Ze Śląska o Śląsku, Polsce i Europie
Konsumenci w coraz gorszych nastrojach. Wierzą jednak, że będzie lepiej
W sierpniu br. nastąpiło pogorszenie zarówno obecnych, jak i przyszłych nastrojów konsumenckich w stosunku do poprzedniego miesiąca. Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej wyniósł – 44,9 i był niższy w stosunku do poprzedniego miesiąca – podał GUS.
Komentarz Mariusza Zielonki, eksperta ekonomicznego Konfederacji Lewiatan
Nastroje Polaków są prawie tak złe jak w czasie najgłębszej pandemii. Największe obawy oraz złe oceny dotyczą sytuacji w kraju. Wskaźnik oceny ostatnich 12 miesięcy zbliża się do swojego historycznego minimum z początku lat dwutysięcznych XX w. Konsumenci oceniają również źle przyszłą sytuację w kraju. Trochę lepiej postrzegamy kondycję swojego gospodarstwa domowego, ale również generalnie wartości wskaźników ocierają się o głębokie dno.
Oczywiście na takie postrzeganie rzeczywistości mają wpływ niezmiennie dwa czynniki. Niepewność co do rozwoju wojny na wschodzie oraz wysokie ceny towarów i usług. Do tego dochodzą zapewne zbliżające się wielkimi krokami problemy z zaopatrzeniem w energię i ciepło oraz wzrostami cen za nośniki energii.
W danych rysuje się jednak nutka optymizmu. Polki i Polacy postrzegają obecną sytuację jako przejściową. Świadczą o tym lepsze oczekiwania co do przyszłości niż bieżąca ocena teraźniejszej sytuacji. Pytanie czy ten optymizm nie zgaśnie wraz z początkiem nowego roku, gdy okaże się, że sytuacja gospodarcza kraju jest gorsza niż to rysują główne instytucje rządowe.
Konfederacja Lewiatan