Centra przesiadkowe sukcesem Marcina Krupy?

Prezydent Katowic Marcin Krupa w wywiadzie z 17 stycznia 2021 roku dla Gazety Wyborczej zapewniał, że po zakończeniu pandemii centra przesiadkowe w Katowicach przy Międzynarodowym Dworcu Autobusowym, w Brynowie, Ligocie i Zawodziu zapełnią się samochodami. Walczący o reelekcję Krupa umieścił zresztą inwestycje na liście 100 projektów dla Katowic, które jak wynika z kontekstu, wskazuje jako osiągnięcia mijającej kadencji. Czy tak rzeczywiście jest?

Ilu kierowców korzystało z centrów przesiadkowych od 2020 do 2021 roku? 

Z danych uzyskanych przez nas 31 maja 2021 roku z Urzędu Miasta Katowice wynika, że w okresie pandemicznym, w którym otwarto centra przesiadkowe, z centrów przesiadkowych w Ligocie, Brynowie, Zawodziu oraz z parkingu przy ul. Sądowej skorzystały odpowiednio 1984 pojazdy (w okresie od stycznia do kwietnia 2021), 1782 pojazdy (w okresie od grudnia 2020 roku do marca 2021 roku), 3903 pojazdy (w okresie od grudnia 2020 roku do marca 2021 roku) i 5332 pojazdy (w okresie od stycznia do kwietnia 2021 roku). 

Kiedy w Polsce skończyła się pandemia? 

Aby ocenić wypowiedź prezydenta Krupy należy przyjąć jakieś ramy czasowe trwania w Polsce pandemii COVID-19. Odpowiedzi, choć niepełnej, może dostarczyć stanowisko ministerstwa zdrowia: oficjalnie stan zagrożenia epidemicznego spowodowany zakażeniami wirusem SARS-CoV-2 został zniesiony 1 lipca 2023 r. Dlaczego jednak nie powinniśmy brać pod uwagę tej daty? Z wypowiedzi Marcina Krupy wynika, że zakończenie pandemii oznacza dla niego m.in. zatłoczenie ulic – w związku z tym za datę jej zakończenia proponujemy przyjąć koniec obostrzeń covidowych, który przypada na 28 marca 2022 roku, co określa rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 25 marca 2022 roku

Czy centra przesiadkowe rzeczywiście się zapełniły?

O ile możemy przyjąć, że w 2022 roku – roku zakończenia obostrzeń covidowych, rzeczywiście statystyki wykorzystania centrów przesiadkowych się poprawiły, o tyle trudno nazwać to „zapełnieniem” parkingów. 

Z danych zawartych w informacji pt. „Strefa Płatnego Parkowania – stan zaawansowania prac nad rozszerzeniem obszaru oraz Centra przesiadkowe – analiza funkcjonowania” przedstawionej na posiedzeniu komisji transportu Rady Miasta Katowice, wynika, że z centrów przesiadkowych skorzystało: w przypadku węzła przesiadkowego „Sądowa” (Międzynarodowy Dworzec Autobusowy) – 39 308 pojazdów; węzła przesiadkowego „Brynów” – 26 685 pojazdów; węzła przesiadkowego „Zawodzie” – 29 918 pojazdów i węzła przesiadkowego „Ligota” – 9 252 pojazdów.

To oznacza, że średnio każde miejsce parkingowe było zajęte w 2022 roku, kolejno, niecałe 49 razy, 714 razy, prawie 74 i w Ligocie – prawie 80 razy. 

Posiadane dane pozwalają nam łatwo policzyć, ile miejsc parkingowych było zajętych średnio w ciągu dnia w 2022 roku na każdym z centrów przesiadkowych: w Brynowie, gdzie jest niecałe 500 miejsc, w 2022 roku dziennie zaparkowało ok. 73 pojazdów, w przypadku parkingu przy ul. Sądowej, gdzie miejsc jest 55, pojazdów pojawiło się ok. 107, w Zawodziu (nieco ponad 400 miejsc) – 82 pojazdy, i w Ligocie (110 miejsc parkingowych) – 25 pojazdów. 

Jest lepiej, ale…

Jak wynika z analizy statystyk, rzeczywiście w okresie popandemicznym zainteresowanie centrami przesiadkowymi wzrosło. Biorąc jednak pod uwagę dane dotyczące zapełnienia parkingów i fakt, że wszystkie centra przesiadkowe w sumie mają nieco ponad 1000 miejsc parkingowych, trudno powiedzieć, że jest ono na takim poziomie, jaki zapowiadał prezydent Krupa.

Tekst powstał w ramach wydarzenia Weryfikaton – czyli maratonu sprawdzania informacji przed wyborami samorządowymi. Organizatorem wydarzenia jest Stowarzyszenie Demagog, a partnerem – Google News Initiative.

Magdalena Kwaśniok
Magdalena Kwaśniok

Redaktorka. Współprowadząca Śląską Opinię na żywo i podcast Szum Sporego Miasta.