Jan Śpiewak złożył zawiadomienie do prokuratury na Kubę Wojewódzkiego i Janusza Palikota

Od kilku dni profile na portalach społecznościowych Jana Śpiewaka zdominował temat nielegalnych reklam alkoholu. Aktywista zrobił przegląd socialmediów influencerów i osób publicznych, które jak zaznacza Śpiewak, naruszają przepisy ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Przypomnijmy, że w Polsce całkowicie nielegalne jest reklamowanie wysokoprocentowych alkoholi, a spoty promujące piwo muszą się trzymać bardzo konkretnych wytycznych. Reklamy m.in. nie mogą wiązać spożywania alkoholu z relaksem czy sukcesem zawodowym.

Symbolem propagowania alkoholu stał się dla Śpiewaka duet Kuba Wojewódzki i Janusz Palikot, który odpowiada za markę BUH. Firma wywołała kontrowersje chociażby reklamując swoje produkty w teledysku Ekipy – youtuberów, których grupa odbiorców nie ma najwyższej średniej wieku. Były polityk znany jest zresztą jako twórca Piccolo – „szampana” dla dzieci, oraz wprowadzenia popularnych ”małpeczek”.

Jan Śpiewak złożył zawiadomienie do prokuratury: ”Palikot i Wojewódzki świadomie łamią od miesięcy ustawę o wychowaniu w trzeźwości, reklamując piwo i wódkę własnej produkcji na swoich mediach społecznościowych. Ma to ogromnie demoralizujący wpływ na innych producentów alkoholi i celebrytów, którzy skuszeni ogromnymi zyskami również łamią prawo” – napisał w poście na Instagramie aktywista.

Publicysta zachęca swoich obserwujących do zgłaszania podobnych przypadków do prokuratury oraz administracji portali społecznościowych. Jak wynika z researchu Śpiewaka, przykładów nielegalnych reklam w przestrzeni internetowej nie brakuje. Komentujący podkreślają jednak, że ustawa z 1982 roku jest nieprzystosowana do dzisiejszych czasów i funkcjonowania markietingu internetowego, w związku z czym część osób postuluje jej zmianę.

Magdalena Kwaśniok
Magdalena Kwaśniok

Redaktorka. Prowadząca dział Śląska Opinia o Kulturze i podcast Szum Sporego Miasta.