Ze Śląska o Śląsku, Polsce i Europie
Organizacje mówią SPRAWDZAMY. Co dalej z finansowaniem promocji mięsa przez Unię Europejską?
Organizacje pozarządowe pytają Janusza Wojciechowskiego, Komisarza UE ds. Rolnictwa o rewizję unijnej polityki promocji produktów rolno-spożywczych. Komisja Europejska nadal nie przedstawiła decyzji w sprawie finansowania promocji mięsa przez UE.
“Panie Komisarzu, Komisja Europejska w 2019 r. zobowiązała się do wyznaczenia nowego, zielonego, zrównoważonego kierunku transformacji systemu żywnościowego i rolnictwa. 2023 rok to ostatni moment na spełnienie tych zobowiązań.” czytamy w apelu, który powstał z inicjatywy koalicji Future Food 4 Climate.
Czym jest unijna polityka promocji produktów rolno-spożywczych i dlaczego jest tak ważne, żeby ją zmienić?
Wspólna Polityka Rolna to nie tylko dopłaty bezpośrednie. Komisja Europejska konsekwentnie wspiera promocję mięsa i nabiału w ramach Wspólnej Polityki Rolnej. Według raportu Greenpeace EU “Na reklamy mięsa i nabiału wydano w skali unijnej aż 252 mln euro, czyli 32 proc. pięcioletniego budżetu na promocję produktów rolnych.” (lata 2016-2020). Rocznie Komisja Europejska przeznacza około 170-200 milionów euro na wsparcie kampanii promocyjnych żywności. Niestety bez uwzględnienia celów Europejskiego Zielonego Ładu i strategii Od pola do stołu.
“Środki, które wspierały kampanie takie jak Let’s talk about EU pork czy Drób z Europejskim Paszportem powinny być natychmiast przekierowane na wsparcie zrównoważonej żywności oraz zieloną i sprawiedliwą transformację. Niektórzy politycy bronią prywatności talerza zapominając, że do tych “prywatnych” talerzy dokładamy od lat z kieszeni podatników i podatniczek, zarówno na etapie produkcji, badań & rozwoju jak również na etapie płacenia za milionowe kampanie marketingowe. Nie zapominajmy, że dokładamy się do zysków przemysłu mięsnego a następnie płacimy za wyrządzone szkody: zdrowotne, środowiskowe, klimatyczne.” – Anna Spurek COO, Green REV Institute.
W konsultacjach publicznych przeprowadzonych przez Komisję Europejską w 2021 r. wzięło udział ponad 7 000 obywateli i obywatelek Unii, w większości opowiadając się za zakończeniem finansowania promocji produktów zwierzęcych w ramach Wspólnej Polityki Rolnej. Zgodnie z zapisami dokumentu roboczego Komisji Europejskiej, opublikowanego w styczniu 2023 r. (Drivers of Food Security): “Na całym świecie diety i wzorce żywieniowe w coraz większym stopniu przechodzą na diety o wysokiej zawartości produktów zwierzęcych i przetworzonych produktów spożywczych, co ma konsekwencje środowiskowe, gospodarcze i społeczne/zdrowotne.(…) Żywność przyczynia się do około 45% wpływu konsumentów UE na środowisko; na przykład system żywnościowy przyczynia się do około jednej trzeciej emisji gazów cieplarnianych (GHG) (80). Jeśli chodzi o produkcję pierwotną, w 2017 r. sektor rolniczy UE-28 wytworzył 10% całkowitych emisji gazów cieplarnianych w UE. Dodając emisje związane z produkcją, transportem i przetwarzaniem pasz, sektor zwierząt gospodarskich jest odpowiedzialny za 81-86% całkowitych emisji GHG w rolnictwie. (KE, 2020a). Wybory żywnościowe i wzorce żywieniowe mogą wpływać na efektywność wykorzystania energii i zasobów w naszym obecnym systemie żywnościowym. W nadmiernie obciążonym świecie, w tym w UE, przejście na dietę w większym stopniu opartą na roślinach przyczyniłoby się do bezpieczeństwa żywnościowego, ponieważ znaczna część gruntów rolnych jest wykorzystywana do produkcji paszy, a nie żywności przeznaczonej do bezpośredniego spożycia przez ludzi.”
Apel Future Food 4 Climate do Komisarza Janusza Wojciechowskiego wsparły i wsparli:
- Olga Kikou – Head of EU Office Compassion in World Farming;
- Claudio Pomo – Head of Development Essere Animali;
- Marta Jaskulska – Head of Board Pomorskie Stowarzyszenie Aktywni Lokalnie;
- Kazimierz Walijewski – Head of Board Stowarzyszenie Mężczyźni Przeciw Przemocy;
- Janusz Bończak – Head of Board Istota.info;
- Katarzyna Walijewska – Vice President of the Foundation Fundacja Zwierzęta Niczyje;
- Jagoda Gmachowska – CEO Stowarzyszenie Wiosna bez Barier;
- Giulia Malerbi – Global Policy Lead Aquatic Life Institute
- Barbara Wojtaszek – Head of Board Fundacja Klub Myśli Ekologicznej;
- Daria Schmidt – CEO Fundacja Szkatułka;
- Milena Kubiczek – CEO Ruch zaNIEdbani;
- Agnieszka Tarouquella-Levitan – President Fundacja Perspektywa;
- Dirk-Jan Verdonk – General Director World Animal Protection NL;
- Sandra Beuving – Director Dierencoalitie;
- Nicola Harris – Communications Director Plant Based Treaty;
- Anita Krajnc – Executive Director Animal Save Movement;
- Gabriel Paun – EU Director Animals International;
- Simcha Nyssen – Project Manager Societal Transitions GAIA – Global Action in the Interest of Animals;
- Sylwia Kowalska – President Fundacja NO.BA;
- Alice Di Concetto – Chief Legal Adviser The European Institute for Animal Law & Policy;
- Rubel Catharina – Campaign Director Aktion Agrar;
- Carter Dillard – Policy Advisor Fair Start Movement;
- Jeroom Remmers – Director TAPP Coalition;
- Andrzej Kassenberg – Senior expert Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju;
- Britta Riis – Chief Executive Officer Animal Protection Denmark;
- Gianluca Felicetti – President LAV;
- Piotr Skubała – Professor University of Silesia in Katowice;
- Debra Ashton – Chief Executive Officer Save Animals from Exploitation (SAFE);
- Alessandro Ricciuti – President Animal Law Italia;
- Petya Altimirska – CEO Campaigns and Activism for Animals in the Industry (CAAI);
- Natalia Llorente Nosti – Head of Campaign International Campaign for the Mar Menor „The true price of Mediterranean food”, Ecologistas en Acción Región Murciana;
- Andrzej Elżanowski – President and Professor Polish Ethics Soeciety, University of Warsaw;
- Walter Sánchez Suárez – Animal welfare scientist Mercy for Animals;
- Lotta Tuominen – EU Youth Delegate National youth council of Finland, Allianssi;
- David Román – Unión Vegetariana Española
Green Rev Institute