Ze Śląska o Śląsku, Polsce i Europie
Teatr Zagłębia w nowym sezonie artystycznym
Wakacje powoli dobiegają końca, a w Teatrze Zagłębia praca nad nowym sezonem trwa. Co sosnowiecka scena przygotowała dla Widzów w najbliższym czasie?
– Najważniejszymi wydarzeniami początku tego sezonu są dwie premiery. „niezgoda.jpg” w reż. Justyny Łagowskiej i „Środula. Krajobraz Mausa” w reż. Remigiusza Brzyka to spektakle, do których przygotowujemy się od końca ubiegłego sezonu – mówi Jacek Jabrzyk, zastępca dyrektora ds. artystycznych.
„niezgoda.jpg” Darii Sobik w reż. Justyny Łagowskiej to historia chłopaka i dziewczyny – zwykłych nastolatków ze zwykłej szkoły. Bohaterowie spektaklu wykrzykują swoje marzenia o buncie, opowiadają sobie skrywane dotąd tajemnice, a czasem tylko siedzą i gapią się w okno, jakby na coś czekali. „niezgoda.jpg” to spektakl, który opowiada o przyjaźni i o tym, kiedy czujesz, że ją tracisz; o różnicy między tym, kim jesteś, a tym, jak widzą Cię inni; o przekraczaniu granic i tych chwilach, które następują zaraz po, a których nie da się przewinąć wstecz, jak ulubionego kawałka z playlisty.
– Przedstawienie należy do nurtu „teatru w klasie” i jest grane w salach lekcyjnych po to, żebyśmy mogli spotykać się z uczniami i uczennicami w naturalnym dla nich środowisku szkoły. Integralnym elementem pokazów są warsztaty pedagogiczno-teatralne dla całej klasy, których celem jest zgłębienie tematyki spektaklu w atmosferze zaufania i twórczej współpracy – opowiada Agata Kędzia, pedagożka Teatru Zagłębia.
Spektakl powstał we współpracy z młodzieżą – jego istotną częścią były dwutygodniowe warsztaty z uczniami i uczennicami Szkoły Podstawowej nr 4 w Sosnowcu, stanowiące inspirację do powstania tekstu sztuki. Premiera spektaklu odbędzie się 30 września we wspomnianej Szkole Podstawowej nr 4 w Sosnowcu.
Drugą premierę tej jesieni będzie można zobaczyć w siedzibie Teatru Zagłębia. „Środula. Krajobraz Mausa” to spektakl w reżyserii Remigiusza Brzyka, ze scenariuszem i dramaturgią – pochodzącej z Sosnowca – Igi Gańczarczyk. Spektakl będzie częściowo inspirowany „Mausem” Arta Spiegelmana, jedną z najważniejszych powieści graficznych w historii – „Opowieścią ocalałego”. Dla dramaturżki komiks był pierwszym śladem, dowodem na istnienie widmowej, nieopowiedzianej, historii dzielnicy, w której się wychowała. Początkiem pracy było artystyczne śledztwo wokół pozostałości sosnowieckiego getta. Z dokumentów i filmów wyłania się obraz Środuli jako miejsca wielokrotnie niszczonego i stwarzanego od nowa. Żadna inna sosnowiecka dzielnica nie przeszła tak drastycznych przeobrażeń. Premiera spektaklu zaplanowana jest na 28 października.
Oprócz dwóch premier Teatr Zagłębia wprowadza nowy cykl – „Scena Dostępna”, w którym będzie prezentował swoje spektakle z dostosowaniem dla osób z niepełnosprawnościami. Pierwszy pokaz odbędzie się w listopadzie.
– To dla nas bardzo ważny projekt. Dzięki środkom z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych możemy doposażyć Teatr w tablicę tyflograficzną, pętlę indukcyjną do kasy, czy monitory do wyświetlania napisów. Razem z Fundacją Siódmy Zmysł dostosujemy również pięć spektakli do potrzeb osób z niepełnosprawnością wzroku i słuchu, które wcześniej miały utrudniony dostęp do naszej oferty – mówi Roksana Wasilewska, koordynatorka dostępności.
Oprócz nowości w Teatrze Zagłębia nie zabraknie znanych i lubianych wydarzeń. Rodzinna Niedziela Kulturalna, Rodzice do Teatru, Teatralny Plan Lekcji, Spektakle z komentarzem, Wieczór z aktorami i Spacery Teatralne to tylko część z planowanych działań, o których instytucja na bieżąco informuje na swoich social mediach i stronie internetowej.
Repertuar na wrzesień i październik jest już dostępny na www.teatrzaglebia.pl, a w nim znajdują się spektakle takie jak: „Baśnie Andersena” w reż. Macieja Podstawnego, „Król Edyp” w reż. Radosława Rychcika, „Boeing, Boeing” w reż. Wojciecha Leśniaka, „Nikaj” w reż. Roberta Talarczyka czy „Gniew” w reż. Szymona Kaczmarka.
Urząd Miasta Sosnowiec