Ze Śląska o Śląsku, Polsce i Europie
Dlaczego warto wspierać księgarnie kameralne?
Nie jest tajemnicą, że w dobie pandemii koronawirusa lokalne biznesy cierpią najbardziej. Od nas, klientów, zależy czy będziemy mogli korzystać z ich usług, kiedy sytuacja się unormuje. Stąd pomysł Patrycji Laskowskiej, właścicielki katowickiej księgarni kameralnej Bookiestra na wydanie broszury, zachęcającej do wspierania wszystkich tego typu sklepów, nie tylko teraz.
Jak można przeczytać w broszurze, księgarnie lokalne, takie jak Bookiestra, to miejsca założone z pasji, odprowadzające podatki w Polsce, legalnie zatrudniające pracowników. Nie są finansowane ze środków rządowych, utrzymują się same. Żeby było to możliwe muszą sprzedawać minimum kilkaset książek miesięcznie. Niestety w Polsce poziom czytelnictwa wynosi 38% z czego większość osób kupuje książki w salonach sieciowych. Księgarze to osoby wykształcone z ogromną wiedzą na temat literatury, która jest ich pasją. Dodatkowo, takie lokalne sklepy mają niepowtarzalny klimat, a dbałość o klienta jest na najwyższym poziomie. Jak mówi Patrycja Laskowska: Siłą księgarń kameralnych jest lokalność, przywiązanie do społeczności oraz (choć to zabrzmi jak z podręcznika skutecznego sprzedawcy) indywidualne podejście do potrzeb klienta.
Najlepszą reklamą dla księgarń kameralnych jest reputacja, jeśli jesteś zadowolony z usług takiego miejsca poleć je znajomym. Nieoceniona jest również aktywność w social mediach i po prostu same zakupy. Cytując broszurę Dlaczego warto wspierać księgarnie kameralne? transakcja w takim miejscu, to inwestycja w siebie, w swój rozwój, ale także w innych.
Patrycja Laskowska odpowiedziała na pytanie czy księgarnia, którą prowadzi, jest w stanie przebić się na rynku lokalnym. Katowice to duże miasto, pełne galerii handlowych, jak więc radzi sobie Bookiestra? – Jesteśmy oddani miejscu, w którym prowadzimy księgarnię, czyli Narodowej Orkiestrze Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach. Księgarnia od początku była „projektem” stworzonym z myślą o instytucji, czego dowodzi nazwa Bookiestra, będąca połączeniem słów książka i orkiestra. W naszej pięcioletniej pracy skupiliśmy się na budowaniu wspólnej marki wewnątrz instytucji. Oczywiście nie oznacza to, że księgarnia jest hermetyczna, skierowana dla wybranej grupy odbiorców, przeciwnie, jesteśmy otwarci i chętnie poznajemy nowe osoby, które postanowiły swój czas wolny przeznaczyć na wizytę w księgarni. Jesteśmy przekonani o tym, że angażując się jeszcze bardziej jesteśmy w stanie przebić się na rynku lokalnym na swój oryginalny sposób.
Zachęcamy Was do wspierania lokalnych biznesów, szczególnie teraz, ale nie tylko. Szczegółowe informacje na temat księgarń kameralnych i broszury znajdziecie pod adresem http://bookiestra.pl/wspieraj/.