W sondzie Metropolii mieszkańcy oddali 2,4 tys. głosów. Aplikacja czy karta ŚKUP?

Metropolia w internetowej sondzie poznała opinie mieszkańców na temat gotowości przejścia na aplikację mobilną wraz z uruchomieniem nowego systemu płatności za bilety. Będzie działał w trybie online, a więc szybciej niż obecny. Większość, bo ok. 70,5% głosujących, odpowiedziało, że – po wprowadzeniu tych zmian – korzystaliby z mobilnej aplikacji zamiast z fizycznej wersji karty ŚKUP. Natomiast przy tradycyjnej wersji karty chciałoby pozostać ok. 27,3% wypowiadających się. Tylko 2,2% nie ma zdania. Łącznie w sondzie oddano ok. 2,4 tys. głosów. Każdy z uczestników badania mógł oddać jeden głos.

Metropolia opracowuje nowe oprogramowanie systemu zakupu biletów w transporcie ZTM, który będzie działał online, a więc szybciej niż obecny. Podstawą dla pasażerów będzie aplikacja mobilna, która będzie miała funkcjonalność karty ŚKUP, a także zaoferuje dodatkowe możliwości. Nie oznacza to, że fizyczna wersja karty zostanie wycofana – wciąż będą mogli z niej korzystać pasażerowie, którzy preferują właśnie ten sposób płatności za bilety komunikacji miejskiej.

Po wprowadzeniu tych zmian w systemie płatności na jesień, pasażerowie będą mieli wybór: będą mogli korzystać z nowej aplikacji mobilnej lub będą mogli pozostać przy tradycyjnej i fizycznej wersji karty.

Aplikacja mobilna stając się wirtualną kartą, będzie posiadała wszystkie funkcjonalności karty plastikowej. Umożliwi pasażerom wykonanie wszystkich operacji, potrzebnych do korzystania z komunikacji miejskiej oraz do obsługi swojego konta i planowania podróży. W aplikacji mobilnej będzie można:

  • Kupić bilety jednorazowe w taryfie strefowo-czasowej.
  • Nowością będzie możliwość zakupu biletów w taryfie czasowej – wejście i wyjście będzie rejestrowane w aplikacji oraz po szybkim zeskanowaniu QRkodu lub ręcznym wpisaniu kodu pojazdu.
  • Kupić bilety średnio i długookresowe (dobowe, tygodniowe, miesięczne, kwartalne, jak również wieloprzejazdowe – te ostatnie będą obsługiwane na tej samej zasadzie, co bilety jednorazowe w taryfie odległościowej).
  • Zwrócić bilety.
  • Zaplanować podróż – w aplikacji dostępne będą informacje o funkcjonowaniu komunikacji, w tym o rozkładach jazdy oraz rzeczywistym czasie odjazdu.
  • Aplikacja przypomni również o zbliżającym się końcu obowiązywania biletu.

Korzystając z opcji zakupu biletów jednorazowych, będzie można skorzystać z możliwości szybkiego zeskanowania QR kodu w pojeździe albo ręcznego wpisania kodu pojazdu.

Do tych zmian dołączą też zmiany taryfowe – inteligentny system poboru opłat.

Pasażer rejestruje tylko swoje przejazdy, system na koniec dnia zlicza ich wartość i jeśli przekroczą np. wartość biletu dziennego, to nie pobierze z konta więcej niż koszt biletu dziennego.

Planowane jest również pozostawienie karty w tradycyjnej, plastikowej formie, dla użytkowników, którzy nie posiadają smartfonów lub z innych powodów wybiorą takie rozwiązanie. 

Metropolia wprowadza także możliwość płatności zbliżeniowych w pojazdach komunikacji miejskiej. Pierwsze zestawy nowych urządzeń pojawiły się w 25 autobusach obsługujących Gliwice oraz okoliczne gminy na metroliniach M 100 i 104. Taki system płatności działa także od 2019 roku w pojazdach komunikacji miejskiej w Tychach i sąsiadujących gminach.  

Metropolia będzie także wprowadzać system płatności zbliżeniowych we wszystkich pojazdach, które obsługują linie na podstawie wcześniej zawartych umów. Będą one wyposażone w co najmniej jeden automat biletowy do realizacji kartami płatniczymi oraz ŚKUP. W tym celu ogłosiła przetarg na dostawę ponad 1,3 tys. tych nowych urządzeń.

Metropolia GZM

Informacja Prasowa
Informacja Prasowa

Opublikowany tekst jest nadesłanym do nas materiałem prasowym. Jeżeli chcesz wysłać do nas informacje o swoim projekcie, jakimś wydarzeniu lub problemie pisz na redakcja@slaskaopinia.pl.