Nastroje konsumenckie trochę lepsze

W sierpniu br. odnotowano poprawę zarówno obecnych, jak i przyszłych nastrojów konsumenckich w stosunku do poprzedniego miesiąca – podał GUS.

Komentarz Mariusza Zielonki, eksperta ekonomicznego Lewiatana

Spadająca inflacja oraz okres urlopowy nadal pozytywnie wpływają na nasze nastroje konsumenckie. Bieżący wskaźnik jest nadal ujemny (przewaga pesymistów) i wynosi w sierpniu -22,3 pkt. Ale to najlepszy wynik od blisko 2 lat. Podobne wyniki odnotowuje istotny z punktu widzenia nastrojów, wskaźnik oczekiwań i ocen inflacji. Tak dobre oceny były ostatnio w listopadzie 2021 r.  

Wskaźniki koniunktury odzwierciedlają również to co dzieje się w konsumpcji. Widać wyraźnie, że Polki i Polacy zaczęli dostrzegać możliwość oszczędzania obecnie oraz w przyszłości – wskaźniki odpowiednio na poziomach -25,9 oraz -2,5 pkt. Przy czym w przypadku tego pierwszego wskaźnika odnotowaliśmy drugi, zaraz po bieżącej możliwości dokonywania ważnych zakupów, najwyższy wzrost w ciągu miesiąca. Wskaźniki koniunktury jednak nie pozostawiają wątpliwości, konsumpcja w najbliższych miesiącach pozostanie niska. Jeśli dołożymy do tej układanki kiepskie nastroje w gospodarce można powiedzieć, że 2023 r. nie będzie należał do najlepszych.

Nastroje we wrześniu zapewne ulegną poprawie, prawdopodobnie przez dalej zmniejszającą się inflację, ale również przedwyborcze obniżenie stóp procentowych.

Konfederacja Lewiatan

Informacja Prasowa
Informacja Prasowa

Opublikowany tekst jest nadesłanym do nas materiałem prasowym. Jeżeli chcesz wysłać do nas informacje o swoim projekcie, jakimś wydarzeniu lub problemie pisz na redakcja@slaskaopinia.pl.