Lewiatan: Spadająca inflacja poprawia nastroje konsumentów

W lipcu br. odnotowano poprawę zarówno obecnych, jak i przyszłych nastrojów konsumenckich w stosunku do poprzedniego miesiąca – podał GUS.

Komentarz Mariusza Zielonki, eksperta ekonomicznego Konfederacji Lewiatan

Nastroje konsumentów nadal się poprawiają. Bieżący Wskaźnik Ufności Konsumenckiej w lipcu wynosi -24,9 pkt. Oczywiście, wynik poniżej zera oznacza wciąż przewagę pesymistów nad optymistami. Jest to jednak najwyższy wynik od listopada 2021 r. Zdecydowanie lepiej patrzymy jednak w przyszłość. Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej wynosi -10,9 pkt i jest zdecydowanie wyżej niż bieżące oceny. Ledwo w marcu wskaźnik ten był poniżej  20 pkt.

Cieszy spadek inflacji

Patrząc na obecne wyniki można powiedzieć, że nic tak nie poprawia nastrojów jak spadająca inflacja. To jedyny czynnik, który tak silnie wpływa na poprawę nastrojów. W danych bardziej szczegółowych widać jednak, że przed naszą gospodarką niełatwy rok. Przede wszystkim nadal nie widzimy obecnie możliwości oszczędzania pieniędzy. Żyjemy jednak nadzieją, że w ciągu najbliższego roku ta sytuacja będzie diametralnie inna.

Zakupy robimy ostrożnie

Polki i Polacy nie mają zamiaru również dokonywać ważniejszych zakupów, co będzie silnie wpływało z jednej strony na naszą konsumpcję, a z drugiej częściowo na przemysł i świadczenie usług.
Dane o nastrojach mimo, że na pierwszy rzut oka pozytywne, po bardziej dokładnej analizie nie przynoszą jednak zbyt optymistycznych informacji.

Konfederacja Lewiatan

Informacja Prasowa
Informacja Prasowa

Opublikowany tekst jest nadesłanym do nas materiałem prasowym. Jeżeli chcesz wysłać do nas informacje o swoim projekcie, jakimś wydarzeniu lub problemie pisz na redakcja@slaskaopinia.pl.