Konsumenci w coraz gorszych nastrojach. Wierzą jednak, że będzie lepiej

W sierpniu br. nastąpiło pogorszenie zarówno obecnych, jak i przyszłych nastrojów konsumenckich w stosunku do poprzedniego miesiąca. Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej wyniósł – 44,9 i był  niższy w stosunku do poprzedniego miesiąca – podał GUS.

Komentarz Mariusza Zielonki, eksperta ekonomicznego Konfederacji Lewiatan

Nastroje Polaków są prawie tak złe jak w czasie najgłębszej pandemii. Największe obawy oraz złe oceny dotyczą sytuacji w kraju. Wskaźnik oceny ostatnich 12 miesięcy zbliża się do swojego historycznego minimum z początku lat dwutysięcznych XX w.  Konsumenci oceniają również źle przyszłą sytuację w kraju.  Trochę lepiej postrzegamy kondycję swojego gospodarstwa domowego, ale również generalnie wartości wskaźników ocierają się o głębokie dno. 

Oczywiście na takie postrzeganie rzeczywistości mają wpływ niezmiennie dwa czynniki. Niepewność co do rozwoju wojny na wschodzie oraz wysokie ceny towarów i usług. Do tego dochodzą zapewne zbliżające się wielkimi krokami problemy z zaopatrzeniem w energię i ciepło oraz wzrostami cen za nośniki energii.

W danych rysuje się jednak nutka optymizmu. Polki i Polacy postrzegają obecną sytuację jako przejściową. Świadczą o tym lepsze oczekiwania co do przyszłości niż bieżąca ocena teraźniejszej sytuacji.  Pytanie czy ten optymizm nie zgaśnie wraz z początkiem nowego roku, gdy okaże się, że sytuacja gospodarcza kraju jest gorsza niż to rysują główne instytucje rządowe.

Konfederacja Lewiatan

Informacja Prasowa
Informacja Prasowa

Opublikowany tekst jest nadesłanym do nas materiałem prasowym. Jeżeli chcesz wysłać do nas informacje o swoim projekcie, jakimś wydarzeniu lub problemie pisz na redakcja@slaskaopinia.pl.