Trudno było zgodzić się z zakazem korzystania z rowerów

Zapytaliśmy przedstawiciela firmy Nextbike Polska, jak koronawirus i decyzje rządu o wstrzymaniu systemów wypożyczalni rowerów wpłynął na firmę, jak wygląda dezynfekcja rowerów oraz jakie są plany spółki na kolejne miesiące.

Czy pandemia koronawirusa mocno pokrzyżowała tegoroczne plany spółki?

Epidemia koronawirusa dotknęła chyba wszystkie gałęzie przemysłu i gospodarki, nie ominęła i bikesharingu. Globalny zasięg epidemii i wprowadzane przez wiele państw dodatkowy procedur i kontroli, ograniczenia doprowadziły do zachwiania równowagi w handlu i nadwyrężyły łańcuchy dostaw. Wymusiło to na nas m.in. wzmocniony bieżący monitoring sytuacji i reagowanie na każdą zmianę by uniknąć sytuacji, że jakieś zamówienie/ komponenty nie dotrą.

Dodatkowo 31.03.2020 weszło w życie rozporządzenie uniemożliwiające wypożyczenia miejskich jednośladów. Częściowo nasza działalność została ograniczona.

Jak odebraliście Państwo odgórną decyzję o zablokowaniu korzystania z rowerów miejskich?

Z pełnym zrozumieniem przyjęliśmy apel o pozostanie w domach i ograniczenie aktywności w przestrzeni publicznej. Trudno jednak było zgodzić się z zakazem korzystania z rowerów, który nie został potraktowany jak środek transportu indywidualnego. Jako największy operator systemów rowerów publicznych (blisko 20 tysięcy rowerów, ponad 50 miast i gmin) wiemy, że rower jest wykorzystywany w dojazdach do pracy, po zakupy, czy w sprawowaniu opieki nad bliskimi oraz stanowi doskonałe uzupełnienie komunikacji zbiorowej, która ze względu na konieczność zachowania dużego dystansu i reżimu sanitarnego ma podczas pandemii ograniczone możliwości przewozu osób. Rower miejski jest częścią transportu publicznego. W naszym przekonaniu, poruszanie się w koniecznych sytuacjach rowerem drastycznie zmniejsza ryzyko zakażenia wirusem, ponieważ nie dochodzi do kontaktu bezpośredniego z innymi uczestnikami ruchu.

Jak wygląda dezynfekcja rowerów?

Bezpieczeństwo użytkowników jest dla Nextbike Polska priorytetem. Zachęcamy do przemieszczania się rowerami miejskimi przy zachowaniu ostrożności i właściwej higieny. Aby zminimalizować ryzyko zakażenia Nextbike Polska, po zniesieniu zakazu rządu, powróciła do standardów sprzed 1 kwietnia i nadal będzie prowadzić dezynfekcję newralgicznych  elementów rowerów jak kierownice, siodełka, linki, manetki oraz terminale. Jednoślady będą dezynfekowane przynajmniej dwa razy dziennie w ramach codziennej pracy osób serwisujących oraz relokujących rowery miejskie we wszystkich działających systemach, których operatorem jest Nextbike Polska.

Zachęcamy także użytkowników do stosowania zwiększonych środków bezpieczeństwa i samodzielnego dezynfekowania powierzchni narażonych na kontakt. Zalecamy noszenie rękawiczek.

Apelujemy o zachowanie ostrożności i rozwagę oraz, aby wszyscy użytkownicy stosowali się do oficjalnych wytycznych higieny koronawirusowej.

Możemy poznać plany na ten i kolejny sezon?

Nextbike Polska bierze udział w postępowaniach przetargowych ogłaszanych przez kolejne miasta. W najbliższych planach (w przeciągu kilku tygodni) startuje nowy sezon roweru miejskiego w Białymstoku, w czerwcu uruchomimy nowy system w Żarkach.

Jest to rok, w którym ogłoszone będą lub już zostały ogłoszone przetargowi na systemy rowerowe w największych miastach m.in. w Warszawie, Trójmiasto, Krakowie.

Stale poszerzamy flotę o nowe rodzaje rowerów. W ofercie Nextbike są rowery standardowe 3. generacji, rowery standardowe 4. generacji, rowery elektryczne, cargo, tandemy, dziecięce, trójkołowe i standardowe wyposażone w fotelik do przewożenia dzieci. W 2019 roku w ramach Wrocławskiego Roweru Miejskiego wprowadziliśmy możliwość wypożyczania m.in. rowerów typu składak i handbike.

Obrazek domyślny
Sebastian Pypłacz

Redaktor naczelny Śląskiej Opinii. Wiceprezes stowarzyszenia BoMiasto. Członek zarządu Związku Górnośląskiego.