Czas wejść do pierwszej motoryzacyjnej ligi Zachodu

Słuchając farmazonów europosłanki Beaty Kempy o zakazie produkcji samochodów spalinowych, zachodzę w głowę, dlaczego przedstawicielka Solidarnej Polski walczy z elektromobilnością. Od lat, rząd Zjednoczonej Prawicy wmawia Polakom, że Izera jest zmianą paradygmatu gospodarczego Polski. Czas porzucić krucjatę przeciwko dekarbonizacji transportu i zacząć budować fundamenty pod sprawiedliwy i nowoczesny przemysł samochodowy w Polsce. 

W ubiegłym tygodniu Parlament Europejski zatwierdził nowe cele redukcji emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i pojazdów dostawczych jako element pakietu „Gotowi na 55”. Europosłowie zatwierdzili porozumienie z Radą w sprawie zmiany norm emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i dostawczych. Jest to zgodne ze zwiększonymi ambicjami klimatycznymi Unii.

Reklama

Według Europejskiej Agencji Środowiska ok. 1/4 całkowitej emisji CO2 w UE w 2019 r. pochodziło z sektora transportu, z czego 71,7% z transportu drogowego. Aby zmniejszyć emisje CO2 i osiągnąć neutralność klimatyczną do 2050 r., musimy ograniczyć emisje gazów cieplarnianych o 90%, w porównaniu z poziomami z 1990 roku.

Obniżyć emisje CO2 z samochodów można na dwa sposoby: zwiększyć wydajność pojazdów lub zmienić wykorzystywane paliwo. W 2019 r. w większości transportu drogowego w Europie wykorzystywano olej napędowy (66,7%), a następnie benzynę (24,55%). Równocześnie, i to jest dobry sygnał, samochody elektryczne zyskują na popularności. W 2021 r. stanowiły już 17,8% wszystkich nowo zarejestrowanych pojazdów osobowych. Jest to znaczny wzrost z 10,7% w 2020 roku.

W Polsce niezmiernie króluje samochód. Według ostatniego raportu GUS pt. „Transport – wyniki działalności w 2020 r.”, w Polsce znajduje się obecnie ponad 25 milionów zarejestrowanych samochodów osobowych, czyli o 3,1 proc. więcej niż rok wcześniej. Dysponujemy 656 samochodami na tysiąc mieszkańców, wobec 539 w 2015 roku, 451 w 2010 oraz 323 w 2005 r. 

Gdyby Polska płynęła w głównym nurcie światowej polityki klimatycznej, zapewne zmiany w przemyśle motoryzacyjnym w Polsce byłyby jeszcze bardziej imponujące. Po tym głosowaniu w Parlamencie Europejskim, przemysł samochodowy w Europie dostał jasny sygnał, żeby postawić na innowacyjność i inwestycje w pojazdy bezemisyjne i niskoemisyjne. 

Reklama

Rząd Zjednoczonej Prawicy i Solidarna Polska mogą wymyśleć sztuczki, takie jak Izera, lecz chorej polityki przemysłowej państwa sny o potędze nie wyleczą. Czas wejść do pierwszej motoryzacyjnej ligi Zachodu. Zadbać o Polaków i sprawić, aby pojazdy przyjazne dla środowiska stały się dostępne dla wszystkich.

Patryk Białas
Patryk Białas

Radny Miasta Katowice. Społeczny koordynator polskich liderów The Climate Reality Project. Ekspert stowarzyszenia BoMiasto.

Newsletter Śląska Opinia

Zapisz się na nasz newsletter i zacznij dzień od najważniejszych informacji — bez krzyku i bez chaosu. Od poniedziałku do soboty o 7:00 rano w Twojej skrzynce czekać będzie poranne podsumowanie kluczowych wydarzeń ze świata, Polski i regionu.