Indeks Lewiatana. Układy zbiorowe pracy mało atrakcyjne dla firm

Tylko 35% przedsiębiorców, którzy wiedzą czym są układy zbiorowe pracy, chciałoby wprowadzić je w swojej firmie, 60% jest przeciwnego zdania, a 5% nie wypowiedziało się w tej sprawie – wynika z lipcowego badania, które na zlecenie  Lewiatana przeprowadził CBM Indicator.

Najwięcej zwolenników układy zbiorowe mają wśród średnich i małych firm (36% na tak). Nieco mniej jest ich wśród dużych przedsiębiorstw (34%). Na pytanie, czychciał(a)by Pan(i) wprowadzić je w swoim przedsiębiorstwie negatywnie odpowiedziało 62% dużych firm, 60% średnich i 59% małych.

Respondentom zadano też pytanie czy możliwość zawierania układów zbiorowych pracy jest dobrym rozwiązaniem dla przedsiębiorców. W tej kwestii zdania były podzielone. 45% przedsiębiorców uważa to za dobre rozwiązanie, a 44% jest przeciwnego zdania. Szczególnie negatywne nastawienie mają przedsiębiorcy z dużych firm (60%).

– Badania potwierdzają, że w obecnym kształcie układy zbiorowe pracy nie są atrakcyjne dla pracodawców. Przy tak szczegółowych regulacjach Kodeksu pracy nie widzą dla nich większej przestrzeni. Nowa rzeczywistość i promocja porozumień zbiorowych przez przepisy unijne wymaga zmiany regulacji krajowych. Po pierwsze potrzebujemy nowego podejścia do porozumień zbiorowych – wszystkie w tym te dotyczące corocznych negocjacji wzrostu wynagrodzeń powinny być traktowane jako element rokowań zbiorowych. Po drugie, konieczne są zmiany w regulacjach, tak aby układy zbiorowe stały się atrakcyjne. Klauzule derogacyjne czyli odchodzenie od standardów prawa pracy w układach zbiorowych oraz zachęty fiskalne i dostęp do środków na szkolenia to kilka przykładów rozwiązań, które mogłyby skłonić pracodawców do zmiany podejścia w sprawie układów zbiorowych pracy – mówi prof. Jacek Męcina, doradca zarządu Lewiatana.

Dwie trzecie przedsiębiorców (66%) zna pojęcie układu zbiorowego pracy.Najrzadziej znajomość tego pojęcia deklarują małe firmy (58%). Natomiast znajomość układów zbiorowych wśród osób zarządzających średnimi i dużymi firmami jest wysoka (kolejno 87% i 84%).

Zapoznaj się z innymi wynikami badań.

Cykliczne badanie nastrojów przedsiębiorców „Indeks Biznesu”  przeprowadził w lipcu br., na reprezentatywnej próbie przedsiębiorców, CBM Indicator na zlecenie Lewiatana.

Konfederacja Lewiatan

Informacja Prasowa
Informacja Prasowa

Opublikowany tekst jest nadesłanym do nas materiałem prasowym. Jeżeli chcesz wysłać do nas informacje o swoim projekcie, jakimś wydarzeniu lub problemie pisz na redakcja@slaskaopinia.pl.