Ze Śląska o Śląsku, Polsce i Europie
Wodór paliwem przyszłości?
Miejscy urzędnicy uczą się kolejnego napędu – na dwa tygodnie mają do dyspozycji dwa samochody osobowe na wodór.
Ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych wymusza na gminach takich jak Rybnik użytkowanie odpowiedniej liczby pojazdów, które podczas eksploatacji nie emitują szkodliwych gazów. Dlatego też w miejskiej flocie pojawiają się samochody elektryczne. Rybnickie jednostki miejskie użytkują też pojazdy na sprężony gaz ziemny, a Rybnickie Służby Komunalne mają własną stację ich tankowania.
Zainteresowanie paliwami alternatywnymi to również odpowiedź Rybnika na trendyogólnoświatowe, stawiające na ekologiczne formy transportu. Rybnik jest więc otwarty napoznawanie możliwości takich aut i sprawdzanie ich potencjału.
Nie dziwi zatem otwarcie rybnickiego magistratu na testowanie kolejnych technologii, których rozwój w przyszłości może zmienić oblicze transportu. Mowa o technologii opartej o wodór – miejscy urzędnicy na dwa tygodnie mają do dyspozycji samochody osobowe napędzanie właśnie takim paliwem. To błękitna Toyota Mirai i stalowy Hyndai Nexo, będąceczęścią floty Grupy Polsat Plus. Są to właściwie pojazdy elektryczne, które same produkują prąd w ogniwach paliwowych zasilanych ciekłym wodorem. Pojazdy te nie produkują żadnych zanieczyszczeń, jedynym produktem ubocznym zachodzących reakcji jest czysta para wodna.
– Elektromobilność stanowi jeden z kluczowych tematów rozwoju współczesnych miast. Dążenie do promowania przemieszczania się takimi środkami transportu, które ograniczają hałas komunikacyjny i emisję szkodliwych substancji ze spalin, to wyraz odpowiedzialnego myślenia o przyszłości – przypomina prezydent Rybnika Piotr Kuczera.
Wyrazem odpowiedzialnego myślenia o przyszłości jest także dążenie do rozwoju komunikacji miejskiej.
– Chcemy zapewnić w mieście miks taborowy, polegający na eksploatacji pojazdów o różnym napędzie, co pozwala osiągnąć bezpieczeństwo energetyczne, ekologiczne i ekonomiczne. W przyszłym roku na nasze ulice wyjadą 23 autobusy elektryczne, a kto wie, w przyszłości być może również autobusy wodorowe – mówi Łukasz Kosobucki, dyrektor rybnickiego Zarządu Transportu Zbiorowego.
Warunkiem zwiększenia na drogach liczby pojazdów z technologią wodorową jest przede wszystkim rozwój infrastruktury dającej użytkownikom swobodny dostęp do tankowania wodoru.
Urząd Miasta Rybnika