W Bytomiu ruszyła infolinia prowadzona przez seniorów dla seniorów

Bytom, jako jedno z trzech polskich miast bierze udział w innowacyjnym projekcie „Halo Aktywni60+”, w którym seniorzy – wolontariusze niosą telefoniczną pomoc innym seniorom. Dziś /7 września/ uruchomiono Bytomski Telefon Seniora: 32 784 78 48, pod który mogą dzwonić starsi mieszkańcy naszego miasta, którzy potrzebują rozmowy. 


Bytomski Telefon Seniora to efekt współpracy Urzędu Miejskiego w Bytomiu z Centrum Doradztwa Strategicznego z Krakowa. Stanowi element większego przedsięwzięcia – realizowanego od 2018 roku projektu unijnego Halo Aktywni 60+, którego pomysłodawcą i liderem jest krakowska firma. 
Podczas tworzenia projektu inspirowaliśmy się rozwiązaniami stosowanymi w krajach skandynawskich i bałtyckich, w tym łotewskiej Rydze – gdzie od 2015 sprawnie funkcjonuje centrum telefoniczne prowadzone przez seniorów – mówi Dagmara Bieńkowska, koordynatorka projektu z Centrum Doradztwa Strategicznego. 


Telefon nie powstałby bez bytomskich seniorów. Duża grupa zaangażowała się już na samym początku projektu, wspólnie z ekspertami z Centrum Doradztwa Strategicznego, wypracowując kluczowe założenia dla funkcjonowania Telefonu. Jedną z wolontariuszek, która pełni dyżur telefoniczny jest pani Eliza Bezner. –O projekcie dowiedziałam się w Bytomskim Uniwersytecie Trzeciego Wieku, a ponieważ jestem osobą, która lubi rozmawiać i słuchać, zdecydowałam się wziąć w nim udział. Uważam, że rozmowa z drugim człowiekiem ubogaca – mówi Eliza Bezner, wolontariuszka „Halo Aktywni60+”. 


Chcemy, żeby bytomscy seniorzy mogli czerpać wiedzę o tym, co ciekawego dzieje się w mieście z różnych źródeł. Zależy nam też na tym, żeby nie czuli się samotni i mogli liczyć na rozmowę z życzliwym człowiekiem. Właśnie temu będzie służyła nasza infolinia prowadzona przez wspaniałych seniorów-wolontariuszy – mówi prezydent Mariusz Wołosz. 


Warto dodać, że seniorzy-wolonariusze, którzy będą obsługiwać linę, odbyli szereg szkoleń m.in. z doskonalenia umiejętności komunikacyjnych czy prowadzenia dyżurów telefonicznych. Jednym z etapów przygotowawczych były badania ankietowe, które sami seniorzy przeprowadzili ze swoimi rówieśnikami. Dzięki temu, udało się dotrzeć do aż 196 osób powyżej 60 roku życia i poznać potrzeby starszych bytomian. 


Telefon Seniora w Bytomiu ma służyć wszystkim seniorom, którzy potrzebują porozmawiać, podzielić się swoimi troskami, „wygadać” drugiej osobie. Dzwoniący mogą liczyć na wysłuchanie, zrozumienie, rozmowę w przyjaznej i bezpiecznej atmosferze. W ten sposób Telefon ma przeciwdziałać osamotnieniu, ułatwiać osobom starszym udział w życiu społecznym czy kulturalnym miasta – mówi Ewelina Romuzga z Centrum Doradztwa Strategicznego. 

Bytomski Telefon powstał zwłaszcza z myślą o seniorach, którzy: 
• czują się samotnie i chcą po prostu porozmawiać, 
• chcą się czegoś dowiedzieć – np. uzyskać informacje o tym jak załatwić jakąś sprawę, poznać ofertę bezpłatnych zajęć, wydarzeń kulturalnych, 
• chcą coś zrobić wspólnie z innymi, ale nie wiedzą, jak się do tego zabrać, np. założyć osiedlową grupę nordic walking albo dołączyć do takiej grupy. 


Bytomski Telefon Seniora jest obsługiwany przez seniorów-wolontariuszy, którzy dyżurują od poniedziałku do piątku w godzinach od 10.00 do 14.00. W tym czasie odbierają telefony, wyszukują informacje, a także oddzwaniają do osób, które próbowały się połączyć poza godzinami dyżurów. 
Wolontariusze to mieszkańcy Bytomia – znają zatem lokalne uwarunkowania i specyfikę miasta. To osoby otwarte, lubiące słuchać, rozmawiać i pomagać innym, a co ważne – odpowiednio do tego przygotowane. Sami często zmagają się z podobnymi trudnościami, nieraz mają zbliżone doświadczenia życiowe, więc cechuje ich większe zrozumienie dla potrzeb i problemów dzwoniących seniorów. Dla wolontariuszy prowadzenie Telefonu to możliwość pomagania swoim rówieśnikom, ale też dodatkowa forma własnej aktywności i sposób na wartościowe spędzanie czasu
– mówi Justyna Szymańska. 


Pod numerem telefonu: 32 784 78 48 od poniedziałku do środy w godzinach 10.00-14.00 dyżuruje zespół wolontariuszy. Opłata za połączenie jest zgodna z cennikiem operatora (jak na numery stacjonarne lub komórkowe). Dzwoniąc, można poprosić o oddzwonienie lub wysłać wiadomość (także poza godzinami dyżurów), a wolontariusze oddzwonią. 

Bytomski Telefon Seniora powstał w ramach projektu Halo Aktywni 60+ – innowacyjne formy włączenia społecznego osób starszych z wykorzystaniem doświadczeń programu „Let us be active!” realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój, Działanie 4.3. Współpraca Ponadnarodowa i współfinansowanego z Funduszy Europejskich. Liderem Projektu jest Centrum Doradztwa Strategicznego s.c. 

Projekt opiewa na prawie 850 tys. zł, z których podjęto działania szkoleniowe i aktywizujące seniorów z terenu miasta, wyposażono centra telefoniczne (meble, materiały biurowe, 3 komputery, 3 telefony komórkowe oraz abonament telefoniczny). Bytomski Telefon Seniora będzie działał co najmniej do 2023 r. (projekt koordynuje Centrum Doradztwa Strategicznego z Krakowa, a od 1 czerwca 2021 r. – Miasto Bytom). 

Urząd Miejski w Bytomiu 

Obrazek domyślny
Informacja Prasowa

Opublikowany tekst jest nadesłanym do nas materiałem prasowym. Jeżeli chcesz wysłać do nas informacje o swoim projekcie, jakimś wydarzeniu lub problemie pisz na redakcja@slaskaopinia.pl.