Kolejne autobusy pojawią się w taborze PKM Katowice

10 nowych autobusów niskopodłogowych pojawi się w PKM Katowice. Właśnie wybrana została oferta firmy MAN, która zadeklarowała wyprodukowanie pojazdów za kwotę ponad 22 mln zł. Na ulicach Katowic pojawią się one niecały rok po podpisaniu umowy. 

– W zeszłym roku flotę PKM Katowice rozbudowaliśmy o 38 nowoczesnych autobusów – 22 hybrydy i 8 pojazdów zasilanych gazem, a GZM użyczyła nam dodatkowe 8 autobusów na gaz. Cały tabor liczy obecnie 246 autobusów Teraz chcemy, aby do tego zbioru dołączyły kolejne. Dlatego ogłosiliśmy przetarg, w wyniku którego na ulice Katowic wyjedzie 10 nowoczesnych i komfortowych dla pasażerów pojazdów – podsumowuje Ferdynand Reiss, Członek Zarządu ds. techniczno-eksploatacyjnych w PKM Katowice. 

Rygorystyczne normy emisji zanieczyszczeń

Autobusy będą spełniały normę Euro 6, czyli jeszcze bardziej restrykcyjną wersję ostatnich regulacji dotyczących emisji zanieczyszczeń. Zmniejsza ona dopuszczalną wartość emisji tlenków azotu i cząstek stałych. 

– Dzięki dostosowywaniu się do coraz bardziej rygorystycznych norm emisji zanieczyszczeń nasze powietrze jest coraz lepsze, a to wpływa na zdrowie nas wszystkich. Chcemy, aby nasze autobusy były jak najbardziej nowoczesne, ale też, aby transport nie szkodził naszemu zdrowiu. Dziś możliwe jest osiąganie obu tych wartości i takie właśnie założenie stawiamy sobie za cel – podkreśla Ferdynand Reiss.

Rozwiązania podnoszące bezpieczeństwo i komfort prowadzenia 

Pojazdy, które pojawią się w wyniku przetargu, muszą mieć możliwość uruchomienia nawet przy -30 stopniach, co ma szczególne znaczenie w naszym klimacie, kiedy temperatura zimą potrafi spaść do tak niskich wartości. Autobusy będą wyposażone w automatyczną skrzynię biegów. Ponadto pojazdy będą posiadać systemy minimalizujące zużycie paliwa podczas postoju na przystankach oraz umożliwiające diagnozę i podgląd w czasie rzeczywistym parametrów pracy skrzyni biegów. 

Zamówione pojazdy będą także wyposażone w wiele systemów, których dotychczas nie było w innych autobusach. Wśród nich można wymienić m.in. ostrzeganie przed możliwością zderzenia z pieszymi lub rowerzystami. Oprócz tego będą także systemy informujące o martwym polu, wykrywające obiekty podczas cofania i ostrzegające przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu. Dostępny ma być również inteligentny asystent kontroli prędkości oraz awaryjny sygnał stopu. Ponadto pojazdy będą wyposażone w niezwykle istotne rozwiązanie, które ma ostrzegać o senności i spadku poziomu uwagi kierowcy. 

Autobusy będą wyposażone także m.in. w system detekcji pożaru, system trzeźwości kierowcy. Pojazd będzie monitorowany za pomocą 10 kamer – 5 wewnątrz autobusu, 1 skierowanej na drogę przed pojazdem, 1 na stanowisko kierowcy, 1 kamery cofania i 2 po zewnętrznych bokach. 

Udogodnienia dla pasażerów

Nowe autobusy będą mierzyć ok. 18 m i pomieszczą ok. 130 osób. Znajdzie się w nich 36 miejsc siedzących, w tym minimum 12 dostępnych z poziomu podłogi, dzięki czemu osobom o ograniczonej możliwości będzie łatwiej usiąść. 4 siedzenia będą wyróżnione i przeznaczone dla osób o szczególnych potrzebach. Pojazdy będą też wyposażone w cztery pary drzwi sterowanych elektropneumatycznie. Ogrzewanie oraz klimatyzacja będą się uruchamiać automatycznie, w oparciu o dane z czujników, po przekroczeniu zaprogramowanych temperatur. Autobusy będą także wyposażone w system dynamicznej informacji pasażerskiej oraz zliczania pasażerów.

Katowicka Agencja Wydawnicza

Informacja Prasowa
Informacja Prasowa

Opublikowany tekst jest nadesłanym do nas materiałem prasowym. Jeżeli chcesz wysłać do nas informacje o swoim projekcie, jakimś wydarzeniu lub problemie pisz na redakcja@slaskaopinia.pl.