Ze Śląska o Śląsku, Polsce i Europie
Czy to koniec ery promocji mięsa? Supermarket Jumbo kończy z promocjami cenowymi mięsa
Marzec 2024 roku – holenderska sieć supermarketów Jumbo decyduje się jako pierwsza w Niderlandach na zakończenie promocji świeżego mięsa. Ta decyzja ma na celu ma spowodowanie, że konsumenci i konsumentki częściej i chętniej będą wybierać produkty roślinne i promować dietę roślinną (źródło: Feedback EU).
Prezes supermarketu Jumbo, Ton van Veen w gazecie „de Volkskrant: „Przestając promować mięso, podejmujemy istotny krok w kierunku naszego wkładu w przejście od zwierzęcych do bardziej roślinnych produktów spożywczych. Zdajemy sobie sprawę, że konieczne jest przyspieszenie w tym zakresie.”
Jumbo emituje 10,5 megaton CO2 w całym swoim łańcuchu dostaw. Szacuje się, że 40% tej emisji pochodzi z sprzedaży produktów mięsnych i mlecznych. Istnieje więc znaczna możliwość poprawy klimatu. Od 2021 roku Feedback EU prowadzi kampanię skierowaną do supermarketów, wzywając do działań w zakresie zmian klimatycznych i ograniczenia sprzedaży mięsa i produktów mlecznych. (źródło: brusselstime). W 2023 roku Jumbo i inne.
główne supermarkety zobowiązały się do przejrzystości w zakresie emisji gazów cieplarnianych, stosunków białkowych oraz ambicji dotyczącej przejścia białkowego w kierunku proporcji 50/50 zwierzęcych/roślinnych do 2025 lub 2030 roku. Jednak żaden ze supermarketów nie zrezygnował z promocji produktów mięsnych i mlecznych.
Polska
Green REV Institute w ramach działań na rzecz zdrowej żywności analizuje działania sieci handlowych w Polsce – Biedronki, Lidla, Kauflandu, Żabki i Dino. Nasz Raport Meat us Half Way to pierwszy raport w Polsce zawierający analizę wszystkich działań sieci – od reklam, przepisów, stron internetowych, marketingu w sklepach, po analizę strategii i raportów publikowanych przez sieci handlowe. Najważniejsze wnioski:
- Mięso i nabiał promowane są w miejscach widocznych dla osób konsumenckich w sieciach.
- Każda gazetka promocyjna sieci zawiera kilka stron wypełnionych promocjami na zakup mięsa i nabiału.
- Aplikacja Żabki zachęca do kupowania kanapek z mięsem i nabiałem jako wartościowych przekąsek i śniadań do szkoły powołując się na raport Green REV Institute i Future Food 4 Climate dot. niskiej dostępności zrównoważonych posiłków w placówkach oświatowych z 2022 r.
Żadna z sieci nie odniosła się do wyników raportu.
Morgan Janowicz, Koordynatorka ds. Partnerstwa Green REV Institute: “To, że pierwszy market podjął taką decyzję to bardzo dobra wiadomość. Dla nas – osób konsumenckich, których sieci kierują za pomocą przemyślanych promocji i niskich cen do półek ze szkodliwą żywnością, dla naszego zdrowia, dla planety i powiedzmy sobie to wprost – dla systemu ochrony zdrowia, który mierzy się z katastrofą na talerzu.”
Julia Sawka, Green REV Institute: “Mamy nadzieje, że będzie to supermarketowe domino i zobaczymy kolejnych dużych graczy rezygnujących z promocji mięsa. Nasz raport pokazuje, że jeszcze sporo pracy przed osobami, które w sieciach działają na rzecz zdrowia i klimatu. Będziemy jednak działać, żeby inne sieci handlowe też przyspieszyły adaptację ku zrównoważonej żywności.”