Pojazdy bezemisyjne: pierwsze porozumienie w ramach pakietu „Gotowi na 55” oznacza, że od 2035 r. nie będzie się już sprzedawać nowych samochodów emitujących dwutlenek węgla

Komisja Europejska z zadowoleniem przyjęła zawarte wczoraj porozumienie Parlamentu Europejskiego i Rady, które oznacza, że od 2035 r. wszystkie nowe samochody osobowe i dostawcze rejestrowane w Europie będą bezemisyjne. Etapem przejściowym w kierunku bezemisyjności są nowe normy emisji CO2: do 2030 r. średnie emisje z nowych samochodów osobowych należy ograniczyć o 55 proc., a emisje z nowych samochodów dostawczych – o 50 proc. Porozumienie stanowi pierwszy etap przyjmowania wniosków prawodawczych w ramach pakietu „Gotowi na 55”, które Komisja przedstawiła w lipcu 2021 r. Świadczy ono o tym, że Unia Europejska realizuje wewnętrznie zobowiązania międzynarodowe dotyczące klimatu przed szczytem COP27.

Wiceprzewodniczący wykonawczy do spraw Europejskiego Zielonego Ładu Frans Timmermans powiedział: Porozumienie stanowi wyraźny sygnał dla przemysłu i konsumentów: Europa zdecydowanie przechodzi na mobilność bezemisyjną. Europejscy producenci samochodów już teraz pokazują, że są gotowi na to wyzwanie, ponieważ na rynku pojawia się coraz więcej coraz tańszych samochodów elektrycznych. Szybkość, z jaką zachodzi ta zmiana w ostatnich latach, jest niezwykła. Nic dziwnego, że w ramach całego pakietu „Gotowi na 55” ten projekt jest pierwszym, co do którego osiągnięto ostateczne porozumienie między państwami członkowskimi UE a Parlamentem Europejskim.

Ten jasny sygnał dla producentów i społeczeństwa przyspieszy produkcję oraz sprzedaż pojazdów niskoemisyjnych i bezemisyjnych, a także sprawi, że transport drogowy będzie zdecydowanie dążył do osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2050 r. Dzięki nowym przepisom system transportu w UE będzie bardziej zrównoważony, Europejczycy będą się cieszyć czystszym powietrzem, a realizacja Europejskiego Zielonego Ładu osiągnie ważny etap. Świadczą one jednoznacznie o zaangażowaniu UE na rzecz celów w zakresie klimatu oraz o tym, że wojna napastnicza Rosji przeciwko Ukrainie nie spowalnia przejścia na czystą energię w Europie, ale wręcz przyspiesza prace i postępy, które mają sprawić, aby do 2050 r. stała się pierwszym na świecie kontynentem neutralnym dla klimatu.

Kolejne działania

Wstępne porozumienie wymaga teraz formalnego przyjęcia przez Parlament i Radę. Po zakończeniu tej procedury nowe przepisy prawne zostaną opublikowane w Dzienniku Urzędowym UE i wejdą w życie.

Kontekst

Zmiana norm emisji CO2 dla samochodów osobowych i samochodów dostawczych stanowi jeden z wniosków w ramach pakietu „Gotowi na 55”. Komisja przedstawiła je w lipcu 2021 r., aby dostosować polityki UE w dziedzinie klimatu, energii, użytkowania gruntów, transportu i opodatkowania w sposób, który pozwoli obniżyć emisje gazów cieplarnianych netto o co najmniej 55 proc. do 2030 r. w porównaniu z poziomami z 1990 r.

Od tego ograniczenia emisji w następnym dziesięcioleciu zależy to, czy Europa do 2050 r. stanie się pierwszym na świecie kontynentem neutralnym dla klimatu i czy Europejski Zielony Ład zostanie zrealizowany. Omawiane narzędzia prawodawcze zmierzają do realizacji celów zawartych w Europejskim prawie o klimacie oraz do gruntownej transformacji naszej gospodarki i społeczeństwa, by zapewnić Europie sprawiedliwą, ekologiczną i dostatnią przyszłość.

Komisja Europejska

Informacja Prasowa
Informacja Prasowa

Opublikowany tekst jest nadesłanym do nas materiałem prasowym. Jeżeli chcesz wysłać do nas informacje o swoim projekcie, jakimś wydarzeniu lub problemie pisz na redakcja@slaskaopinia.pl.