Częstochowa: Nie będzie pieniędzy na największy wniosek złożony w Polskim Ładzie

Częstochowa ma otrzymać do 35 mln zł dofinansowania w ramach Programu Inwestycji Strategicznych „Polski Ład”. Wnioskowała o 101,6 mln zł i gdyby podział był proporcjonalny miasto powinno otrzymać środki na wszystkie zadania. Rządowy program to tylko częściowa rekompensata wyższych samorządowych wydatków i utraty dochodów, będących wynikiem decyzji i regulacji rządowych.   

W ramach Rządowego Funduszu Inwestycji Strategicznych „Polski Ład” Miasto Częstochowa złożyło 3 projekty (tyle maksymalnie można było złożyć): dwa na rozbudowę infrastruktury drogowej (połączenie ul. 1 Maja z ul. Krakowską oraz ul. Korfantego z ul. Bugajską), a jeden na budowę budynku Miejskiego Przedszkola nr 29 w Częstochowie. Dwa mniejsze projekty złożone przez Częstochowę zostały przyjęte, natomiast największy, związany m.in. z budową wiaduktu nad torami na przedłużeniu 1 Maja – odrzucony.  Największy projekt można było złożyć bez kwotowego ograniczenia, średni miał limit do 30 mln zł dofinansowania, a najmniejszy – do 5 mln zł.    

– Biorąc pod uwagę liczbę mieszkańców i zapowiedzi proporcjonalnego podziału środków przez rząd mieliśmy prawo liczyć na więcej – komentuje prezydent Krzysztof Matyjaszczyk. – Oczywiście zapowiadane dofinansowanie na mniejsze zadania będziemy chcieli dobrze wykorzystać, nie traktuję jednak tego programu w kategoriach rządowego bonusu, tylko częściowej rekompensaty w zakresie inwestycji za to, co samorządy tracą i jeszcze stracą w ramach wyższych wydatków i niższych dochodów bieżących, m.in. w wyniku centralnego niedofinansowania oświaty czy zmian w prawie podatkowym. 

Mieszkanki i mieszkańcy Częstochowy to ok. 0,56% obecnej liczby mieszkańców Polski. Gdyby więc podział był rzeczywiście w miarę proporcjonalny, uwzględniający liczbę mieszkańców, miasto powinno przy podziale 23,8 mld zł otrzymać dofinansowanie w wysokości grubo powyżej 100 mln (przy pełnej proporcjonalności podziału byłoby to nawet ok. 133 mln zł). Miasto aplikowało o niższą kwotę – 101,6 mln zł, bo tak wynikało z zasad programu, zakładanej wysokości wkładów własnych i kosztorysów inwestorskich zgłoszonych zadań, więc uwzględnione powinny zostać wszystkie trzy wnioski Częstochowy. 

Przypomnijmy, że miasto od kilku lat – po reformie oświaty i regulacjach nauczycielskich wynagrodzeń – musi dużo więcej dokładać do subwencji oświatowej (w 2015 r. było to 47 mln, w zeszłym roku – ponad 108 mln zł). Musi też m.in. pokrywać coraz wyższe straty roczne Miejskiego Szpitala Zespolonego, będące skutkiem niedoszacowanego kontraktu z NFZ (14,4 mln zł w 2020 r.), dopłacać do realizacji zadań zleconych przez administrację rządową (blisko 7 mln w 2020 r.) czy ponosić coraz większe koszty mediów, w tym m.in. energii elektrycznej (koszt energii dla jednostek miejskich w 2020 r. wzrósł o blisko 5 mln zł w stosunku do 2019 r.). Budżet miasta odczuwa także skutki inflacji w cenach innych opłat, dostaw i usług. Jednocześnie zmiany w prawie podatkowym sukcesywnie zmniejszają dochody miasta z PIT, co w jeszcze większym stopniu ogranicza możliwość zaspokajania lokalnych potrzeb.  

CZĘSTOCHOWA W PROGRAMIE INWESTYCJI STRATEGICZNYCH

Z dwóch mniejszych projektów, które zostały przyjęte do potencjalnego dofinansowania, projekt pn. „Budowa połączenia drogowego ul. Korfantego z ul. Bugajską w Częstochowie” zakłada budowę drogi (ul. Korfantego) o długości 1,8 km, stanowiącej połączenie z drogą krajową DK-46 (ul. Bugajska). Inwestycja ma łączyć tereny inwestycyjne i zakłady produkcyjne z drogą DK-46 oraz z gminami sąsiednimi, poprawi także jakość połączenia rowerowego Częstochowy z Olsztynem. Całkowita szacowana wartość projektu to 44 mln 770 tys. zł, a wnioskowane przez miasto dofinansowanie to 30 mln zł. 

Drugi miejski projekt, który może liczyć na wsparcie to „Budowa budynku Miejskiego Przedszkola nr 29 w Częstochowie, ul. Osada Młyńska 1 wraz z rozbiórką istniejącego przedszkola i zagospodarowaniem terenu”. Planowana inwestycja obejmuje rozbiórkę istniejącego przedszkola oraz budowę nowego dwukondygnacyjnego budynku składającego się 5 oddziałów dla 125 dzieci z zapleczem kuchennym oraz sportowym. Inwestycja zakłada także uporządkowanie terenu, budowę dróg, dojść i dojazdów oraz stanowisk postojowych, wykonanie nowego placu zabaw i uporządkowanie zieleni. Szacunkowa wartość inwestycji to 9 mln 250 tys. zł. Limit dofinansowania to 5 mln zł. 

Największy projekt – „Budowa połączenia komunikacyjnego ul. 1 Maja – Krakowska w Częstochowie” został odrzucony w obecnym rozdaniu Programu Inwestycji Strategicznych.  Ma on na celu budowę ważnego połączenia ul. 1 Maja z ul. Krakowską. Projektowany zakres prac to m.in. przebudowa ronda przy zbiegu alei Niepodległości, ul. 1 Maja, ul. Mickiewicza i alei Wolności na rondo turbinowe, wybudowanie wiaduktu drogowego o długości 150 m nad torami kolejowymi oraz przebudowa fragmentu ul. Krakowskiej wraz ze skrzyżowaniem z ul. ks. Wróblewskiego. Całkowita prognozowana wartość projektu to 70,1 mln zł, a dofinansowanie, o które wnioskowało miasto, to 66,6 mln zł. 

Oczywiście miastu dużo trudniej przygotować montaż finansowy dla dużej inwestycji, stąd wielka szkoda, że projekt połączenia 1 Maja z ul. Krakowską, który ma rzeczywiście strategiczne znaczenie m.in. dla odciążenia ruchu w ścisłym centrum miasta i na którego realizację miasto od pewnego czasu usilnie szuka zewnętrznych środków, nie został przyjęty do dofinansowania.

Urząd Miasta Częstochowy

Informacja Prasowa
Informacja Prasowa

Opublikowany tekst jest nadesłanym do nas materiałem prasowym. Jeżeli chcesz wysłać do nas informacje o swoim projekcie, jakimś wydarzeniu lub problemie pisz na redakcja@slaskaopinia.pl.