Czy to koniec ery promocji mięsa? Supermarket Jumbo kończy z promocjami cenowymi mięsa

Marzec 2024 roku – holenderska sieć supermarketów Jumbo decyduje się jako pierwsza w Niderlandach na zakończenie promocji świeżego mięsa. Ta decyzja ma na celu ma spowodowanie, że konsumenci i konsumentki częściej i chętniej będą wybierać produkty roślinne i promować dietę roślinną (źródło: Feedback EU).

Prezes supermarketu Jumbo, Ton van Veen w gazecie „de Volkskrant: „Przestając promować mięso, podejmujemy istotny krok w kierunku naszego wkładu w przejście od zwierzęcych do bardziej roślinnych produktów spożywczych. Zdajemy sobie sprawę, że konieczne jest przyspieszenie w tym zakresie.”

Jumbo emituje 10,5 megaton CO2 w całym swoim łańcuchu dostaw. Szacuje się, że 40% tej emisji pochodzi z sprzedaży produktów mięsnych i mlecznych. Istnieje więc znaczna możliwość poprawy klimatu. Od 2021 roku Feedback EU prowadzi kampanię skierowaną do supermarketów, wzywając do działań w zakresie zmian klimatycznych i ograniczenia sprzedaży mięsa i produktów mlecznych. (źródło: brusselstime). W 2023 roku Jumbo i inne. 

główne supermarkety zobowiązały się do przejrzystości w zakresie emisji gazów cieplarnianych, stosunków białkowych oraz ambicji dotyczącej przejścia białkowego w kierunku proporcji 50/50 zwierzęcych/roślinnych do 2025 lub 2030 roku. Jednak żaden ze supermarketów nie zrezygnował z promocji produktów mięsnych i mlecznych.

Polska

Green REV Institute w ramach działań na rzecz zdrowej żywności analizuje działania sieci handlowych w Polsce – Biedronki, Lidla, Kauflandu, Żabki i Dino. Nasz Raport Meat us Half Way to pierwszy raport w Polsce zawierający analizę wszystkich działań sieci – od reklam, przepisów, stron internetowych, marketingu w sklepach, po analizę strategii i raportów publikowanych przez sieci handlowe. Najważniejsze wnioski:

  1. Mięso i nabiał promowane są w miejscach widocznych dla osób konsumenckich w sieciach.
  2. Każda gazetka promocyjna sieci zawiera kilka stron wypełnionych promocjami na zakup mięsa i nabiału.
  3. Aplikacja Żabki zachęca do kupowania kanapek z mięsem i nabiałem jako wartościowych przekąsek i śniadań do szkoły powołując się na raport Green REV Institute i Future Food 4 Climate dot. niskiej dostępności zrównoważonych posiłków w placówkach oświatowych z 2022 r.

Żadna z sieci nie odniosła się do wyników raportu.

Morgan Janowicz, Koordynatorka ds. Partnerstwa Green REV Institute: “To, że pierwszy market podjął taką decyzję to bardzo dobra wiadomość. Dla nas – osób konsumenckich, których sieci kierują za pomocą przemyślanych promocji i niskich cen do półek ze szkodliwą żywnością, dla naszego zdrowia, dla planety i powiedzmy sobie to wprost – dla systemu ochrony zdrowia, który mierzy się z katastrofą na talerzu.

Julia Sawka, Green REV Institute: “Mamy nadzieje, że będzie to supermarketowe domino i zobaczymy kolejnych dużych graczy rezygnujących z promocji mięsa. Nasz raport pokazuje, że jeszcze sporo pracy przed osobami, które w sieciach działają na rzecz zdrowia i klimatu. Będziemy jednak działać, żeby inne sieci handlowe też przyspieszyły adaptację ku zrównoważonej żywności.”

Informacja Prasowa
Informacja Prasowa

Opublikowany tekst jest nadesłanym do nas materiałem prasowym. Jeżeli chcesz wysłać do nas informacje o swoim projekcie, jakimś wydarzeniu lub problemie pisz na redakcja@slaskaopinia.pl.