Ze Śląska o Śląsku, Polsce i Europie
Zrównoważony biznes – kolejna moda czy bezwzględna konieczność?
ESG czyli środowisko, społeczeństwo i zarządzanie, stały się czołowym trendem w prowadzeniu biznesu, najpierw globalnie, a teraz także lokalnie. Spełnianie kryteriów ESG jest wykorzystywane do pozafinansowej oceny organizacji, co ma odzwierciedlenie w ocenie możliwości finansowych, np. ratingów kredytowych. Raporty ESG zaczną funkcjonować w Unii Europejskiej od 1 stycznia 2024 r. W 2025 r. będą musiały raportować spółki notowane na giełdzie, zatrudniające powyżej 500 pracowników, a proces ten będzie postępował i obejmował coraz mniejsze i bardziej różnorodne podmioty.
Jak wynika z danych przedstawionych podczas debaty na temat ESG, która odbyła się w ramach Dnia Kariery Kobiety w IT 2022, organizowanej przez Future Collars, rynek inwestycji o charakterze ESG funkcjonuje już od jakiegoś czasu.
Warto zwrócić uwagę na zielone obligacje, czyli Sustainability Linked Bond, których wartość wynosi 900 miliardów dolarów. To tylko jeden z przykładów, który pokazuje, że inwestorzy zwracają coraz większą uwagę na firmy, które stawiają na zrównoważony biznes – skomentowała Lucyna Stańczak-Wuczyńska, BNP Paribas Polska
Czy zrównoważony biznes to tylko kolejna moda, czy też bezwzględna konieczność?
Można powiedzieć, że jedno i drugie. Z jednej strony, coraz więcej firm stawia na zrównoważony biznes, ponieważ zdają sobie sprawę, że jest to kluczowe dla ich wizerunku i postrzegania wśród klientów, inwestorów i pracowników. Z drugiej strony, zrównoważony biznes staje się coraz bardziej konieczny ze względu na rosnące problemy środowiskowe, społeczne i gospodarcze.
Warto zatem zwrócić uwagę na trend ESG i stawiać na zrównoważony biznes, zarówno dla dobra swojej organizacji, jak i dla dobra całego społeczeństwa i planety. Coraz więcej firm decyduje się na inwestowanie w zielone technologie, ochronę środowiska i społeczeństwo, co może przynieść korzyści finansowe i pozytywny wpływ na ich wizerunek.
OBEJRZYJ WIDEO: ESG sustainability – kolejna moda czy bezwzględna konieczność?
JAKIE SĄ ZYSKI Z ZARZĄDZANIA ESG?
Moderator debaty Grzegorz Wach z NESsT zapytał panelistów o zyski z zarządzania ESG. Według Agi Maciejowskiej, CEO Plan Be Eco, korzyści z raportowania ESG są wielorakie. Po pierwsze, regulacje Komisji Europejskiej nakładają konieczność takich raportów, które na razie dotyczą największych firm, ale wkrótce obejmie również mniejsze. Firmy te, aby pozostać w łańcuchach dostaw dużych partnerów, muszą policzyć swój ślad węglowy już teraz. Ponadto, jeśli polskie firmy chcą pozyskiwać partnerów z Europy Zachodniej, powinny zaakceptować, że raportowanie ESG będzie wpisane już na etapie umowy przedwstępnej. Będą prosić o konkretne liczby, a od nich będzie zależało uzyskanie kontraktu. Raportowanie ESG może zwiększyć wiarygodność i zaufanie do firmy w oczach inwestorów, klientów, a także pracowników. Wymaga ono jednak zaangażowania i poświęcenia czasu na zbieranie i analizowanie danych oraz na wdrażanie działań poprawiających wskaźniki ESG.
PODEJŚCIE ESG NAPĘDZA INNOWACJE W FIRMIE
W jaki sposób czynniki ESG pomagają dużemu podmiotowi w dokonywaniu wyborów zakupowych? Duże podmioty coraz chętniej wdrażają standardy ESG, a ich podejście do zakupów zaczyna uwzględniać czynniki związane z ochroną środowiska, społecznej odpowiedzialności biznesu oraz zarządzania.
Jak podkreślała Bożena Trzaskowska, Dyrektor Zakupów w Orange Polska, podejmowanie działań ESG opłaca się przede wszystkim finansowo. Zakupy energii odnawialnej są kosztowo lepiej pozycjonowane niż tradycyjnej, a w dobie kryzysu energetycznego, firmy które wcześniej inwestowały w ESG, teraz mogą liczyć na atrakcyjne koszty energii odnawialnej.
Ponadto, coraz więcej partnerów biznesowych ma ambicje, strategie i konkretne działania związane z ESG, co wpływa na decyzje zakupowe firmy. Wdrażanie kryteriów oceny ESG w procesie zakupowym to krok w kierunku zrównoważonego rozwoju i budowania długotrwałych relacji biznesowych.
Jednak, jak podkreśla Trzaskowska, ESG ma również wpływ na innowacyjność w firmie. Wdrażanie standardów ESG wymaga myślenia o rozwiązaniach, które przyczynią się do ochrony środowiska, a jednocześnie będą opłacalne finansowo i wpiszą się w strategię firmy. To z kolei wymaga inwestowania w nowe technologie i rozwijania kompetencji w dziedzinie zrównoważonego rozwoju.
Wnioski są jasne – podejście ESG przynosi korzyści zarówno dla środowiska, jak i dla samej firmy. Inwestycje w zrównoważony rozwój i ochronę środowiska stają się coraz bardziej opłacalne, a wdrażanie standardów ESG wymaga innowacyjnego myślenia i rozwijania kompetencji w dziedzinie zrównoważonego rozwoju.
Co wiemy o weryfikacji inwestycji pod kątem ESG?
– Decyzje inwestycyjne już dzisiaj muszą brać pod uwagę strategie ESG, bo jest to bezpośrednio związane z konkurencyjnością firmy. – opowiada Lucyna Stańczak-Wuczyńska, Przewodnicząca Rady Nadzorczej BNP Paribas Polska. – W obecnej sytuacji energetycznej, kiedy koszt OZE stał się niższy od kosztów energii tradycyjnej, każda inwestycja wymaga weryfikacji pod kątem pozyskiwania źródeł energii. Musimy także weryfikować inwestycję pod kątem zużycia materiału, bo nie mówimy tylko o śladzie węglowym i CO2, ale też o zużyciu wody, materiałów, plastiku. Co jest również ważne, to potrzeby konsumenckie i zmiana nastawienia konsumentów, którzy oczekują produktu, który na etykiecie będzie miał informację o śladzie węglowym, zużyciu energii i zużyciu surowców. Trzeci element to regulacje – a regulacje europejskie są bardzo progresywne.
JAK ESG PRZENIKA ŚWIAT BIZNESU I CZY PRZEKŁADA SIĘ NA EFEKTYWNOŚĆ
– Zbadaliśmy niedawno pod tym kątem 200 firm w Polsce z kategorii consumer goods. Z badania wynikło, że firmy, które mają strategię zrównoważonego rozwoju, mają w danym roku 3 razy większą szansę odnotować zysk operacyjny – twierdzi Anna Miazga, Sustainability Manager Accenture. – Takich badań jest tysiące. Jeśli ktoś po blisko 10 latach funkcjonowania tego terminu nadal zadaje pytanie, czy ESG się opłaca, to musi odrobić lekcję u podstaw.
DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ O ŚWIADOMYM BIZNESIE:
ESG sustainability – kolejna moda czy bezwzględna konieczność?
Future Colars