi Maria Madej, Menadżerka ds. Zmian Rynkowych ze Stowarzyszenia Otwarte Klatki – W przypadku produktów gotowych nie ma wymogu umieszczania na etykiecie informacji o rodzaju wykorzystanych jaj, więc dopiero publiczne deklaracje firm umożliwiają konsumentom wybór zgodny z ich przekonaniami. Decyzja Stokrotki to istotny krok w kierunku bardziej przejrzystych składów produktów – dodaje.
Stowarzyszenie Otwarte Klatki