Spacją się skacze czy strzela?

Odwieczne pytanie: spacją się skacze czy strzela? Co było pierwsze? Na to i inne pytania, których wstydzimy się zadać, poszukamy odpowiedzi w projekcie „Spacją się skacze”!

„Spacją się skacze” to próba spojrzenia na gry z innej perspektywy. W serii wideoesejów, podcastów i artykułów, popełnionych przez ludzi z branży, zagłębimy się w to medium i kulturę wokół niego. Usłyszymy jedne z ciekawszych polskich głosów o grach: 

Marta Tymińska – psycholożka, kulturoznawczyni, aktywistka równościowa i organizatorka imprez popkulturowych, na co dzień związana z Uniwersytetem Gdańskim – przybliży Krytyczne spojrzenie na gry wideo”. Będzie o faktycznej przemocy i tej z gier. O tym, czy utożsamiamy się z postaciami, którymi gramy? I o tym, czy gry mogą zmieniać świat, a także: jak grać lepiej i mądrzej?

Częściowo teatrolog, częściowo badacz gier, publikujący na łamach m.in. PIXELa czy Culture.pl, zaangażowany w imprezy Digital Cultures i Games for Impact – Paweł Schreiber skupi się na Grach w kulturze, grach jako sztuce i ich miejscu”. Zastanowimy się nad tym, jak gry odnajdują się między innymi formami kultury. Co mają w sobie z literatury, filmu, architektury, teatru czy muzyki. 

Tomasz Z. Majkowski, pracujący na Uniwersytecie Jagiellońskim, autor m.in. monografii „Języki gropowieści” oraz podręcznika „Savage Worlds Edycja Przygodowa”, spróbuje odpowiedzieć na pytanie Dlaczego spacją się skacze?”. Podejmiemy wspólnie refleksję nad kulturową genealogią współczesnych gier cyfrowych. Spróbujemy też opowiedzieć o najbardziej prestiżowych i dochodowych tytułach w kontekście właściwości platform, na których są wydawane, oraz stosowanych w medium formach narracyjnych i algorytmicznych.

Całość merytorycznie poprowadzi Jacek Wandzel – kurator gier wideo na multimedialnym festiwalu Ars Independent, dziennikarz, krytyk i publicysta (m.in. dla Ustatkowanego Gracza).

Projekt wystartuje 14 września na stronie spacjasieskacze.pl, jak również na dedykowanych kanałach youtube i soundcloud. Wszystkie treści dostępne będą bezpłatnie. Co więcej: zostaną wielowymiarowo opracowane pod kątem dostępności dla osób m.in. z niepełnosprawnościami. Otrzymamy bowiem m.in. tłumaczenie migowe, napisy dla słabosłyszących i niesłyszących, transkrypcje audio i wideo, uproszczone wersje tekstów i audiobooki.

– Wolę grać w Age of Empires, więc ani się skacze, ani się strzela. To nie zmienia faktu, że rozmawiać o grach trzeba. Ponad 75% społeczeństwa nadwiślańskiego gra w gry, ale mimo to o grach wciąż przebąkuje się z rzadka w głównonurtowych mediach. Co więcej – zazwyczaj z pozycji ignorancji: generalizująco, negatywnie, bez wiedzy o zjawisku. Jak to możliwe w 2020 roku? – dodaje Bartek Sołtysik, współtwórca projektu.

Organizatorem projektu jest Spółdzielnia Socjalna Honolulu – przedsiębiorstwo społeczne prowadzące w Katowicach integracyjną klubokawiarnię Drzwi Zwane Koniem

Projekt dofinansowano ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach programu „Kultura w sieci”.

Projekt organizuje Spółdzielnia Socjalna Honolulu, przedsiębiorstwo społeczne prowadzące integracyjną klubokawiarnię Drzwi Zwane Koniem, w Katowicach przy ul. Warszawskiej 37.

DZK otwarte są już od 2015 roku. Lokal oprócz oferty gastronomicznej – autorskiego twistu na temat kuchni street-food – zajmuje się aktywizacją i zatrudnianiem osób wykluczonych społecznie (m.in. osób z niepełnosprawnościami). DZK to także „nieoficjalny dom kultury” – co roku na tutejszej scenie odbywa się ponad 300 wydarzeń

DZK to przedsiębiorstwo wielowymiarowe: zajmuje się również testowaniem innowacji społecznych, kompleksową organizacją wydarzeń kulturalno-społecznych (od programu, przez promocję, po produkcję), czy marketingiem.

Informacja Prasowa
Informacja Prasowa

Opublikowany tekst jest nadesłanym do nas materiałem prasowym. Jeżeli chcesz wysłać do nas informacje o swoim projekcie, jakimś wydarzeniu lub problemie pisz na redakcja@slaskaopinia.pl.