Od 1 czerwca br. w Rybniku istniał będzie Park Kulturowy „Centrum Starego Rybnika”. Uchwałę w tej sprawie podjęli rybniccy radni na sesji 22 lutego br. 

Czym jest Park Kulturowy?

To forma ochrony zabytków, obejmująca różnorodną przestrzeń: zabytki, budynki współczesne, zieleń. Park kulturowy chroni całą tę przestrzeń, cenną dla mieszkańców, wprowadza w niej ład przestrzenny.

Dlaczego teraz?

– Do stworzenia w Rybniku parku kulturowego przygotowujemy się tak naprawdę od 2015 roku, bo właściwie temat ten żyje od tamtego momentu – przypomina Piotr Kuczera, prezydent Rybnika. – Przeprowadziliśmy naprawdę szeroką dyskusję – 100 dni spotkań, dyskusji, panelów, spacerów z różnymi mieszkańcami. Zebraliśmy ponad 1200 ankiet od mieszkańców. W ramach konsultacji projektu uchwały wpłynęło 12 uwag, z których część dotyczy terminu wprowadzenia zasad dotyczących parku. Nie ma uwag przeciwko parkowi, jako takiemu – mówi prezydent.

Warto pamiętać, że nie ma idealnego momentu na wprowadzenie zmian, a ich efekty dotyczące parku kulturowego nie przyjdą od razu.

Dla kogo jest park?

W pewnym sensie park wprowadza równość dla wszystkich, którzy działają w tej ważnej przestrzeni:

  • Jeżeli ktoś ma budynek wpisany do rejestru zabytków, na wszystko musi mieć pozwolenie, ponosi dodatkowe koszty. A tymczasem obok, w tej samej przestrzeni działa ktoś na innych zasadach i psuje przestrzeń wspólną bo nie ma budynku wpisanego do takiego czy innego rejestru zabytków,  np. wywieszając jakąś szpetną reklamę tuż obok zabytku, bo on może… Park Kulturowy jest okazją do wyrównania szans i kosztów. Zapisy dotyczące reklam są takie same dla budynków współczesnych i zabytkowych.
  • Park kulturowy premiuje tych, którzy działają tu na stałe, czyli lokalnych przedsiębiorców, tych, którzy płacą tu podatki, działają stale, nie tylko sezonowo. Dlaczego? Bo zasady parku kulturowego zabraniają działalności w bramach, przejściach, podjazdach, zabraniają stawiania stanowisk sprzedażowych czy automatów do gier i zabaw w przestrzeni parku kulturowego. Czyli nie pozwalają zarobić handlowi obwoźnemu, który nie płaci tu podatków. Park kulturowy kończy dziki handel, np. z samochodów, przyczep. Pozwala na handel na terenie targowiska, czyli w wyznaczonym miejscu, na określonych zasadach.

Obszar parku

Mapa rybnickiego parku kulturowego do pobrania: https://www.rybnik.eu/fileadmin/user_files/aktualnosci/2023/2023_06/Centrum_Starego_Rybnika_mapa_z_opisem.pdf

Koszty Parku Kulturowego

Tak naprawdę park kulturowy oznacza mniejsze koszty dla przedsiębiorców. Bo jeżeli dziś ktoś ma swój sklep, czy restaurację obwieszoną jakimiś szyldami, czy banerami,  to w przyszłości chodzi o to, że tego wszystkiego ma mieć mniej, czyli ponosi mniejszy koszt oznakowania sklepu.

Park kulturowy nie wymaga drogich szyldów kutych czy dębowych. Nazwę sklepu można zrobić choćby malowanymi literami na elewacji budynku

Koszty renowacji elewacji kamienicy Rynek 1 i koszty reklam na tym budynku ZGM-u z wytycznymi parku,  to prawie 56 tysięcy złotych, ale Miasto nie będzie wymagać tego, żeby wszyscy odmalowali elewacje i wymienili szyldy na z takie z przestrzennymi, podświetlanymi literami.  To tylko przykład naprawdę dużej inwestycji w stosunku do parku kulturowego.

Od czasu, kiedy rozpoczęła się dyskusja o parku, już kilkunastu właścicieli rybnickich lokali zgłosiło się do konserwatora z pytaniem o szyldy, czy witryny. Dziś na terenie miasta są już lokale, które działają z nowymi wytycznymi.

UM Rybnik

Informacja Prasowa
Informacja Prasowa

Opublikowany tekst jest nadesłanym do nas materiałem prasowym. Jeżeli chcesz wysłać do nas informacje o swoim projekcie, jakimś wydarzeniu lub problemie pisz na redakcja@slaskaopinia.pl.