Ze Śląska o Śląsku, Polsce i Europie
Powiększy się infrastruktura rowerowa w rejonie katowickiej Doliny 5 Stawów
Katowice ogłosiły postępowanie przetargowe na budowę drogi dla rowerów w Szopienicach. Będzie ona przebiegać wzdłuż ul. Morawa i połączy już istniejące trasy. Jednocześnie zbliżają się do końca prace przy budowie łącznika ul. Barbary z ul. Kościuszki oraz pierwszej katowickiej Velostrady, a jeszcze w tym roku zostanieogłoszony przetarg na drogę wzdłuż ul. Francuskiej.
– Rozwój infrastruktury rowerowej w Katowicach ma na celu nie tylko stworzenie komfortowych dróg dla rowerzystów, ale również zwiększenie bezpieczeństwa. Nową jakośćwniesie tu niewątpliwie pierwsza w Katowicach velostrada. Budowa rowerowego połączenia Brynowa z Giszowcem przebiega zgodnie z harmonogramem i do końca roku velostradapowinna zostać w pełni udostępniona mieszkańcom – mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic. – Tylko od 2015 r. w Katowicach powstało 50 km infrastruktury rowerowej za ponad 58 mln zł. Obecnie w budowie, jest kolejnych 5,5 km o łącznej wartości ponad 15 mln zł, w tym velostrada. Oczywiście pracujemy już nad kolejnymi połączeniami – dodaje prezydent.
Ogłoszony właśnie przetarg dotyczy wybudowania nowej drogi dla rowerów, która ma przebiegać wzdłuż ul. Morawa. Powstanie ona na odcinku od ul. Brynicy do ul. Sosnowieckiej, gdzie zakończy się przy zjeździe na teren stanicy żeglarskiej przy południowym brzegu stawu Morawa. Tym samym inwestycja połączy już istniejące trasy rowerowe. Zakres prac obejmuje m.in. budowę drogi dla rowerów o szerokości 2 m oraz chodnika wraz z oświetleniem i niezbędną przebudową istniejącej infrastruktury, m.in. wpustów odpowiedzialnych za odwodnienie. Długość tego odcinka wyniesie niespełna kilometr. Oferty od zainteresowanych wykonawców są przyjmowane do 11.10.2024 r. Na realizację inwestycji, łącznie z odbiorami, wybrany podmiot będzie miał 12 miesięcy.
Ostatnia prosta dwóch inwestycji rowerowych
W pobliżu autostrady A4, przy ogródkach działkowych trwają już prace porządkowe przy nowym odcinku drogi rowerowej. Dzięki tej inwestycji rowerzyści jadący ul. Barbary mogą dostać się wygodnym łącznikiem do infrastruktury rowerowej prowadzącej wzdłuż ul. Kościuszki. Przy drodze zamontowano też nowe słupy oświetleniowe, a wartość tej inwestycji wyniosła nieco ponad 0,5 mln zł. Zakończenie procedury odbiorowej nastąpinajpóźniej w październiku.
Ku końcowi zbliżają się także roboty w ramach pierwszej katowickiej velostrady. Długa na 4,4 km trasa o podwyższonych parametrach umożliwia szybszą jazdę, a mieszkańcy będą tu mogli skorzystać m.in. z miejsc obsługi rowerzystów. W ramach prac powstał też tu chodnik dla pieszych, a wzdłuż drogi posadzonych zostało ponad 360 klonów oraz lip o wysokości nie niższej niż 2,2 m. Na niektórych odcinkach, ze względów na bezpieczeństwo użytkownikóworaz zgodnie z obowiązującymi przepisami, wykonawca zamontował barierki. – Te rozwiązania należy stosować w miejscach, gdzie występuje wysoki poziom ryzyka wypadków i kolizji spowodowanych niekontrolowanym zjechaniem z jezdni. Dlatego barierki zostały zamontowane w wybranych miejscach, takich jak sąsiedztwo wysokiego nasypu, głębokiego rowu czy miejsca obsługi rowerzystów przy linii kolejowej – tłumaczy Agnieszka Dutkiewicz, dyrektor ds. budowy infrastruktury technicznej w spółce Katowickie Inwestycje S.A.
Katowicka velostrada połączy Giszowiec z Brynowem, a także umożliwi zjazd do Katowickiego Parku Leśnego. Aktualnie trwają prace wykończeniowe, a inwestycja po przeprowadzeniu w najbliższym czasie odbiorów zostanie oddana rowerzystom do użytku. Wartość tej realizacji to prawie 11,5 mln zł.
Realizacje z Budżetu Obywatelskiego
Nowe odcinki rowerowej infrastruktury są również realizowane w ramach projektów wybranych w Budżecie Obywatelskim. Dobiegają końca prace nad infrastrukturą dla pieszych i rowerzystów wzdłuż ul. Ceglanej. Z kolei przy ul. Granicznej powstaje droga dla rowerów, która prowadzi od ronda Zenktelera do ul. Sikorskiego. W ramach inwestycji powstaną takżeprzejazdy rowerowe w rejonie tego ronda, ul. Powstańców i ul. Sikorskiego oraz tzw. „sierżant rowerowy”, czyli znak P-27. Umieszcza się go na jezdni, by wskazywać rowerzystom, z której części drogi mogą korzystać i w jakim kierunku mają się poruszać. Inwestycja zostanie zakończona do końca października, a jej wartość to ponad 1,67 mln zł.
Trwa też postępowanie przetargowe, które dotyczy budowy drogi rowerowej na Os. Witosa. Będzie ona przebiegać równolegle do ul. Kochłowickiej. Ponad 200-metrowy odcinek zostanie poprowadzony od ul. Barlickiego w kierunku ul. Witosa z wyłączeniem odcinka od garaży do rejonu parkingu przy ul. Witosa 36a. Zainteresowanych realizacją jest 3 wykonawców, a wszystkie złożone oferty mieszczą się w założonym budżecie, którego wysokość to 369 tys. zł.
Gotowy projekt kolejnego odcinka wzdłuż ul. Francuskiej
Niebawem Katowice przystąpią do realizacji kolejnej trasy wzdłuż ul. Francuskiej. Tym razem chodzi o odcinek pomiędzy już istniejącymi drogami rowerowymi w rejonie skrzyżowania z ul. Damrota oraz wzdłuż lotniska Muchowiec. Dokumentacja projektowa dla tej inwestycji została odebrana i obecnie podlega weryfikacji.
Opracowanie: Wydział Komunikacji Społecznej Urzędu Miasta Katowice