Ze Śląska o Śląsku, Polsce i Europie
O nowych możliwościach dla kolei w regionie
Rozbudowa linii kolejowych w Śląskiem była tematem wideokonferencji, w której uczestniczyli m.in. sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Andrzej Bittel oraz wicewojewoda śląski Jan Chrząszcz.
Studium wykonalności określi nowe możliwości kolei w aglomeracji katowickiej i na linii Katowice – Mysłowice. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę na opracowanie koncepcji rozbudowy linii kolejowych. To istotny ruch w kierunku zwiększania roli kolei jako sprawnego i ekologicznego środka transportu. Umowa o wartości blisko 8 mln zł finansowana jest ze środków budżetowych. Studium wykonalności uwzględnia przeanalizowanie budowy dodatkowych torów na trasie Katowice – Mysłowice. Planowane jest oddzielenie ruchu aglomeracyjnego od dalekobieżnego, a dzięki temu możliwe będzie uruchomienie większej ilości połączeń pasażerskich. Sprawniejszy będzie także transport towarów m.in. w kierunku Krakowa.
– Realizacja projektów z Krajowego Programu Kolejowego zwiększa dostęp do kolei i jej rolę w obsłudze aglomeracji. Przygotowywane są też kolejne inwestycje, m.in. rozwój połączeń w województwie śląskim i usprawnienie transportu towarów. Potwierdza to podpisana dziś przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. umowa na studium wykonalności. Konsekwentnie budujemy kolej komfortową, bezpieczną i przewidywalną – powiedział wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.
– Ta inwestycja będzie miała niebagatelne znaczenie w kontekście rozwoju gospodarczego i ekonomicznego województwa śląskiego. Oczywiście jej realizacja będzie miała wpływ także na podniesienie komfortu pasażerów. Liczę, że szybko uda się ją zrealizować – podkreśla z kolei wicewojewoda Jan Chrząszcz.
Jak zaznaczył prezes Zarządu PKP PLK S.A. Ireneusz Merchel, spółka dostrzega w województwie śląskim potrzeby rozwoju i usprawnienia kolejowych przewozów pasażerskich i towarowych, a podpisana umowa na studium wykonalności pozwoli efektywnie zaplanować kolejne projekty z korzyścią dla mieszkańców oraz gospodarki i środowiska.
Analizy studialne obejmą linie kolejowe: Oświęcim – Katowice (nr 138), Jaworzno Szczakowa – Mysłowice (nr 134), Katowice Szopienice Północne – Chorzów Stary (nr 161), Dąbrowa Górnicza Towarowa – Panewnik (nr 171), Chorzów Stary – Radzionków (nr 145). Określony będzie zakres prac, który pozwoli na poprawę podróży i przewozu ładunków. Ważną częścią analizy jest określenie zwiększenia dostępności transportu kolejowego w ruchu aglomeracyjnym przez budowę nowych przystanków, m.in. Mysłowice Kopalnia.
Wykonawcy studium przenalizują usprawnienie przewozu towarów w regionie. Badane będą możliwości przystosowania stacji Siemianowice Śląskie, Katowice Muchowiec, Mysłowice, Brzeziny Śląskie, Piekary Śląskie Szarlej do obsługi dłuższych pociągów towarowych, do 750 m.
Propozycje wpracowane w ramach studium będą konsultowane z przewoźnikami działającymi w aglomeracji katowickiej. Pozwoli to dobrze prognozować warunki potrzebne dla rosnącego natężenia ruchu i zapewnienia dostępności kolei w Katowicach oraz w okolicznych miastach. Prace studialne określą zakres przyszłego projektu, jego efekty oraz koszty realizacji.
PLK podpisały umowę na opracowanie dokumentacji przedprojektowej dla zadania „Prace na odcinku Katowice Zawodzie – Mysłowice – Sosnowiec Jęzor wraz z dobudową torów aglomeracyjnych oraz na obwodnicach towarowych GOP na odc. Katowice Muchowiec – Chorzów Stary – Piekary Śl. Szarlej – Radzionków wraz z przyległymi łącznicami” w ramach projektu „Rewitalizacja linii kolejowej nr 138 na odcinku Katowice – podg. Szabelnia – Mysłowice”. Wartość umowy to 7,7 mln zł ze środków budżetowych. Wykonawcą jest firma Schuessler-Plan Inżynierzy Sp. z o.o. Planowany termin realizacji prac studialnych to IV kwartał 2023 roku. Opracowanie dokumentacji projektowej i roboty budowlane planowane są w kolejnej perspektywie finansowej.
Śląski Urząd Wojewódzki w Katowicach