Jakość powietrza w pomieszczeniach wpływa bezpośrednio na stan zdrowia uczniów. O tym jak ważne jest dbanie o czystość powietrza w pomieszczeniach i akcji “#szkolneklimaty – popraw klimat swojej klasy” w rozmowie Sebastiana Pypłacza i Pawła Wyszomirskiego, Napraw Sobie Miasto.

Podcastu posłuchasz w przeglądarce i w aplikacjach.

Informacja prasowa Fundacji Napraw Sobie Miasto dotycząca konkursu “#szkolneklimaty – popraw klimat swojej klasy”:


Od 10 listopada uczniowie szkół ponadpodstawowych ze Śląska i Zagłębia mogą zgłaszać swoje prace w konkursie “#szkolneklimaty – popraw klimat swojej klasy”. W nagrodzonych szkołach uczniowie sprawdzą stan powietrza w klasach przy wsparciu ekspertów. Następnie znajdą sposoby na jego poprawę i dzięki temu polepszenie komfortu nauki czy zdolności do koncentracji na lekcjach.

Uczniowie, by wziąć udział w konkursie, muszą tylko przesłać zgłoszenie. Wystarczy nagrać krótki film wideo, nagranie głosowe, piosenkę albo zrobić zdjęcie, mema czy prezentację multimedialną. Następnie umieścić na dowolnym portal mediów społecznościowych (np. Facebook, YouTube, Instagram, TikTok) i opatrzyć hashtagiem “#szkolneklimaty”, a link podać w formularzu na stronie openair.naprawsobiemiasto.eu. Na etapie przygotowań można konsultować się z organizatorami podczas webinarów. Prace można składać do 10 grudnia. Wyniki zostaną ogłoszone 17 grudnia.
Prace mogą składać uczniowie samodzielnie, a także zespołowo. Tematem prac konkursowych jest jakość powietrza w szkolnych klasach i wpływ na zmiany klimatyczne na Ziemi. Pytanie pomocnicze dla uczestników to dlaczego chcesz poprawić klimat w swojej klasie?

Jakość powietrza w pomieszczeniach wpływa bezpośrednio na stan zdrowia uczniów. Wzrost w klasie poziomu wydychanego dwutlenku węgla wpływa bezpośrednio na liczbę absencji w szkole, zdolność do koncentracji a nawet poziom ryzyka zakażeniem COVID-19. Dodatkowo badania pokazują, że wewnątrz budynków powietrze może być nawet 100-razy gorszej jakości niż to na zewnątrz.

– Wielu uczniów zna syndrom zmęczenia na piątej czy szóstej lekcji. – mówi Paweł Wyszomirski, prezes Fundacji Napraw Sobie Miasto. – Myślimy, że to od nauki. Często jednak to nie efekt przeładowanego programu nauczania lub zmęczenia nauczyciela, ale złej jakości powietrza w klasie. Chcemy to wspólnie z uczniami sprawdzić i poprawić. – dodaje.

Eksperci Fundacji Napraw Sobie Miasto razem z Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią rozpoczynają właśnie pierwszy w Polsce projekt kompleksowej poprawy jakości powietrza w szkolnych klasach. Jego pierwszym etapem będzie sprawdzenie stanu powietrza nie tylko wokół budynków, ale i w szkolnych klasach. Kontroli podlegać będą poziomy pyłów, powodujących smog, ale także odczyty dwutlenku węgla, lotnych związków organicznych czy dwutlenku azotu i siarki. Eksperci przyjrzą się także temperaturze i wilgotności w pomieszczeniach, aby zobaczyć czy nie da się zaoszczędzić wydatków na ogrzewanie przez bardziej ekonomiczne wietrzenie klas.

Wypracowane rozwiązania będą później upowszechniane w kolejnych placówkach.

Projekt realizowany z dotacji programu Aktywni Obywatele – Fundusz Krajowy finansowanego przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię w ramach Funduszy EOG.

Fundacja Napraw Sobie Miasto

Sebastian Pypłacz
Sebastian Pypłacz

Redaktor naczelny Śląskiej Opinii. Członek zarządu Związku Górnośląskiego.