Termomodernizacja Starostwa Powiatowego w Żywcu została ukończona

Siedziba Starostwa Powiatowego w Żywcu przy ul. Krasińskiego 13 jest drugim obiektem użyteczności publicznej, w którym zakończono prace związane z realizowanym projektem termomodernizacji.

Inwestycja została zrealizowana w ramach projektu „Termomodernizacja placówek użyteczności publicznej Powiatu Żywieckiego – cz. I” – największego na Żywiecczyźnie projektu realizowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego RPO WSL 2014-2020. Wartość całej inwestycji wyniosła ponad 4,4 mln złotych z czego sam wkład Powiatu Żywieckiego wyniósł ponad 2 mln złotych  – mówi Starosta Żywiecki Andrzej Kalata.

Realizacja inwestycji podzielona została na dwa etapy. Zakres robót budowlanych pierwszego etapu obejmował: termomodernizację obiektu – zastosowano technologię wykorzystującą farby o właściwościach termoizolacyjnych od zewnątrz; wykonanie robót murarskich, tynkarskich i malarskich; obróbki elewacyjne i blacharskie; remont rynienek i małych rur spustowych; wzmocnienie więźby dachowej; wykonanie instalacji fotowoltaicznej na dachu budynku, o mocy całkowitej około 10 KW; montaż nawiewników w oknach zewnętrznych oraz daszków szklanych ze szkła hartowanego i laminowanego nad wejściem bocznym oraz tylnym; wymianę i renowację elementów stalowych; renowację i uzupełnienie elementów kamiennych; remont posadki tarasu; wymianę  posadzki  w  podcieniu  przy  wejściu  głównym  i  schodach od strony północnej; wykonanie opaski z kostki betonowej wokół budynku; modernizację instalacji oświetlenia wewnętrznego typu LED – opartego na detektorach obecności użytkowników i czujnikach natężenia światła słonecznego; montaż instalacji i opraw oświetlenia awaryjnego i ewakuacyjnego.

W ramach robót dodatkowych wykonano między innymi: przebudowę zasilania budynku wraz z tablicą główną; modernizację instalacji elektrycznych w lewym skrzydle budynku na I piętrze; nowe odcinki przyłączy kanalizacji deszczowej w celu połączenia części rur spustowych z istniejącą kanalizacją deszczową; izolację pionową ścian piwnicy na głębokości 60 cm z folii fundamentowej, nowe balustrady kamienne tarasu nad wejściem głównym oraz nowe okładziny z płyt kamiennych podstaw kolumn.

Zakres robót drugiego etapu to: wymiana pokrycia dachu; przeróbki elementów konstrukcyjnych pod pokryciem; obróbki z blachy tytan-cynk; wykonanie wyłazów dachowych, częściowy remont oraz przemurowanie kominów i wentylacji; renowacja elementów stalowych – masztów, schodów i pomostów; renowacji elementów murowanych; wykonanie instalacji odgromowej – mówi Wicestarosta Stanisław Kucharczyk.

Główny cel zrealizowanego projektu to zwiększenie efektywności energetycznej w sektorze publicznym miedzy innymi w budynku Starostwa Powiatowego w Żywcu poprzez termomodernizację i zmniejszenie emisji zanieczyszczeń atmosferycznych powstałych podczas spalania paliw na potrzeby ogrzewania oraz oświetlenia obiektu. Zrealizowana inwestycja stanowi realny wkład Powiatu Żywieckiego w aktywną walkę ze smogiem na Żywiecczyźnie. Przyjmuje się, że termomodernizacja jednego obiektu wraz wymianą źródeł ciepła daje efekt jak w przypadku likwidacji „kopciuchów” aż w kilkuset budynkach jednorodzinnych – dodaje Starosta.

Dodatkowo z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych – Fundusz Przeciwdziałania COVID-19 zrealizowano inwestycję pn. „Przebudowa instalacji elektrycznej silnoprądowej, budowa instalacji elektrycznych słaboprądowych – etap II”. Wartość inwestycji wyniosła ponad 600 tys. złotych – dodaje Wicestarosta.

Zakres inwestycji obejmował: przebudowę instalacji elektrycznej silnoprądowej wraz z przebudową układu zasilania, oraz przygotowaniu instalacji do zabudowy agregatu prądotwórczego; budowę oświetlenia architektonicznego RGB DMX elewacji frontowej bez poziomu parteru; budowę instalacji połączeń wyrównawczych, zbiorczej instalacji antenowej, instalacji wykrywania pożaru SAP oraz instalacji antywłamaniowej.

W ramach robót dodatkowych wynikających z wymogów lokalnego Konserwatora Zabytków wykonano: uzupełnienie oświetlenia architektonicznego RGB DMX elewacji frontowej na poziomie parteru; montaż stylizowanych żyrandoli w podcieniach wejścia głównego; odtworzenie ubytków elewacji i roboty uzupełniające.

W trakcie realizacji wyżej wymienionych inwestycji Zarząd Powiatu Żywieckiego podjął decyzję o przeprowadzeniu innych, koniecznych prac remontowych wewnątrz obiektu, w tym renowację sali naradŁączny koszt przeprowadzonych prac wyniósł ponad 65 tys. złotych.

Pierwszym właścicielem tej niegdysiejszej rezydencji był ks. Tomasz Czapela. Duchowny pełnił szereg ważnych funkcji kościelnych a w ostatnich latach życia aktywnie zaangażował się w prężny rozwój miasta Żywiec, który miał miejsce na przełomie XIX i XX stulecia. Do roku 1990 w budynku znajdowała się siedziba Urzędu Miasta oraz Wojewódzkiego Biura Geodezji i Terenów Rolnych. W latach 1990 – 1999 w tym miejscu znajdowała się Urząd Rejonowy w Żywcu, a od roku 1999 budynek przy ul. Krasińskiego 13 jest siedzibą Rady Powiatu i Zarządu Powiatu.

Pod tym adresem mieści się także część wydziałów, biur i zespołów Starostwa Powiatowego w Żywcu.  Są to między innymi: Wydział Budownictwa, Wydział Ochrony Środowiska, Wydział Oświaty i Wychowania, Zespół ds. Transportu czy Biuro Rozwoju, Funduszy Zewnętrznych i Inwestycji. W budynku, oprócz możliwości uzyskania dokumentów administracyjnych takich jak np. zaświadczenia, zezwolenia, decyzje – klient może także załatwić potwierdzenie profilu zaufanego, uzyskać pomoc Powiatowego Rzecznika Konsumentów lub skorzystać z nieodpłatnej pomocy prawnej czy nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego.

Starostwo Powiatowe w Żywcu

Informacja Prasowa
Informacja Prasowa

Opublikowany tekst jest nadesłanym do nas materiałem prasowym. Jeżeli chcesz wysłać do nas informacje o swoim projekcie, jakimś wydarzeniu lub problemie pisz na redakcja@slaskaopinia.pl.