Ze Śląska o Śląsku, Polsce i Europie
GDDKiA: Kto wybuduje obwodnicę Kroczyc?
Ogłoszono przetarg na realizację obwodnicy Kroczyc w ciągu DK78, o długości ok. 9,1 km. To pierwsza obwodnica, jaka powstanie w woj. śląskim w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic.
Na oferty czekamy do 29 grudnia 2023 r., a o wyborze najkorzystniejszej zadecyduje cena. Szczegóły przetargu dostępne są na naszej platformie zakupowej. Roboty budowalne wraz z uzyskaniem decyzji na użytkowanie powinny zostać ukończone w terminie nie dłuższym niż 21 miesięcy od daty zawarcia umowy (bez okresów zimowych).
Obwodnica Kroczyc
Trasa stanowić będzie kontynuację obwodnicy Poręby i Zawiercia, której I etap jest w realizacji, a dla II etapu szukamy wykonawcy. Koniec tej trasy będzie się łączył z obwodnicą Pradeł. Jednojezdniowa droga o długości ok. 9,1 km przebiegać będzie po nowym śladzie, po terenie, na którym aktualnie znajdują się głównie pola uprawne. Jej realizacja między innymi wynika z konieczności dostosowania całego ciągu drogi krajowej nr 78 do przenoszenia obciążeń 11,5 tony na oś. Wraz z jezdnią główną powstanie infrastruktura towarzysząca drodze, w tym dwa skrzyżowania typu rondo.
Do najważniejszych obiektów inżynierskich, które powstaną w ramach tego zadania, należą: przejście dla zwierząt nad szlakiem ich migracji oraz drogą dojazdową, wiadukt drogowy nad przejazdem gospodarczym oraz szlakiem migracji zwierząt, wiadukt drogowy nad drogą gminną nr 674017S czy wiadukt drogowy nad szlakiem migracji zwierząt. Powstaną także drogi dojazdowe, ciągi piesze, pieszo-rowerowe, zjazdy, kanały technologiczne, oświetlenia drogowe, urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Normy i standardy środowiskowe zostaną zapewnione dzięki wybudowaniu urządzeń ochrony środowiska, wspomnianych wcześniej przejść dla zwierząt dużych i średnich, a także przepustów ramowych pełniących funkcję przejść dla zwierząt małych. Powstaną również ekrany akustyczne, przeciwolśnieniowe, ogrodzenia ochronno-naprowadzające dla płazów, system odwodnienia drogi krajowej i jezdni dodatkowych wraz ze zbiornikami retencyjnymi i urządzeniami podczyszczającymi wody opadowe i roztopowe przejmowane z pasa drogowego. Całość zwieńczy nasadzenie zieleni ochronnej i naprowadzającej.
Program Inwestycji
Ostateczny kształt Programu Inwestycji został uzgodniony 13 listopada 2023 r. przez Ministra Infrastruktury. Inwestycja będzie zrealizowana w formule: Buduj.
Program budowy 100 obwodnic w województwie śląskim
Przewidujemy, iż przetarg na realizację obwodnicy Pradeł ogłosimy w IV kw. 2023 r., po wcześniejszym uzyskaniu aneksu do Programu Inwestycji.
Pozostałe trzy obwodnice są jeszcze w fazie przygotowania. Ogłoszenie przetargu dla budowy obwodnicy Szczekocin i Goleniów w ciągu DK78 zaplanowano w II kwartale 2024 r., a jej realizację w latach 2025-2027.
Do końca II kwartału 2024 r. planujemy złożyć wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) dla obwodnicy Blachowni i Herb w ciągu DK46. Ogłoszenie przetargu zaplanowano w III kwartale 2025 r., a jej realizację w latach 2026-2029.
Obwodnica Nakła Śląskiego i Świerklańca w ciągu DK78 jest na etapie opracowywania Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) wraz z elementami koncepcji programowej. Zadanie przewidziano do realizacji w latach 2026-2029. Początek projektowanej obwodnicy uległ zmianie w stosunku do poprzednich rozwiązań. Droga zostanie włączona do projektowanego w ramach S11 węzła Tarnowskie Góry Zachód jako kolejny wariant do przeanalizowania w ramach opracowania STEŚ. Z kolei decyzja odnośnie doboru przekroju drogi zostanie podjęta po weryfikacji opracowania prognozy ruchu.
W ciągu kilku lat, za sprawą realizacji rządowego Programu budowy 100 obwodnic, z kilku miast wyprowadzimy ruch tranzytowy. Pięć obwodnic będzie miało łączną długość prawie 50 km i pozwolą ominąć Blachownię i Herby w ciągu DK46 oraz położone wzdłuż DK78 Nakło Śląskie i Świerklaniec, Kroczyce, Pradła, Szczekociny i Goleniowy.
Cel
Dzięki tym inwestycjom rozpoczynająca się na granicy z Republiką Czeską i prowadząca do Chmielnika w woj. świętokrzyskim DK78 ominie zurbanizowane i niebezpieczne miejsca. Tym samym stanie się bezpieczniejsza i bardziej komfortowa. Realizacja obwodnic w nowym śladzie pozwoli kierowcom na wybór drogi o parametrach technicznych zapewniających wysoki stopień bezpieczeństwa oraz wyeliminuje występowanie zdarzeń, których przyczyną było wymuszanie pierwszeństwa na skrzyżowaniach z ruchem lokalnym. Te inwestycje, wraz z realizowaną w ramach rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych obwodnicą Poręby i Zawiercia, przyczynią się do odciążenia istniejącego układu komunikacyjnego na obszarze obejmującym północno-wschodnie tereny woj. śląskiego. Nowo budowane odcinki przejmą znaczącą część ruchu tranzytowego i regionalnego, skutkiem czego na obecnej DK78 przeważać będzie ruch lokalny. Dzięki temu nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców oraz zwiększenie przepustowości połączenia z jednej strony z A1, z drugiej z DK11, a w przyszłości S11.
Natomiast budowa obwodnicy Blachowni i Herb w ciągu DK46 pozwoli na wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki przejeżdża przez te miejscowości. W przyszłości odcinek ten będzie kluczowy z uwagi na połączenie autostrady A1 z planowaną drogą ekspresową S11. Przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa mieszkańców oraz odciąży istniejący układ komunikacyjny. Inwestycja poprawi również komfort i warunki przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego na DK46 od Lublińca do Częstochowy.
GDDKiA