Obejście Węgierskiej Górki coraz bliżej ukończenia

Bezpieczniej dla mieszkańców i  kierowców, sprawniej i bez konieczności przejeżdżania przez osiedla mieszkaniowe – taki jest cel budowy drogi ekspresowej S1 na odcinku Przybędza-Milówka, czyli obwodnicy Węgierskiej Górki. Długo wyczekiwana przez mieszkańców regionu inwestycja jest coraz bliżej ukończenia. Minister funduszy i polityki regionalnej Grzegorz Puda uczestniczył w czwartek w operacji finalnego przebicia ostatniej nawy w tunelu drążonym w masywie Baraniej Góry. W wydarzeniu wzięli także udział sekretarz stanu w Ministerstwie Rodziny i Polityki Społecznej Stanisław Szwed, parlamentarzyści, wicewojewoda śląski Jan Chrząszcz oraz przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Budowa S1 na odcinku obwodnicy Węgierskiej Górki to jedno z kluczowych przedsięwzięć objętych rządowym Programem Budowy Dróg Krajowych.

Obwodnica Węgierskiej Górki liczy 8,53 km. Wartość inwestycji to blisko 1,4 mld zł. 

– Dzięki zaangażowaniu środków budżetowych wkrótce obwodnica Węgierskiej Górki, tak potrzebna inwestycja, będzie gotowa. To ogromna korzyść przede wszystkim dla mieszkańców, którzy odetchną z ulgą i będą mogli bezpiecznie poruszać się po swoich miejscowościach. To także korzyść dla kierowców, którzy sprawnie włączą się w ruch tranzytowy na trasie S 1 i ominą centra miejscowości – powiedział minister funduszy i polityki regionalnej Grzegorz Puda.

Minister podkreślił, że po ukończeniu inwestycji i połączeniu dwóch odcinków drogi ekspresowej będziemy jechać dużo bezpieczniejszą drogą, z większą dozwoloną prędkością.

 Cały południowy odcinek S1 będzie przejezdny już w 2025 roku – zaznaczył minister Grzegorz Puda.

– Serdeczne podziękowania dla wykonawców, którzy w tym ciężkim terenie budują ten tunel. (…) Cieszymy się, że dalsza część drogi S1, czyli te odcinki z Bielska-Białej do Mysłowic, do węzła Kosztowy też są kontynuowane, bo to nam pozwoli zamknąć już praktycznie cały proces inwestycyjny jeśli chodzi o drogę S1 – zaznaczył wiceminister rodziny i polityki społecznej Stanisław Szwed.

– To kolejny milowy krok w stronę społeczno-gospodarczego rozwoju regionu. Po okresie zaawansowanych prac dzisiaj możemy cieszyć się z następnej inwestycji, która ukazuje, jak efektywnie zmienia się infrastruktura drogowa w województwie śląskim, wysuwając na pierwszy plan bezpieczeństwo i oczekiwania mieszkańców oraz komfort podróży –  mówi o przebiciu ostatniej nawy drugiego tunelu na S1 Przybędza–Milówka wicewojewoda śląski Jan Chrząszcz.

S1 Pyrzowice-Zwardoń częścią korytarza Transeuropejskiej Sieci Transportowej 

S1 jest ważną trasą nie tylko dla Polski. Znajduje się w VI korytarzu Transeuropejskiej Sieci Transportowej, łączącej kraje basenu Morza Bałtyckiego z krajami Europy Południowej. Łączy A1 w Pyrzowicach ze słowacką granicą w Zwardoniu. Przedłużeniem drogi ekspresowej S1 na południe od granic Polski jest słowacka autostrada D3 relacji Żylina-Skalite.

Inwestycja S1 na odcinku Przybędza-Milówka zlokalizowana jest na terenie województwa śląskiego, w powiecie żywieckim, na terenie gmin: Radziechowy Wieprz, Węgierska Górka, Milówka.

Przebicie drugiej nawy tunelu pod masywem Baraniej Góry zakończyło etap drążenia wszystkich tuneli. Pod koniec czerwca przebito pierwszą nawę, co zakończyło drążenie tunelu w kierunku Zwardonia. 

S1 z dofinansowaniem unijnym 

Blisko 441 mln zł wyniesie dofinansowanie ze środków UE na budowę innego odcinka drogi S1 węzeł Oświęcim– węzeł Suchy Potok w ramach projektu Budowa drogi ekspresowej S1 odc. Kosztowy-Bielsko-Biała. 

Wsparcie inwestycji drogowych w perspektywie 2021-2027

W programie Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS) 2021-2027, w obszarze infrastruktury transportu drogowego priorytetem jest dokończenie realizacji korytarzy drogowych znajdujących się w Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T).

Ponadto wsparcie będą mogły uzyskać inwestycje, które polegają na budowie i rozbudowie dróg pozwalających na powiązanie krajowej sieci drogowej z TEN-T. Dotyczy to także budowy obwodnic na drogach krajowych i ekspresowych, których zadaniem jest odciążenie miejscowości od nadmiernego ruchu drogowego.

O dofinansowanie z FEnIKS będą mogły ubiegać się projekty polegające na budowie lub przebudowie autostrad, dróg ekspresowych i pozostałych dróg krajowych.

Wsparcie  będzie dotyczyć inwestycji w całym kraju. Głównym beneficjentem będzie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Śląski Urząd Wojewódzki w Katowicach

Informacja Prasowa
Informacja Prasowa

Opublikowany tekst jest nadesłanym do nas materiałem prasowym. Jeżeli chcesz wysłać do nas informacje o swoim projekcie, jakimś wydarzeniu lub problemie pisz na redakcja@slaskaopinia.pl.