Rozpoczęcie budowy drogi rowerowej wzdłuż ul. Korczaka w Katowicach coraz bliżej

Trzech wykonawców jest zainteresowanych budową drogi rowerowej wzdłuż ul. Korczaka w Szopienicach-Burowcu. To drugi etap realizacji prawie 2 km odcinka, biegnącego od ulicy Stacyjnej, przez Pogodną, Hallera i Korczaka aż do ulicy Borki. 

– Infrastrukturę rowerową w Katowicach sukcesywnie rozwijamy. W tym roku oddaliśmy do użytku rowerzystów zjazd pod Rondo Ziętka oraz kolejny fragment drogi rowerowej wzdłuż ul. Gospodarczej dzięki czemu rowerzyści zyskali komfortowe połączenie rowerowe między Osiedlem Paderewskiego i Doliną Trzech Stawów, a Nikiszowcem i dalej w kierunku Szopienic oraz Giszowca. W Szopienicach-Burowcu oraz Dąbrówce Małej trwa już budowa drogi rowerowej w rejonie ulicy Hallera, która kontynuowana będzie wzdłuż ul. Korczaka i zostanie połączona z trasą rowerową nr 5. Liczę, że jeszcze w tym roku rozpoczniemy prace wzdłuż ul. Korczaka – mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic. – Inwestycja da nowe połączenie rowerowe z miejskim Basenem Burowiec, a także będzie istotna w kontekście powstającej Doliny 5 Stawów – dodaje prezydent. Łączna długość infrastrukturyrowerowej w Katowicach to blisko 190 km, z czego ponad 44 km powstały od 2015 roku, a wartość tych inwestycji przekroczyła 40 mln zł.

Droga dla rowerów o długości 850 m, której dotyczy prowadzony przetarg, będzie miała swój początek na wysokości szpitala psychiatrycznego i zostanie w większości poprowadzona wschodnią stroną jezdni. Na drugą stronę rowerzyści przedostaną się przejazdem sąsiadującym z nowym przejściem dla pieszych, czyli ok. 200 metrów za wieżą wodną. Stąd trasa poprowadzi dalej na północ, kończąc się 50 metrów przed skrzyżowaniem z ulicą Borki. Droga będzie dwukierunkowa. Przy drodze zostanie zamontowane oświetlenie, a w ramach prac zostaną także przebudowane zjazdy do posesji oraz chodniki w rejonie przejść dla pieszych. 

Wpłynęły trzy oferty

W postępowaniu przetargowym na tę inwestycję swoje oferty złożyło trzech wykonawców: BUDIMEX S.A. (4,41 mln zł), ZRD I TZ „ROMUS” Jerzy Musiał, Maciej Rotyński Sp. Jawna (2,73 mln zł), a także konsorcjum firm F.H.U. DAMEKS Damian Turczyński oraz AMP Anna Proksa (2,56 mln zł). Tymczasem zarezerwowany na prace budżet to 2,67 mln zł. To oznacza, że zmieścił się w nim jeden wykonawca. Teraz komisja przetargowa będzie analizować złożone oferty, a harmonogram inwestycji zakłada, że roboty budowlane mają rozpocząć się jeszcze w tym roku.

Budowa drogi rowerowej na Hallera już trwa

Droga objęta trwającym właśnie przetargiem to jeden z dwóch etapów wykonania połącznia ul. Techników i al. Niepodległości z trasą rowerową nr 5. Prace przy pierwszym z nich – czyli dotyczącym rejonu ulicy Hallera – już trwają. Obecnie wykonywane są konstrukcje nawierzchni chodnika i drogi rowerowej, prowadzona jest przebudowa sieci, a także budowa muru oporowego przy zjeździe z trasy S86. 

– Zakończenie tego etapu inwestycji o wartości około 5,5 mln zł, planowane jest na I kwartał przyszłego roku. To oznacza, że z początkiem kolejnego sezonu rowerowego mieszkańcy zyskają ponad 1 200 metrów infrastruktury odseparowanej od ruchu pieszych i samochodów. Jedynie na krótkim odcinku – w rejonie skrzyżowania z ul. Kuśnierską – będzie to trasa pieszo-rowerowa ze względu na uwarunkowania terenu – tłumaczy Agnieszka Dutkiewicz, zastępca dyrektora ds. budowy infrastruktury technicznej w spółce Katowickie Inwestycje S.A.

Trwa budowa i projektowanie kolejnych odcinków

Sieć połączeń rowerowych w Katowicach jest konsekwentnie rozwijana. W ostatnim czasie pomiędzy skrzyżowaniem z ulicą Trzech Stawów oraz skrzyżowaniem z ulicą Lotnisko powstało ponad 700 metrów nowej drogi dla rowerów, wraz z realizacją nasadzeń oraz infrastruktury towarzyszącej – chodnika, dodatkowego oświetlenia, ławek i koszy na śmieci. Zakres prac, których wartość to ponad 2,5 mln zł, objął także budowę ronda u styku ulic Francuskiej, Trzech Stawów i Gawronów. Obecnie trwa tam procedura odbiorowa, a w najbliższych tygodniach rozpocznie się budowa miejsc parkingowych po stronie ogródków działkowych.

Kolejny z nowych odcinków sieci infrastruktury rowerowej powstał nieco ponad kilometr dalej. To efekt budowy nowego układu drogowego na osiedlu Paderewskiego. Inwestycja objęła rozwiązania dla wszystkich uczestników ruchu – jezdnię dla samochodów, miejsca parkingowe, chodniki oraz 550 metrów drogi dla jednośladów, biegnącej od ul. Granicznej do ul. Sikorskiego.  

W budowie jest trakt pieszo-rowerowy wzdłuż ul. Meteorologów na odcinku od skrzyżowania z ul. Zgrzebnioka do skrzyżowania z ul. Porfirową, która została zgłoszona w ramach Budżetu Obywatelskiego. Prace w tym miejscu mają zakończyć się do końca września.

W trakcie realizacji są także prace projektowe poprzedzające budowę trzech kolejnych tras rowerowych. Mają one powstać wzdłuż ulicy Francuskiej (od ul. Lotnisko do ul. Damrota), pomiędzy ul. Barbary i ul. Kościuszki oraz wzdłuż ul. Morawa, od ul. Sosnowieckiej do ul. Brynicy.

Urząd Miasta Katowice

Informacja Prasowa
Informacja Prasowa

Opublikowany tekst jest nadesłanym do nas materiałem prasowym. Jeżeli chcesz wysłać do nas informacje o swoim projekcie, jakimś wydarzeniu lub problemie pisz na redakcja@slaskaopinia.pl.