Ostatni sezon katowickiego roweru miejskiego

Ponad 1,2 mln wypożyczeń w ciągu dziewięciu lat – to najważniejsza statystyka katowickiego roweru miejskiego – „City by bike”. System funkcjonował w Katowicach od 2015 roku – był stale rozbudowywany i cieszył się dużym zainteresowaniem użytkowników. Teraz zostanie zastąpiony przez system roweru metropolitalnego, który w przyszłym roku zacznie funkcjonować w części miast Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

– Zaczynaliśmy w roku 2015, kiedy testowo uruchomiliśmy trzy stacje. Po 9 latach doszliśmy do momentu, w którym dostępnych było 125 stacji i ponad 1000 rowerów. Rower miejski przyczynił się do wykorzystywania tego środka transportu nie tylko w formie rekreacji, ale także przy dojeździe do szkoły i pracy, co potwierdzają statystyki. W ciągu tych dziewięciu lat rowery miejskie były wypożyczane ponad 1,2 mln razy, a najpopularniejszą stacją była ta na katowickim Rynku z ponad 143 tys. wypożyczeń – mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic. – Zapoczątkowaliśmy pomysł, który teraz rozwijać będzie Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia – dodaje prezydent. 

Ostatni sezon katowickiego roweru miejskiego

W tym roku system katowickich wypożyczalni rowerowych wystartował 1 kwietnia, a ostatnim dniem kiedy rowery były dostępne dla mieszkańców był 1 listopada. Pierwszego dnia działania systemu w tym roku rowery wypożyczono 199 razy natomiast ostatniego 218. 

W 2023 roku rowery były wypożyczone łącznie prawie 171 tys. razy – z czego ponad 1 tys. to wypożyczenia rowerów cargo, czyli jednośladów mogących przewieźć 100 kg ładunku lub czworo dzieci. Miesiącami, w których rowery cieszyły się największą popularnością były: czerwiec – z prawie 33,5 tys. wypożyczeń, maj z ponad 32 tys. wypożyczeń i lipiec z prawie 31 tys. Najpopularniejsze stacje w tym sezonie to Katowice Rynek, skąd wypożyczono rowery ponad 7 tys. razy. Na drugim miejscu jest Dworzec PKP Młyńska, skąd wypożyczono jednoślady ponad 5 tys. razy. Podium zamyka stacja Pułaskiego Wodny Plac Zabaw z ponad 4 tys. wypożyczeń. 

Najczęściej wybierana trasa rowerowa biegła między stacjami Ligota – Wczasowa a Śląska – Medyków, wybrano ją aż 705 razy. Natomiast na drugim miejscu jest ta sama trasa, ale w odwrotnym kierunku – przejechano nią 658 razy. Najchętniej wypożyczano rowery 23 kwietnia, gdy odnotowano 2 tys. wypożyczeń. Warto też zwrócić uwagę na indywidualne rekordy rowerzystów korzystających z katowickiego programu. Jeden z użytkowników może pochwalić się największą częstotliwością korzystania z miejskich rowerów – wypożyczył rower 814 razy w tym roku.

Operatorem katowickiego systemu od 2015 roku był Nextbike. Rower można było wypożyczyć za pomocą aplikacji lub terminala znajdującego się przy stacji. Ceny również były niewysokie – od 1 do 4 zł, przy czym pierwsze 15 minut było bezpłatne. 

Za nami dziewięć lat

Pierwsze rowery miejskie w ramach systemu automatycznych wypożyczalni pojawiły się w Katowicach w 2015 r. Wtedy były dostępne tylko trzy testowe stacje. Z roku na rok liczba stacji rosła. W 2019 r. było ich już 76, a w 2020 r. 83. W 2021 r. przekroczona została liczba 100 stacji. Nowatorskim rozwiązaniem było uruchamianie w ramach systemu City by bike tzw. stacji partnerskich, których koszty utrzymania częściowo ponosiły podmioty prywatne, bądź inne instytucje. Pierwsza taka stacja została uruchomiona w Katowicach w 2016 r., a w 2023 było ich 11. 

Rekordowy pod względem liczby wypożyczeń był rok 2019, kiedy to rowery wypożyczane były prawie 263 tys. razy. Rok wcześniej – odnotowano ponad 208 tys. wypożyczeń. Tendencję wzrostową wyhamował rok 2020, kiedy rządowym rozporządzeniem zakazano korzystania z rowerów miejskich. W 2022 roku liczba wypożyczeń w Katowicach znowu przekroczyła 200 tys.

Czas na metrorower

Od 2024 roku organizacją systemu wypożyczania rowerów miejskich zajmie się Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia. Metrorower będzie największym w Polsce i trzecim największym w Europie systemem wypożyczalni. Rowery pojawią się w 31 gminach GZM. W systemie pojawi się 7000 rowerów i prawie tysiąc stacji – najwięcej będzie w Katowicach. Metrorower jako element Transportu GZM pojawi się również w taryfie – każdy pasażer korzystający z biletu okresowego będzie mógł bezpłatnie korzystać z Metroroweru przez 30 minut dziennie. To jak na razie jedyne tego typu rozwiązanie w Polsce.

Infrastruktura rowerowa w Katowicach

Miasto Katowice inwestuje w rozwój infrastruktury rowerowej. Oprócz stacji rowerowych powstają nowe drogi rowerowe. Obecnie łączna długość infrastruktury rowerowej w mieście wynosi ponad 192 km. Wśród najnowszych inwestycji, które powstały można wymienić m.in. drogę rowerową wzdłuż ul. Francuskiej pomiędzy ul. Lotnisko a ul. Trzech Stawów, drogę rowerową w ramach układu rowerowego na os. Paderewskiego oraz drogę rowerową wzdłuż ul. Gospodarczej. 

UM Katowice

Informacja Prasowa
Informacja Prasowa

Opublikowany tekst jest nadesłanym do nas materiałem prasowym. Jeżeli chcesz wysłać do nas informacje o swoim projekcie, jakimś wydarzeniu lub problemie pisz na redakcja@slaskaopinia.pl.