Przyjęcie uchwały krajobrazowej w Mikołowie

Podczas ostatniej sesji Rada Miejska Mikołowa przyjęła uchwałę w sprawie ustalenia zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, ich gabarytów, standardów jakościowych oraz rodzajów materiałów budowlanych, z jakich mogą być wykonane – czyli tzw. uchwałę krajobrazową. Właśnie wchodzi ona w życie.

Uchwała ustala zasady i warunki sytuowania obiektów małej architektury, tablic i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń. Określa gabaryty, standard jakościowy i rodzaj materiałów, z jakich mogą być wykonane. Nowe prawo pozwoli również na wyegzekwowanie przepisów wobec nośników, które zamontowane zostały nielegalnie. 

Mikołów jest czwartą gminą wśród śląskich miast, która może pochwalić się taką uchwałą. Cel nadrzędny to uporządkowanie przestrzeni publicznej.

W myśl uchwały miasto podzielone jest na strefy. Stare miasto, śródmieście, obszary produkcyjno-usługowe, tereny poza obwodnicą miasta, a także obszary położone w sąsiedztwie głównych dróg i skrzyżowań. Dla każdej z nich przewiduje się zróżnicowane regulacje. Niedopuszczalne będzie np. sytuowanie tablic i urządzeń reklamowych w sposób zasłaniający okna, drzwi lub charakterystyczne detale architektoniczne budynku.


Aby ułatwić przedsiębiorcom jak i twórcom reklam dostosowanie się do zmian wynikających z uchwały, Urząd Miejski przygotował szereg materiałów promocyjnych. To m.in. przewodnik po uchwale reklamowej prezentujący zasady sytuowania reklam a także strona internetowa, na której sprawdzimy jakie zmiany dotyczą konkretnego adresu. Można będzie liczyć również na pomoc konsultanta (godziny dopołudniowe). 

Zapisy zawarte w uchwale dotyczą zarówno nowych reklam jak i tych, które istnieją już przestrzeni miejskiej. 

Szczelne wypełnianie miejsc publicznych różnego rodzaju reklamami doczekało się już nawet swojego pojęcia – tzw. reklamoza. W jej efekcie reklamodawcy osiągają skutek odwrotny do zamierzonego. Kilkanaście tablic najczęściej w pstrokatych kolorach zamontowanych na elewacji budynku rozprasza uwagę potencjalnego odbiorcy i zamiast zachęcać go do skorzystania z usług pozostawia w nim poczucie chaosu reklamowego. Również te przydrożne, gęsto ustawione w formie banerów, tablic lub reklam mobilnych, odciągają uwagę kierowców od tego na czym, dla naszego wspólnego bezpieczeństwa, powinni się skupić. Odsłonięcie przestrzeni publicznej i uporządkowanie miejskiego krajobrazu jest punktem wyjścia nowego prawa miejscowego. 

Mateusz Handel – zastępca burmistrza Mikołowa, inicjator i koordynator prac nad uchwałą krajobrazową w Mikołowie: Co istotne, Mikołów nie walczy z reklamą jako taką ani nie kwestionuje sensu jej istnienia. Nie mamy też najmniejszych intencji utrudniania prowadzenia działalności przedsiębiorcom i osobom świadczącym usługi w naszym mieście. Jednak wyznaczenie standardów ilości i jakości nośników reklamowych obecnych w miejskiej przestrzeni jest konieczne, aby tę przestrzeń uporządkować.

Urząd Miasta Mikołów

Informacja Prasowa
Informacja Prasowa

Opublikowany tekst jest nadesłanym do nas materiałem prasowym. Jeżeli chcesz wysłać do nas informacje o swoim projekcie, jakimś wydarzeniu lub problemie pisz na redakcja@slaskaopinia.pl.