Ze Śląska o Śląsku, Polsce i Europie
Będzie przetarg na budowę velostrady pomiędzy Giszowcem i Brynowem
Katowice przygotowują się do budowy pierwszej velostrady w mieście. Jeszcze w październiku uruchomione zostanie postępowanie przetargowe na wykonanie prawie 4,4 km drogi rowerowej o podwyższonym standardzie wraz z infrastrukturą dla pieszych. Nowa infrastruktura połączy Giszowiec z Brynowem. Wybrany wykonawca będzie miał rok na zrealizowanie inwestycji.
– W Katowicach, tylko od 2015 r. powstało ponad 45 km infrastruktury rowerowej za ponad 40 mln zł. Obecnie budujemy nowe trasy w rejonie os. Zgrzebnioka oraz na połączeniu Dąbrówki Małej i Szopienic-Burowca. Kolejna dobra wiadomość to ogłoszenie przetargu na budowę pierwszej velostrady w Katowicach, która połączy Brynów z Giszowcem, a docelowo będzie prowadziła do Mysłowic – mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic. – Bezkolizyjna droga o szerokości 4 m będzie pozwalała na bezpieczne i sprawne poruszanie się pomiędzy Brynowem, Muchowcem i Giszowcem, z którego istniejącymi połączeniami dojedziemy do Nikiszowca oraz Szopienic – dodaje.
Od ul. Kolistej w stronę Brynowa
W ramach tej inwestycji powstanie 4,38 km nowej infrastruktury rowerowej. Odcinek ten będzie rozpoczynał się przy układzie drogowym przy ulicy Kolistej, zostanie poprowadzony pod trasą DK-86 i dalej śladem dawnej linii kolei piaskowej. Połączy się z ul. Francuską i terenami w rejonie Katowickiego Parku Leśnego oraz przystanku autobusowego Muchowiec Korty Pętla. Dalej velostradą będzie można dostać się do przejścia pieszo-rowerowego w sąsiedztwie ul. Huberta oraz skrzyżowania z trasą rowerową nr 1.
Ten odcinek velostrady, czyli drogi dla rowerów o podwyższonym standardzie – na całej długości będzie miał szerokość 4 metrów. – Wzdłuż velostrady zostanie zamontowane oświetlenie, co wpłynie na bezpieczeństwo użytkowników, zwłaszcza podczas wieczornych i nocnych przejazdów. Ponadto drodze dla rowerów będzie towarzyszył szeroki na 2 metry chodnik, oddzielony od drogi 1,5-metrowym pasem zieleni z wyjątkiem fragmentu od ul. Francuskiej do ul. Huberta – gdzie zostaną oddzielone krawężnikiem ułożonym na płasko – zgodnie z jednym z wariantów stosowania separacji ruchu pieszego i rowerowego ujętym w standardach GZM – mówi Agnieszka Dutkiewicz, zastępca dyrektora ds. budowy infrastruktury technicznej w spółce Katowickie Inwestycje S.A., która w imieniu miasta będzie odpowiedzialna za nadzór nad inwestycją. Prace obejmą również budowę miejsc obsługi rowerzystów oraz licznika rowerowego, który zostanie zamontowany na wysokości ul. Francuskiej.
Ogłoszenie przetargu planowane jest na październik br. Wykonawca powinien zakończyć prace budowlane w 9 miesięcy, a cała inwestycja będzie gotowa do użytku w rok od podpisania umowy.
Trwają też inne inwestycje rowerowe
Budowa velostrady to tylko jedna z wielu inwestycji rowerowych, jakie obecnie są realizowane na terenie Katowic. W Giszowcu, gdzie będzie zaczynała się ta trasa, trwają przygotowania do rozpoczęcia głównych robót budowlanych przy kolejnej drodze. Połączy ona istniejącą infrastrukturę przy węźle drogowym Giszowiec ze strefą Tempo 30 na ul. Kolistej.
Nowa infrastruktura dla rowerów powstanie też dzięki inwestycjom realizowanym w ramach „Polskiego Ładu”. Przy czterech z sześciu zadań o wartości 148 mln zł, które obejmują rozwiązania dla wszystkich uczestników ruchu powstaje infrastruktura rowerowa: wzdłuż ul. Dobrowolskiego, w ramach układu drogowego do osiedla „Mieszkanie+” przy ul. Korczaka, w ramach II etapu rozbudowy układu drogowego przy ul. Gospodarczej oraz przy przebudowie układu drogowego w rejonie Armii Krajowej, Wilczewskiego i Kalinowej.
Znacznie bardziej zaawansowane są za to prace w rejonie ulic Hallera (etap I) i Korczaka (etap II), gdzie powstaje połączenie rowerowe ul. Konnej z ul. Techników i al. Niepodległości oraz trasą rowerową nr 5. W ramach pierwszego etapu rozpoczęło się asfaltowanie infrastruktury w rejonie linii kolejowej, natomiast w drugim etapie trwa postępowanie przetargowe mające na celu wyłonienie wykonawcy robót budowalnych. Łącznie powstaną tam 2 km drogi rowerowej.
Ponadto projektowane są kolejne odcinki: wzdłuż ul. Francuskiej od ul. Lotnisko do ul. Damrota oraz od ul. Sosnowieckiej do ul. Brynicy. Trwają prace związane z wytyczeniem infrastruktury rowerowej: w Piotrowicach-Ochojcu, Ligocie-Panewnikach, Załęskiej Hałdzie oraz na terenie dzielnicy Dąb.
Od 25 września prowadzone są prace na ul. Sokolskiej, które związane są z wykonaniem pasów rowerowych na tym popularnym szlaku komunikacyjnym. To projekt, który został wybrany przez mieszkańców w głosowaniu w ramach Budżetu Obywatelskiego i ma na celu poprawę bezpieczeństwa i komfortu uczestników ruchu drogowego. Kolejnym krokiem będą planowane prace brukarskie, które nie będą miały większego wpływu na ruch pojazdów oraz pieszych.
Natomiast w ciągu ul. Meteorologów dobiega końca budowa traktu pieszo-rowerowego, który 500 metrowym odcinkiem połączy ul. Zgrzebnioka z ul. Porfirową. Prace o wartości blisko 1 mln zł zakończą się do końca października bieżącego roku. To pierwszy z trzech etapów inwestycji zakładającej powstanie rowerowego łącznika os. Zgrzebnioka z ul. Francuską.
Blisko 200 km infrastruktury rowerowej w Katowicach
Łączna długość tras rowerowych w Katowicach to blisko 192 km. Wśród ostatnio oddanych odcinków jest m.in. 700 metrów drogi prowadzącej wzdłuż ul. Francuskiej, pomiędzy ul. Trzech Stawów oraz ul. Lotnisko. W związku z pracami powstało tam też rondo (na skrzyżowaniu Francuskiej i Trzech Stawów), chodnik, dodatkowe oświetlenie czy ławki parkowe. Inwestycja objęła też nowe nasadzenia. Kolejny z nowych odcinków sieci infrastruktury rowerowej powstał nieco ponad kilometr dalej. To efekt budowy nowego układu drogowego na os. Paderewskiego, który objął jezdnię dla samochodów, miejsca parkingowe, chodniki i 550 metrów drogi dla rowerów, która biegnie od ul. Granicznej do ul. Sikorskiego.
Urząd Miasta Katowice