Nowoczesne Centrum Przesiadkowe z charakterystycznymi „falami” zadaszeń, wewnętrznym układem drogowym, wjazdami od strony ulic Toszeckiej i Tarnogórskiej oraz sąsiadującą z nimi strefą przystanków, postojów taxi i parkingów „kiss and ride”, wpłynie na poprawę komfortu i jakości podróży zarówno gliwiczan, jak i mieszkańców całego regionu. Z nastaniem wiosny prace przy wielkiej miejskiej inwestycji realizowanej po północnej stronie dworca kolejowego nabierają tempa.

W ulokowanym pod największą „falą” budynku głównym Centrum Przesiadkowego (CP) zakończył się montaż wentylacji, klimatyzacji, instalacji elektrycznych i niskoprądowych, realizowanych na poziomie pierwszego piętra i parteru. Na poziomie piwnicy trwa montaż central wentylacyjnych. Gotowe jest wyposażenie łazienek, z których w przyszłości będą korzystać pasażerowie – klienci CP. Z kolei w pomieszczeniach socjalnych i toaletach WC budowlańcy zajmują się sufitami i malowaniem ścian. Wciąż toczą się prace związane z montażem balustrad i specjalnych paneli – laminatów HPL, niemniej te z napisem GLIWICE są już na miejscu.

Na wszystkich sześciu wiatach peronowych wchodzących w skład zadaszenia głównego zakończono montaż fotowoltaiki, instalacji odgromowej i odwodnienia „fal”. Na ostatniej wiacie montowana jest jeszcze siatka cięto-ciągniona. Aktualne prace toczą się pod konstrukcją „fal” i są związane z realizacją oświetlenia.

W nowym tunelu w strefie przejść podziemnych łączących Centrum Przesiadkowe z dworcem PKP zakończono montaż podwieszanych sufitów oraz instalacji dekoracyjnego oświetlenia w okładzinach betonowych ścian. Obecnie wieszane są oprawy oświetleniowe.

W umiejscowionym nieco z boku – poza strefą wiat – przyszłym budynku pomocniczym Centrum Przesiadkowego (z pomieszczeniami przeznaczonymi pod wynajem) gotowa jest wentylacja, klimatyzacja i instalacje wodno-kanalizacyjne. Budowlańcy zamknęli etap układania płytek i posadzek na ścianach i podłogach pomieszczeń socjalnych. W obiekcie rozpoczęto montaż podwieszanych sufitów, a na jego dachu widać już charakterystyczne żaluzje.

W niedalekiej przyszłości Centrum Przesiadkowe skupi wszystkie środki transportu miejskiego, zwiększy też bezpieczeństwo pieszych, rowerzystów i kierowców. Kompleks będzie łączył transport koleją z systemem stacji autobusów miejskich, regionalnych i międzynarodowych, oferując także podróżnym miejsca postojowe dla samochodów, wygodną infrastrukturę rowerową oraz zaplecze komercyjne.

W strefie murów oporowych, opasujących teren CP, trwają prace związane z montażem podkonstrukcji pod płyty betonowe i drewniane okładziny. Pierwsze betonowe płyty zamontowano pod zabytkową, w zasadzie gotową, wieżą ciśnień.

Toczą się prace projektowe związane z drugim historycznym obiektem na terenie Centrum Przesiadkowego – budynkiem dawnej Huty Szkła przy ul. Toszeckiej 2b. Ma on już przyłącza wody i kanalizacji. W sąsiedztwie realizowane są roboty drogowe i brukarskie.

Układ dróg wewnętrznych CP nabiera coraz wyraźniejszego kształtu. Obecne prace drogowe i brukarskie toczą się m.in. w obrębie tzw. obszaru zasadniczego (skupionego wokół wiat peronowych), który w przyszłości dostępny będzie wyłącznie dla pojazdów komunikacji zbiorowej, taksówek oraz pojazdów upoważnionych specjalnymi pozwoleniami. Przy wjazdach do Centrum od strony ulic Toszeckiej i Tarnogórskiej kończą się roboty sieciowe, a intensywnie toczą się drogowe. Doskonale widoczny dla przechodniów idących ul. Tarnogórską jest mur oporowy z gabionów przy wylocie z CP.

Inwestycję realizuje konsorcjum firm: Mostostal Zabrze Gliwickie Przedsiębiorstwo Budownictwa Przemysłowego SA i Przedsiębiorstwo Remontów Ulic i Mostów SA. Koszt prac to około 184 mln zł. Na ten cel ze środków unijnych pozyskano 129,5 mln zł. Planowany termin uruchomienia CP – z uwagi na okres czasu niezbędny do przeprowadzenia procedur odbiorowych – to początek 2023 roku.

Po południowej stronie dworca kolejowego przebudowany jest układ drogowy, który wraz z Centrum Przesiadkowym stworzy przyjazną i funkcjonalną przestrzeń miejską.

W północnej części placu Piastów (w miejscu dawnego postoju autobusów) rozpoczęły się prace związane z układaniem nawierzchni. Zakończony został za to etap prac związany z przebudową sieci uzbrojenia podziemnego na odcinku ul. Zwycięstwa – między ulicami Bohaterów Getta Warszawskiego i Dubois. W najbliższym czasie rozpoczną się prace związane z układaniem nawierzchni w tym miejscu.

Całość prac po południowej stronie dworca PKP realizuje Eurovia Polska S.A. Koszt inwestycji finansowanej z budżetu miasta to ponad 41 mln zł. Umowny termin zakończenia robót budowlanych to koniec 2022 r.

UM Gliwice

Informacja Prasowa
Informacja Prasowa

Opublikowany tekst jest nadesłanym do nas materiałem prasowym. Jeżeli chcesz wysłać do nas informacje o swoim projekcie, jakimś wydarzeniu lub problemie pisz na redakcja@slaskaopinia.pl.