Ze Śląska o Śląsku, Polsce i Europie
Edukacja. Za krótki termin na konsultacje ważnego rozporządzenia
Wyznaczenie tylko 7-dniowego terminu konsultacji rozporządzenia ministra edukacji i nauki, które ma być podstawą do wielomilionowych inwestycji w edukacji, uniemożliwi wypracowanie w tej sprawie stanowiska wielu zainteresowanych organizacji. Pośpiech w procedowaniu podstawy prawnej dla tych inwestycji jest szkodliwy i niewskazany – ostrzega Konfederacja Lewiatan.
Do konsultacji społecznych trafił projekt rozporządzenia ministra edukacji i nauki dotyczący podstawowych warunków niezbędnych do realizacji przez szkoły i nauczycieli zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych oraz programów nauczania.
– Ten dokument nie powinien być przyjęty bez uwzględniania głosu i stanowiska podmiotów posiadających doświadczenie i know-how w zakresie optymalnych rozwiązań technologicznych i komputerowych dla edukacji, w tym także dostawców sprzętu. Prace nad przygotowaniem inwestycji trwają od wielu miesięcy. Nie znajdujemy więc usprawiedliwienia dla wykorzystania pilnego trybu wynikającego z ważnego interesu publicznego. Rozporządzenie nie dotyczy działania interwencyjnego, tylko długofalowej, szerokiej inwestycji z bardzo dużym budżetem – mówi Małgorzata Lelińska, dyrektorka departamentu funduszy unijnych i edukacji cyfrowej Konfederacji Lewiatan.
Rozwiązania zawarte w rozporządzeniu stanowią realizację tzw. „kamienia milowego” przewidzianego w Krajowym Planie Odbudowy. Jednym z podstawowych celów jest zapewnienie optymalnego poziomu rozwoju cyfrowego – w skali całego kraju – oraz kompetencji kluczowych dla rozwoju gospodarki przyszłości, z poszanowaniem zasad zrównoważonego rozwoju i zdrowia użytkowników. Cyfryzacja i innowacyjność systemu oświaty odgrywa kluczową rolę. KPO zakłada podjęcie i realizację licznych reform oraz inwestycji w tej dziedzinie. Wśród nich są zapewnienie nowych komputerów przenośnych do dyspozycji nauczycieli i uczniów, wyposażenie sal lekcyjnych w połączenie z siecią LAN czy utworzenie laboratoriów Sztucznej Inteligencji oraz nauki, techniki, inżynierii i matematyki w szkołach i innych instytucjach edukacyjnych.
– Polski system oświaty czeka w najbliższych latach kompleksowa transformacja cyfrowa, z którą wiąże się zakup dużej ilości niezbędnego sprzętu komputerowego. Kluczowe jest, by ta inwestycja była optymalna, odpowiadała na potrzeby szkół, uczniów i nauczycieli, ale także otwierała szansę w szkołach na wykorzystanie najbardziej nowoczesnych rozwiązań i metod nauczania. Zakupiony sprzęt będzie służył przez lata, a podobne inwestycje w bliskiej przyszłości nie będą mogły być realizowane. Szansa, jaką daje KPO powinna być optymalnie wykorzystana. Pośpiech w procedowaniu podstawy prawnej dla tych inwestycji jest szkodliwy i niewskazany – dodaje Małgorzata Lelińska.
Konfederacja Lewiatan