Lewiatan: Edukacja cyfrowa z Polski może podbić świat

Polski sektor EdTech szybko się rozwija i ma duże szanse, aby stać się naszą wizytówką na arenie międzynarodowej.

Zapotrzebowanie na umiejętności cyfrowe gwałtownie rośnie. Edukacja w coraz większym stopniu będzie opierać się na narzędziach wykorzystujących sztuczną inteligencję (AI), machine learning i działania w chmurze – uważa Konfederacja Lewiatan.

Z ostatniego badania Fundacji Startup Poland, Incredible Inspirations i Google for Startups wynika, że działalność spółek sektora EdTech w Polsce jest bardzo różnorodna. Kategorie, którymi zajmują się firmy EdTechowe w naszym kraju to: aplikacje i gry edukacyjne (22,5 proc.), human resources (22,5 proc.), nauka programowania (22,5 proc.), produkty i gadżety mutimedialne (17,5 proc.), nauka języków (11,25 proc.), wsparcie zarządzania (8,75 proc.), materiały edukacyjne (6,25 proc.), oprogramowanie (6,25 proc.) oraz cyberbezpieczeństwo (2,5 proc.).

Konfederacja Lewiatan dostrzega ogromny potencjał polskiego sektora edukacji cyfrowej i powołała Radę ds. EdTech. Najważniejsze zadania jakie przed nią stoją to tworzenie przyjaznych warunków do rozwoju edukacji cyfrowej, upowszechnianie i sieciowanie współpracy firm w sektorze EdTech, czy zabieganie o zmiany w prawie dotyczące nowoczesnej edukacji technologicznej.

W krajach UE rynek technologii w edukacji rośnie dwucyfrowo. Analitycy Brighteye Ventures wyliczyli, że europejski sektor EdTech jest wart około 20 mld dolarów i rośnie w tempie 14% rocznie, a do 2027 r. jego wartość ma się potroić i wynieść 60 mld dolarów. Dlatego również Komisja Europejska chce wspierać dostawców rozwiązań EdTech, poprzez specjalne programy sektorowe.

To sektor, który ma bardzo duży potencjał, aby stać się naszą wizytówką na arenie międzynarodowej. Firmy należące do Rady w Konfederacji Lewiatan działają nie tylko w Polsce, ale również na bardzo wielu rynkach zagranicznych. Są laureatami wielu prestiżowych nagród. Dlatego chcemy wspierać rozwój tego sektora – tłumaczy powód utworzenia rady Małgorzata Lelińska, dyrektorka departamentu funduszy europejskich i edukacji cyfrowej i jednocześnie koordynatorka Rady ds. EdTech Konfederacji Lewiatan.

Rozwój technologiczny i nowe narzędzia cyfrowe pojawiające się na rynku gwałtownie zwiększą zapotrzebowanie na umiejętności cyfrowe w społeczeństwie. Edukacja będzie z pewnością w coraz większym stopniu opierać się na narzędziach wykorzystujących sztuczną inteligencję (AI), machine learning i działania w chmurze. Coraz większą rolę w nauczaniu osób dorosłych będzie miała wirtualna lub rozszerzona rzeczywistość (VR i AR), z której sami korzystamy na naszych szkoleniach biznesowych – wskazuje Marcin Kowalski, nowy przewodniczący Rady ds. EdTech Konfederacji Lewiatan.
Rynek edukacji cyfrowej będzie szybko się rozwijał dzięki nowej perspektywie unijnej na lata 2021-2027. Bardzo duża część środków w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego (FERS) będzie skierowana na cyfryzację edukacji i wsparcie rozwoju kompetencji cyfrowych. A jest to wciąż spore wyzwanie.

Według raportu Komisji Europejskiej o postępie cyfrowym (EU DESI 2021), Polska zajmuje 24. miejsce spośród 27 krajów UE pod względem kapitału ludzkiego społeczeństwa cyfrowego. W 2019 r. w Polsce zaledwie 44% obywateli miało podstawowe umiejętności cyfrowe, podczas gdy średnia UE wynosiła 56%. Mamy więc jeszcze spory dystans do nadrobienia – wyjaśnia Dorota Twarowska, wiceprzewodnicząca Rady ds. EdTech.

Konfederacja Lewiatan

Informacja Prasowa
Informacja Prasowa

Opublikowany tekst jest nadesłanym do nas materiałem prasowym. Jeżeli chcesz wysłać do nas informacje o swoim projekcie, jakimś wydarzeniu lub problemie pisz na redakcja@slaskaopinia.pl.