Mikołów ma nowe centrum przesiadkowe

31.10.2022r. – oddanie do dyspozycji mieszkańców ostatniego etapu budowy centrum przesiadkowego w Mikołowie wraz z modernizacją układu drogowego centrum miasta. To  największa inwestycja ostatnich lat w mieście. Koszt po stronie UM Mikołów to ok. 30 mln złotych.  

Prace rozpoczęły się w 2018r. Poprzedzone wielomiesięcznym procesem przygotowawczym – planowanie, uzgodnienia branżowe, uzyskanie potrzebnych decyzji i pozwoleń, otrzymanie dofinansowania do projektu, ogłoszenie przetargu na wykonawstwo. 

Władze Mikołowa w rozwoju miasta kierują się rozwiązaniami proekologicznymi. Stawiają na  transport publiczny i tworzą warunki do komfortowego przemieszczania się po metropolii. Nowe centrum przesiadkowe, zmodernizowany układ drogowy i nowy wiadukt kolejowy mają służyć mieszkańcom przez dekady. Stąd decyzja o tak szerokim zakresie projektu. 

Dla zminimalizowania uciążliwości projekt podzielono na części:

  1. Część 1: Budowa łącznika ulic Waryńskiego – Kolejowa. 470m, droga skanalizowana, oświetlona energooszczędnymi lampami, obustronne chodniki, ścieżki rowerowe, mała architektura – ławki. Lepsze skomunikowanie Reta – centrum, rozładowanie natężenia ruchu w centrum. 

Budowa parkingu obsługującego CP– ok. 200 miejsc (pojazdy osobowe, autobusy, jednoślady). 

  • Część 2, etapy 1, 2, 3: Budowa płyty dworca (1 etap) – 5 peronów z nowoczesnymi wiatami, system dynamicznej informacji pasażerskiej, infokioski z dotykowymi ekranami, hotspoty, podgrzewane ławki we wiatach, ogniwa fotowoltaiczne na dachach wiat. Budowa ronda (2 etap|) na skrzyżowaniu Prusa i Kolejowej; budowa ronda turbinowego u zbiegu Prusa i Miarki, modernizacja układu drogowego między rondami (3 etap). Instalacja monitoringu: teren dworca i nowy układ drogowy – 67 kamer.
  • Część 2, etap 4: całkowita przebudowa wiaduktu kolejowego (PKP PLK) i modernizacja układu drogowegobiegnącego pod nim (UM Mikołów). Włożyliśmy dużo wysiłku, by czasowo skoordynować inwestycję PKP PLK z  harmonogramem prac UM. Efekt: powstał trzykrotnie szerszy wiadukt, zmodernizowana jezdnia pod nim, rondo w miejsce skrzyżowania ulic Prusa, Rybnickiej, Wyzwolenia i Towarowej. 

Aspekt ekologiczny: transport zbiorowy, zachęcamy by mieszkańcy częściej wybierali autobusy i kolej. Ekologiczne ogniwa fotowoltaiczne na wiatach, powstały 2 stanowiska z  ładowarkami dla samochodów elektrycznych, cały teren obsadzony setkami krzewów, kwiatów i innych roślin, wiosną powstaną ścieżki rowerowe rozchodzące się promieniście z centrum w różnych kierunkach Mikołowa.

Wielopodmiotowość projektu: w sumie zaangażowanych ponad 10 partnerów – przedstawiciele wszystkich szczebli samorządu terytorialnego (urząd miasta, starostwo powiatowe, urząd marszałkowski, Metropolia), szczebla państwowego (administracja rządowa, urząd wojewódzki, ministerstwo, spółki państwowe PKP PLK, PKP Nieruchomości). 

Montaż finansowy: zaangażowane środki z budżetu miasta, fundusze unijne, budżet państwa (środki Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju), Fundusz Dróg Samorządowych oraz Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (Fundusz Solidarności), środki Powiatu Mikołowskiego. Przebudowa wiaduktu kolejowego sfinansowana przez PKP PLK. 

Wartość zadania dla UM to ok. 30 mln złotych – największa inwestycja ostatnich lat. 

FINANSE

1. Część I – budowa łącznika i parkingu- ok. 7 mln złotych. 

2. Część II etapy I-III koszt ok. 14,4 mln złotych. 

3. Część II etap IV – koszt ok. 7 mln złotych.

4. System Monitoringu Wizyjnego i Dynamiczna Informacja Pasażerska – koszt ok. 1,5 mln złotych.

Stanisław Piechula burmistrz Mikołowa – To ważny dzień dla miasta. Po kilku latach prac i wspólnych wysiłków wielu podmiotów, oddajemy do użytku sporą cześć zmodernizowanego centrum miasta. Czynimy to z myślą o komforcie i bezpieczeństwie oraz poprawie mobilności mikołowian i mieszkańców powiatu mikołowskiego. Dziękuję wszystkim partnerom za zaangażowanie i dobrą robotę, a użytkownikom życzę, by inwestycja służyła jak najlepiej.

Mateusz Handel zastępca burmistrza Mikołowa – Jest mi bardzo miło, że mogłem od początku koordynować budowę centrum przesiadkowego i modernizację układu drogowego całego centrum miasta. Jestem przekonany, że inwestycja będzie nam wszystkim służyła przez długie lata. A muszę powiedzieć, że poszczególne jej etapy przypadały na bardzo ciekawe czasy –m.in. okres pandemii coronawirusa, galopująca i zaskakująca wszystkich rozmiarami inflacja – co czyniło realizację zadania trudniejszym – wreszcie piękny jubileusz 800-lecia Mikołowa. Dodatkową satysfakcje przynoszą mi pro-ekologiczne rozwiązania, jakie w tym projekcie zastosowaliśmy. Z pewnością nasze miasto i mieszkańcy zasługują na tego typu nowoczesne rozwiązania, dlatego będziemy podobne zadania kontynuować.

Urząd Miasta Mikołów

Informacja Prasowa
Informacja Prasowa

Opublikowany tekst jest nadesłanym do nas materiałem prasowym. Jeżeli chcesz wysłać do nas informacje o swoim projekcie, jakimś wydarzeniu lub problemie pisz na redakcja@slaskaopinia.pl.