#Halo! Tu bezpieczny Senior! Kampania edukacyjna WIB, NASK i Policji skierowana do seniorów

Z okazji Europejskiego Miesiąca Cyberbezpieczeństwa oraz Europejskiego Dnia Seniora Warszawski Instytut Bankowości 20 października rozpoczął kampanię edukacyjną „#Halo! Tu bezpieczny Senior”, realizowaną wspólnie z NASK i Centralnym Biurem Zwalczania Cyberprzestępczości Policji.

Osoby starsze, które urodziły się i dorastały w czasach, kiedy nie było dostępu do Internetu i smartfonów, często nie zdają sobie sprawy, jak łatwo oszuści mogą wykorzystać telefony komórkowe (lub stacjonarne) w celu wyłudzenia pieniędzy lub danych poufnych.

Kampania ma na celu podniesienie świadomości seniorów na tematy związane z różnego rodzaju oszustwami internetowymi, m.in. wyłudzanie danych wrażliwych (tzw. phishing), podszywanie się pod zaufane podmioty (tzw. spoofing), a także uczulić seniorów na stosowane przez oszustów socjotechniki i manipulacje. Szczególną uwagę zwracać będą zwłaszcza na oszustwa telefoniczne m.in. metoda „na wnuczka” oraz liczne modyfikacje tego oszustwa.

Dzwoniący oszuści przedstawiają zmyśloną, ale bardzo wiarygodną historię i liczą, że senior w nią uwierzy i będzie postępować zgodnie z ich poleceniami – bardzo często kończy się to przekazaniem pieniędzy. Przestępcy mogą podszywać się pod dowolną osobę np.: członka rodziny, policjanta/prokuratora, pracownika banku lub innej instytucji.

Będą próbować manipulować seniorem m.in. poprzez:

  • wywieranie nacisku, aby szybko podjąć działania i pilnie przekazać pieniądze,
  • wzbudzanie lęku i niepokoju np. mówiąc, że ktoś włamał się na konto bankowe i próbuje skraść pieniądze,
  • prośby, aby dla dobra sprawy nikomu nie mówić o rozmowie,
  • wykonywanie kilku telefonów w krótkich odstępach czasu – aby uniemożliwić zweryfikowanie sprawy,
  • nakłanianie do instalowania aplikacji na telefonie lub komputerze,
  • poinformowanie, że zaufana osoba przyjdzie i odbierze pieniądze.

Bardzo ważne jest, aby zachować czujność w takich sytuacjach i nie działać pod wpływem emocji i presji czasu! Pamiętajmy, że policja, prokuratura, pracownicy służb medycznych lub innych instytucji nigdy nie proszą o przekazanie pieniędzy, ani podawanie prywatnych danych. Dlatego zawsze należy zweryfikować osobę, która dzwoni i nie dać się wciągnąć w rozmowę, jeśli nie ma pewności kto jest po drugiej stronie.

W ramach kampanii stworzona została ulotka, tj. kieszonkowa ściąga dla seniorów zawierająca najważniejsze informacje, w jaki sposób ustrzec się przed telefonicznymi oszustami, a zwłaszcza:

  • kiedy zachować szczególną czujność
  • czym warto zawsze pamiętać
  • co zrobić, gdy odbierze się telefon.

UM Żory

Informacja Prasowa
Informacja Prasowa

Opublikowany tekst jest nadesłanym do nas materiałem prasowym. Jeżeli chcesz wysłać do nas informacje o swoim projekcie, jakimś wydarzeniu lub problemie pisz na redakcja@slaskaopinia.pl.